وزیربهداشت:با شرایط مطلوب تامین تجهیزات توانبخشی فاصله داریم

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حوزه تامین تجهیزات توانبخشی زیاد به آن پرداخته نشده و با شرایط مطلوب فاصله داریم، اما اقدامات خوبی در حال انجام است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، سید حسن قاضی زاده هاشمی امروز دوشنبه در مراسم رونمایی از طرح کلان ملی ساخت سیستم پروتز عصبی پاراواک دربیمارستان رفیده افزود:امیدواریم با همکاری بخش خصوصی تجهیزات توانبخشی به روز دنیا وارد کشور شود اما اگر قرار باشد ر اختیار نیازمندان قرار گیرد باید در کشورساخته شود که با توجه به توانایی موجود این کارشدنی است.
وی گفت:ساخت چنین تجهیزاتی به اعتماد به نفس و ایجاد آرامش در بیماران ضایعه نخاعی و خانواده های آنان کمک می کند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: این حلقه مفقوده که در بخش توانبخشی وجود دارد در ارائه خدمات پزشکی بسیار مهم است که امیدواریم بیمه ها هم از افراد نیازمند حمایت کنند.

سالانه ٥ هزار بیمار نخاعی به کشور اضافه می شود
دکتر قاضی زاده درادامه گفت: اکنون حدود ٩٠ هزار بیمار با ضایعه نخاعی در کشور وجود دارد و سالانه ٥ هزار بیمار به این تعداد بیمار اضافه می شود.
وی با ابراز تاسف ازاین تعداد بیمار ضایعه نخاعی تاکید کرد:تقریبا بیشتر این تعداد بیمار ضایعه نخاعی به علت حوادث مختلف ازجمله تصادفات جاده ای از نعمت راه رفتن محروم شده اند.
وزیر بهداشت گفت: در این زمینه پیشگیری مقدم بر درمان است و به این فکر نکنیم که علم همیشه می تواند مشکلات ما را رفع کند؛ به عنوان مثال زمانی که عصب آسیب ببیند دیگر مرده است و با علم امروز دیگر قابل برگشت نیست.
وی با اشاره به ساخت سیستم پروتز عصبی پاراواک گفت: این دستگاه کمک می کند تا بیماران ضایعه نخاعی با کمک واکر چند قدمی راه بروند و بخشی از مشکلات این افراد را برطرف می کند.
وی با تشکر از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تامین منابع مالی ساخت این پروتزافزود:البته این دستگاه در مرحله آزمایش است و تولید انبوه آن مستلزم نظر نهایی پزشکان است تا هیچ عوارضی برای بیماران نداشته باشد.
وزیر بهداشت درمان و اموزش پزشکی ادامه داد: این دستگاه موجب تقویت و تحریک عضلات بیماران ضایعه نخاعی می شود و از بروز زخم بستر نیز جلوگیری می کند.
پروتز عصبی حرکتی پاراواک یک سامانه میکروالکترونیکی با کنترل تراشه ریزپردازنده‌ای است که بر مبنای سامانه عصبی مرکزی انسان، حرکت را در عضو ایجاد و کنترل می‌کند.این سامانه قابلیت برنامه‌ریزی حرکتی دارد، و با توجه به حرکت مورد نظر، میزان انقباض را در طول حرکت کنترل خواهد کرد.
سامانه پاراواک با به کارگیری الگوهای ریاضی از سامانه ‌های اسکلتی- عضلانی و راهبردهای کنترلی، میزان انقباض عضلات فلج را در طول حرکت کنترل می‌کند.
وزیر بهداشت در ادامه درباره اورژانس های کشور نیز گفت:اینکه اورژانس ها با کمبود نیرو مواجه هستند درست است؛ در شروع کار اعلام کردیم که نیرو کم داریم و به علت یک سری مشکلات تاکنون مجوزی برای استخدام دریافت نکرده ایم اما در قالب خرید خدمت تعدادی را به کار گرفته ایم .
قاضی زاده ادامه داد: امیدواریم با راه اندازی سازمان اورژانس کشور این مشکلات برطرف شود که موجب رضایتمندی نیروهای اورژانس و کمک به مردم خواهد شد.
وی ادامه داد: اینکه گفته می شود وضع اورژانس ها خوب نیست را قبول ندارم؛ وضع خوب است اما عالی نیست دلیل آن هم تلاش مضاعف همکاران دراین بخش است. افرادی هستند که ٥٠٠ ساعت کار می کنند که این میزان کار هم بر روی سلامت و هم کیفیت خدمات افراد اثر می گذارد اما کمبود نیرو را جبران می کنند.
وزیر بهداشت افزود:دردولت یازدهم اورژانس های کشورچه بین جاده ای و چه بیمارستانی بسیا تغییر کرده اند؛ حداقل ٣٠ آمبولانس هوایی وارد ناوگان خدمت شد، دو هزار آمبولانس اضافه و حدود ٦٠ درصد به ظرفیت آمبولانس های کشور اضافه شد، همچنین بیش از یک میلیون متر مربع اورژنس های کشور نوسازی و بازسازی شدند.
وی ابراز امیدواری کرد با راه اندازی سازمان اورژانس کشور که به پیشنهاد دولت بود و به تایید مجلس نیز رسید، بسیاری از مشکلات این بخش برطرف شود.
طرح کلان ملی سیستم پروتز عصبی پاراواک parawalk با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز (22 اسفند) در بیمارستان توانبخشی روفیده رونمایی شد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 740731

وب گردی

وب گردی