آزادی‌  بیش از 8 هزار محکوم غیرعمد  در 11 ماهه امسال

مدیرعامل ستاد دیه کشور با تقدیر از همکاری طلبکاران خصوصی پرونده‌ محکومان غیرعمد گفت: شاکیان خصوصی در دهه اخیر با گذشت مبلغ 48 هزار میلیارد ریالی نقش پررنگی در آزادی مددجویان‌ ستاد دیه داشتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد دیه کشور، سیداسد الله جولایی در تشریح عملکرد این نهاد مردمی در 10 سال گذشته، اظهار کرد: از سال 85 تا دی ماه سال جاری تعداد 86816 محکوم غیرعمد با بهره‌مندی از منابع مردمی از حبس رهایی یافته‌اند که در روند آزادی این افراد از مجموع بدهی 48 هزار میلیارد ریالی به طور میانگین برای هر مددجو 26 میلیون تومان گذشت اخذ شده است.

وی با اشاره به نقش طلبکاران در تسریع روند آزادی زندانیان تحت حمایت ستاد دیه افزود: اولیای‌دم و شکات همواره از نخستین خیرین این نهاد مردمی به شمار رفته و طبق آمار گذشت 47 درصدی این سخاوتمندان از بدهی قریب به 87 هزار محبوس واجد شرایط، حکایت از این میزان همکاری دارد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با تقدیر از اقدام دستگاه قضا در برگزاری همایش ملی صبر اظهار کرد: ستاد این همایش که با عنوان اختصاصی «صبر» تشکیل و در راستای ارتقای فرهنگ «سازش»، «بخشش» و «گذشت» در بین آحاد مختلف جامعه تلاش می‌کند، نیازمند همیاری فرهیختگان، ورزشکاران و به‌ویژه اقشار فرهنگی و هنری کشور است، آن‌ دسته از جامعه که زبان مردم را بهتر می‌دانند و در انتقال آن هم بیشترین مقبولیت را دارند.

جولایی تاکید کرد: آن چه امروز به آن بیش از هر برهه‌ دیگری نیازمندیم عنایت به همین مقوله مغفول مانده گذشت است که به طور اختصاصی در حوزه ما علاوه بر تسریع در حبس‌زدایی موجب نشر آرامش و بهداشت روانی مابین بسیاری از اصحاب دعوی می‌شود و این امر نه تنها در مورد طرفین دعوا، بلکه با تلاش رسانه‌ها تبلیغ این قبیل اقدامات انسانی در روزهایی که به زعم عده‌ای به عصر یخبندان تعبیر شده است، می‌تواند گرمابخش بسیاری از روابط اجتماعی باشد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور تصریح کرد: اینکه بگوییم نقش رسانه و بهویژه تلویزیون در تبلیغ شیوه درست زندگی و اصلاح بسیاری از هنجارها موثر می‌باشد، تکرار یک مکرر به شدت کلیشه‌ای است، اما با همین اهمیت شایسته آن است که توجه صدا و سیما به معضلات اجتماعی نه در حد دعوت از چند کارشناس و یا به تصویر کشیدن برخی معضلات اجتماعی محدود شود، بلکه باید ضمن نمایش دردهای مردم در قاب شیشه‌ای سیما، به طور دغدغه‌مند به درمان دفعی و نه موقت این مشکلات هم پرداخت.

جولایی ادامه داد: طبق فرمایش امیرالمومنین علیه‌السلام که می فرمایند «کَما تُعیـنُ تُعـان»، دفاتر نمایندگی ستادهای دیه استانی با اتکا به همین اصل و با عنایت به آیات نورانی قرآن کریم در توصیه به مدارا کردن با بدهکار، به عنوان نمونه توفیق داشتند در سال 92 تنها با پرداخت 35 درصد کل بدهی تعداد نزدیک به هشت هزار زندانی را از بند حبس رهایی دهند.

وی با بیان این که آمار آزادی‌های ستاددیه در 11 ماهه سال جاری از هشت هزار زندانی گذشته است، گفت: نه ماهه امسال به طور خاص در آزادی 6093 زندانی آزاد شده به میزان 38 درصد گذشت داشتیم. این موضوع با عنایت به این که از ابتدای سال نرخ دیه در ماه‌های حرام تا رقم 253 میلیون تومان هم رسید اما با این وجود در همین بازه زمانی، 38 درصد از بدهی 4 هزار میلیارد و 869 میلیون ریالی زندانیان یاد شده، گذشت شده است.

خبرنگار و منتشر کننده: زهره حاجیان

700700

کد خبر: 740966

وب گردی

وب گردی