یوزپلنگ هرگز به انسان حمله نمی‌کند

بیولوژیست حیات وحش گفت: انتشار خبرهای نادرست درباره برخی گونه های حیات وحش مانند یوزپلنگ ایرانی موجب به خطر افتادن حیات آن‌ها می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که عبارت "یوزپلنگ مرد 40 ساله را در قزوین تیکه پاره کرد" تیتر خبرگزاری های مختلف شده است و خبرش را در سایت های مختلف می ببنیم. در رابطه با این موضوع با بیولوژیست حیات وحش می‌پردازیم.

جواد جهاندیده بیولوژیست حیات وحش؛ با اشاره به انتشار خبری مبنی بر حمله یک یوزپلنگ به مرد 40 ساله الموتی در سایت ها و خبرگزاری های مختلف اظهار داشت: با توجه به شناختی که از مناطق حفاظت شده البرز مرکزی و به ویژه الموت دارم، این منطقه زیستگاه یوزپلنگ نیست و البته صحبت های بنده با محیط بانان منطقه هم موید این نکته است که جانور مذکور پلنگ بوده است.

جهاندیده درباره این حادثه گفت: شرح واقعه بدین صورت بوده است که پلنگی به گله گوسفندان این مرد حمله می‌کند، سگ های نگهبان برای جلوگیری از حمله پلنگ به دفاع از گله می‌پردازند که و چوپان هم درصدد کمک به سگ ها شتافته است که در این بین مورد حمله پلنگ قرار می‌گیرد.

بیولوژیست حیات وحش تصریح کرد: اما نکته قابل توجه این است که انتشار خبرهای نادرستی از این دست به صورت وسیع، موجب شده تا گونه کمیابی همچون یوز پلنگ ایرانی که هرگز به انسان حمله نمی‌کند در زیستگاه خود تحت فشار زیستی از سوی مردم بومی آن منطقه قرار گیرد و نسل این حیوان به خطر بیافتد.

وی افزود: باید ضمن اصلاح خبر نادرست منتشر شده اخیر، مردم را با تفاوت های این دو گونه ارزشمند کشور آشنا کنیم تا به دلیل بی اطلاعی و ناآگاهی حیات وحش را به خطر نیاندازیم.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 740714

وب گردی

وب گردی