بازدهی پایین  بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در سال 95/نوآوری های بورس قابل تقدیر است

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: با توجه به بازدهی پایین بازار سرمایه اما این بازار از جهت نوآوری محصولات و ابزارهای ارائه شده مانند آپشن، اوراق بدهی، بوک بیلدینگ و اینچنین ابتکارات قابل تقدیر و مطلوب بوده است.

فردین آقابزرگی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره بازار پول و نظام بانکی که به دلیل بالا بودن نرخ بهره به عنوان رقیب جدی بازار سهام به شمار می رود، گفت: با توجه به اینکه نرخ بازدهی اوراق به نسبت نرخ سود سپرده مصوب بانکی بیشتر است بنابراین این نگرانی جهت رقابت در بازار پول و سرمایه جهت جذب منابع مالی و نقدینگی به وجود خواهد آمد.

وی گفت: در این بین برخی از شرکت های خودروساز نیز به این رقابت ورود کرده و اقدام به تعیین نرخ سود بیش از نرخ های متعارف فعلی کرده اند.

آقابزرگی با بیان اینکه نرخ بازده بدون ریسک به عنوان یکی از معیارهای اصلی جهت ارزیابی سرمایه گذاری ها به شمار می رود، افزود: در حال حاضر شرایط به گونه ای پیش می رود که نسبت p/e شرکت ها و صنایع باید رو به کاهش باشد و تا زمانی که نرخ سود اوراق و سایر ناشرین (خودروسازان) درحد تعریف شده و مجاز بانک مرکزی نباشد انتظار رشد مناسب در سهام را نمیتوان داشت.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درخصوص لایحه بودجه 96 که براساس آن دولت انتشار حجم قابل توجهی از وراق مشارکت را تصویب کرده است، اظهار داشت: بنا بر گفته وزیر محترم اقتصاد هم اکنون دولت حدود 600 الی 700 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که این میزان بدهی در سال 1392 مبلغی نزدیک به 400تا 500 هزار میلیارد تومان گزارش شده بود بنابراین این امر نشانگر رشد حدود 33 درصدی بدهی های دولت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از این میزان بدهی 170 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک ها، 150 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و حدود 160 هزار میلیارد تومان بدهی متعلق به صندوق های بازنشستگی است.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه حجم نقدینگی دولت در سال 95، 1100 هزار میلیارد تومان بود، گفت: بدهی 600 تا 700 هزار میلیاردی دولت نسبت به حجم نقدینگی دولت در سال گذشته معادل 60درصد از حجم نقدنگی کشور است که این میزان بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی نسبتی معادل 54 درصد به میزان 1200 هزار میلیارد تومان را شامل میشود.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: در شرایط کنونی انتشار اوراق بدهی از سوی دولت به عنوان استمهال بدهی تلقی می شود که این امر باعث به تعویق افتادن زمان تسویه خواهد شد، بنابراین فعالان بورس از مجرای بازار سرمایه نیز دست به گریبان مطالبات از دولت خواهند شد.

وی با بیان اینکه عملکرد بازار سرمایه در سال 95 از حیث بازدهی قابل قبول نبوده و نسبت به سایر بازارها کمترین بازدهی را داشته است، اظهار داشت: با توجه به بازدهی پایین بازار سرمایه اما این بازار از جهت نوآوری محصولات و ابزارهای ارائه شده مانند آپشن، اوراق بدهی، بوک بیلدینگ و اینچنین ابتکارات قابل تقدیر و مطلوب بوده است.

آقابزرگی با اشاره به اینکه کاهش ریسک فعالیت های شرکت به عنوان اولویت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران به شمار می رود، گفت: استفاده از ظرفیت های شعب بانک و شرکت های تابعه به منظور ایجاد دفاتر آفلاین بطور جدی در دستور کار است که بزودی نتایج این سرمایه گذاری ها را شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: براساس پیش بینی های انجام شده در سال 96 به دلیل تغییرات درسیاست های پولی و مالی و انتظار کاهش سود سپرده ها و تسهیلات، کاهش مدت دار شاخص و سطح عمومی قیمت ها در بورس طی سال 95، احتمال افزایش نرخ تورم بدلیل رشد 20 درصدی حجم نقدینگی درسال 95 و پیش بینی ادامه روند آن در سال 96، پیش بینی افزایش نرخ ارزها بواسطه احتمال افزایش تورم، بازار سرمایه سال متفاوتی را نسبت به سال 95 طی خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بازدهی بورس در سال 95 نسبت به سایر بازارهای موازی مانند ارز، سکه، سپرده بانکی و مسکن کمتر بود و زمینه برای اصلاح وضعیت فراهم شده است، اظهار داشت: رکود در سایر بازار ها و اعمال سیاست های نظارتی بورس و بانک مرکزی موجب خروج بخش قابل توجهی از منابع صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری در بورس و سهام خواهد شد.

آقابزرگی در پایان به عدم انگیزه شرکت ها برای ورود به بورس اشاره و بیان کرد: نحوه پذیرش شرکتها نیز کند و انگیزه لازم برای ورود شرکتها به بورس به میزان لازم وجود ندارد زیرا شرایط بسیار سخت گیرانه و دشوار است و تا زمانی که اراده ای مثل ورود شرکتها از سوی دولت و خصوصی سازی وجود نداشته باشد این پروسه کند و با نتیجه دلخواه انجام نمیشود.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده افزود: علیرغم وجود شرایط مناسب برای ورود برخی صنایع و شرکتها متاسفانه نحوه پذیرش و شرایط تعریف مشخص نداشته و از این رو شرکتها نمیدانند باید حائز چه شرایط مشخصی باشند که مورد قبول هیئت پذیرش باشد.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

کد خبر: 740957

وب گردی

وب گردی