از اهداف اصلی تاسیس کانون فرهنگ و سلامت  بهبودنگاه جامعه به حوزه سلامت بارویکرد پیشگیری است

کانون فرهنگ و سلامت فروردین ماه سال ۹۵ به همت جمعی از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) تاسیس شد.

الهام غضنفری دبیرکانون فرهنگ و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اقداماتی که در راستای فرهنگ و سلامت دانشجویان انجام داده اند گفت: از جمله این اقدامات می توان به سمینار بیماری های خاص با محوریت سرطان، MS و سندرم تخمدان پلی کیستیک ،پایش سلامت و آموزش چهره به چهره به دانشجویان و کارمندان در رابطه با بیماری های مزمن جامعه مانندفشار خون و دیابت، تغذیه صحیح، ضررهای استعمال سیگار و...، طرح دانشگاه بدون سیگار و طرح قلیان ها را گلدان کنیم با طراحی پوستر هایی در این مضمون و.... اشاره کرد.

وی با اشاره به آگاهی دانشجویان از مسائلی در حوزه سلامت اظهار داشت: آگاهی در حوزه سلامت بصورت کلی در جامعه ما بسیار اندک است و همان اندک آگاهی مربوط به درمان بیماری هاست و نه پیشگیری. از ین رو یکی از اهداف اصلی تاسیس کانون فرهنگ و سلامت پیشبرد و بهبود دیدگاه اجتماع در حوزه سلامت با تاکید بر پیشگیری است.

دبیرکانون فرهنگ و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: بدون شک دانشگاه خود یک جامعه کوچک محسوب می شود و با آموزش در دانشگاه می توان به جامعه بزرگ تر در بیرون از داشگاه هم راه یافت. بدین صورت که دانشجو آموزش ببیند و به خانواده خود انتقال می دهد.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه یکی از نقش های اصلی پرستاران ، آموزش است گفت: بنابراین ما با تاکید بر این نقش مهم اجتماعی و با پایبندی به رسالت پرستاری سعی داریم که با آموزش، اطلاعات مردم عزیزمان را در حوزه سلامت ارتقا دهیم.

الهام غضنفری در مورد حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از کانون فرهنگ و سلامت افزود: در خصوص حمایت دانشگاه آزاد اسلامی می توان گفت که قسمت فرهنگی و توانایی دانشجویان دراین بُعد چشمگیر است، همانطور که می بینیم فراهم آوردن زمینه های تاسیس کانون های فرهنگی، حمایت و تشویق کانون های تاسیس شده در محیط دانشگاه خود نشان دهنده این اهمیت است. اما، هیچ فعالیتی نیست که مشکلات خاص خود را نداشته باشد و معمولا مشکلاتی در خصوص فعالیت های دانشجویی و به ویژه فعالیت های فرهنگی وجود دارد که امیدواریم با پایداری دانشجویان و همکاری مسئولان از سر راه کنار گذاشته شوند.

غضنفری با اشاره به استقبال دانشجویان از فعالیت های کانون افزود: فکر می کنم یکی از مشکلات بزرگ ما همین مسئله استقبال ِ کم و در مواردی عدم استقبال دانشجویان است، البته این مورد فقط مختص کانون ما نیست و برای اکثر برنامه ها وجود دارد و شاید علت اصلی آن، آشنا نبودن سایر دانشجویان از چنین فضایی در دانشگاه است .

وی تاکید کرد: در حال حاضر کانون ما ۷۰ نفر عضو دارد ولی متاسفانه تعداد افرادی که در کانون فعال هستند کمتر از ۲۰ نفر است.

غضنفری در ادامه با اشاره به برنامه های آینده کانون فرهنگ و سلامت افزود: فعالیت های باشگاه(پایش سلامت و غربالگری در مناطق محروم با تاکید بر دیابت و اطفال) بطور مداوم ادامه خواهد داشت. همچنین از سایر اقدامات واحد می توان به ایجاد کمپین جمع آوری داروهای اضافی در منزل و رساندن به خیریه ها و افراد نیازمند، همکاری با سفیران اهدای عضو و ارائه کارت اهدای عضو به داوطلبان، کارگاه آموزشی با موضوع ترک اعتیاد(انواع دخانیات، فضای مجازی و...)،کارگاه آموزش احیای پایه برای کارمندان و اساتید و دانشجویان، کارگاه ارگونومی ویژه کارمندان و اساتید و...،همکاری با تعدادی از خیریه ها و سازمان های مردم نهاد ،برگزاری برنامه هایی برای کودکان مبتلا به بیماری های خاص و کودکان محروم از تحصیل و امکانات اولیه زندگی از جمله بهداشت اشاره کرد.

وی ادامه داد: کانون ما مفتخر است که فعالیت های خود را با همکاری سایر کانون ها انجام خواهد داد و در شرح وظایف سایر کانون ها دخالت نمی کند.

دبیرکانون فرهنگ و سلامت خوراسگان در مورد فعالیت هایی که در حوزه سلامت برای عموم مردم به ویژه دانشگاهیان گفت: از ابتدای تاسیس کانون هدف اصلی ما آشنایی و پیشگیری از بیماری های مزمن به ویژه دیابت و فشار خون بود، با توجه به این هدف باشگاهی تحت عنوان حلقه آبی _ حامی بیماران دیابتی با همکاری انجمن خیریه دیابت جنان شهرستان نجف آباد راه اندازی شد که در مناطق محروم به فعالیت هایی مانند چکاپ قند خون و فشار خون، آموزش چهره به چهره در خصوص پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت و فشار خون می پردازد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی کانون آموزش بر پایه پیشگیری است گفت: می دانیم مادامی که بیماری های مزمن مانند دیابت و پرفشاری خون که خود عامل بسیاری از بیماری ها هستند، ایجاد می شوند، درمانی ندارند بنابراین تنها راه نجات جامعه از بیماری های مزمن، پیشگیری است. کانون فرهنگ و سلامت، آموزش بر پایه پیشگیری را بیشتر در مورد بیماری های مزمن اجرا کرده و می کند.

غضنفری با اشاره به اینکه این کانون برای پیشگیری از بیماری ها به ویژه ایدز فعالیت می کند گفت: در خصوص ایدز طرح هایی در ذهن داشتیم ولی انجمن علمی سمیناری در خصوص ایدز برگزار کرد و کانون ما برای جلوگیری از تشدید مشکلات، بیشتر به بیماری های خاص و مزمن می پردازد.همچنین آموزش های موثری در نقاط مختلف اصفهان و مناطق محروم ارائه شذه و مشکلات و نیاز های بهداشتی مناطق شناسایی شد .

خبرنگار: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

کد خبر: 740609

وب گردی

وب گردی