معرفی مقصران اصلی آتش سوزی «پلاسکو»

سرپرست دادسرای جنایی تهران با اعلام آخرین نتایج تحقیقات درباره آتش‌سوزی و ویرانی ساختمان پلاسکو گفت: «مالک تولیدی نسترن واقع در طبقه دهم پاساژ پلاسکو و دو کارگرش، عاملان اصلی آتش‌سوزی شناخته شدند. این در حالی است که دلایل دیگری نیز در بروز این فاجعه نقش داشته‌اند.»

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه ایران، محمد شهریاری دیروز با اعلام این خبر گفت:در این حادثه که روز پنجشنبه 30 دی امسال رخ داد ساختمان 17 طبقه پلاسکو، پس ازآتش‌سوزی فرو ریخت و شماری از آتش‌نشانان و کسبه پلاسکو زیرآوار مرگ ماندند. سرانجام پس از 10 روز عملیات شبانه‌روزی، آوار برداشته شد و پیکرهای آتش‌نشانان و کسبه‌ای که زیر آوار مانده بودند بیرون کشیده شد.
شروع تحقیقات
از همان روز حادثه و نخستین دقایق اعلام این خبر، با حضور در محل حادثه و به همراه تیم بررسی صحنه و با حضور پلیس، ضمن نظارت بر عملیات آواربرداری به تحقیقات لازم دراین باره پرداختیم. همچنین فیلم‌های مهمی که از این حادثه در زمان آتش‌سوزی و آوار گرفته شده بود، جمع‌آوری شد.همزمان با بازبینی فیلم‌ها تحقیقات از شاهدان، شناسایی محل شروع حریق و اقدامات تحلیلی صورت گرفت که مشخص شد آتش از طبقه دهم آغاز شده است.
اثبات اتهام
بررسی‌های همه‌جانبه نشان داد حریق از فروشگاه نسترن آغاز شده است. بدین ترتیب در همان روزهای اول، مالک و دو کارگر این تولیدی پوشاک احضار شده و تحقیقات فنی از آنها صورت گرفت. اما سه مرد میانسال اعلام کردند که اطلاعی از حریق ندارند و این حادثه خود به خود رخ داده است.
در حالی که مالک تولیدی و کارگرانش مدعی بودند که در این ماجرا دست ندارند، تحقیقات تخصصی صورت گرفته نشان داد که سیستم گرمایشی ساختمان در زمان حادثه قطع بوده است. از طرفی کارگران اول صبح 30 دی – روز حادثه- وارد مغازه شده و در آنجا به استراحت پرداخته بودند.اما سؤالی که مطرح شد این بود که در سرمای دی ماه و با توجه به نبود سیستم گرمایشی، آنها از چه وسایل گرمایشی استفاده کرده‌اند.
سیم‌کشی غیر اصولی
با توجه به این نکته، بررسی‌ها ادامه یافت و در نهایت مشخص شد آنها برای گرم کردن خود از هیتر برقی استفاده کرده‌اند. هیتری که سیم‌کشی آن کاملاً غیر اصولی بوده و توسط کارگران صورت گرفته بود. از طرفی کارگران حدود 8 تا 10 متر سیم را به صورت روکار از روی زمین تا سقف کشیده بودند و در انتها دو سر سیم را بدون دوشاخه و رعایت موارد ایمنی داخل پریز برق کرده بودند. آنها برای اینکه سیم‌ها از دوشاخه پریز برق خارج نشود پارچ آبی را روی سیم برق گذاشته بودند تا از بیرون آمدن دوشاخه از پریز جلوگیری شود.
کپسول‌های خالی آتش‌نشانی در ساختمان
سرپرست دادسرای جنایی تهران درادامه گفت:صبح روز حادثه زمانی که کارگران خواب بودند دوشاخه سیم برق آتش گرفته و بواسطه همین آتش‌سوزی، وسایلی که داخل تولیدی بودند نیز آتش گرفت. از طرفی از آنجا که مقداری از این سیم‌کشی روکار نیز از سقف رد شده بود، سقف تولیدی نیز آتش گرفت. کارگران برای اطفای حریق کپسول آتش‌نشانی را برداشته و به سمت شعله‌های آتش دویدند. اما از آنجا که کپسول فاسد شده بوده به جای پودر خاموش کننده هوا از آن خارج شده و با فشار اکسیژن، آتش شعله‌ور‌تر شد.
کارگران که تولیدی را در میان شعله‌های آتش دیدند خود را به طبقه هشتم که آن زمان زیارت عاشورا در آنجا برگزار بود رسانده و درخواست کمک کردند. و...سرپرست دادسرای امور جنایی پایتخت به خبرنگار «ایران» گفت: پس از اعتراف متهمان، آنها بازداشت شده و تحقیقات تکمیلی نسبت به بازسازی صحنه و مستندسازی صورت گرفت. برخلاف گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در خصوص عمدی بودن این حادثه، باید گفت: طبق تحقیقات هیچ عمدی در کار نبوده است.محمد شهریاری ادامه داد: هیچ انفجاری در ساختمان پلاسکو رخ نداده که باعث تخریب کامل ساختمان شده باشد، بلکه ساختمان در سه مرحله تخریب شده است.
از آنجا که ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو به سمت خیابان جمهوری بوده، بیشتر تصاویری که گرفته شده است از این ضلع بوده است، اما قبل از ریزش کامل ضلع جنوبی، در ضلع شمالی هم ریزش داشته‌ایم. ریزش ضلع سوم هم به ریزش کل ساختمان منتهی شد. با بررسی فیلم‌ها و تصاویر مشخص شد ساختمان از داخل در حال فرو ریختن بوده و در نهایت با ریختن ضلع جنوبی تمام ساختمان فرو ریخت.قاضی شهریاری گفت: متأسفانه یک سهل‌انگاری کوچک، باعث بروز حادثه تلخی شد که منجر به شهادت 16 آتش‌نشان و مرگ 6 شهروند شد. اجساد افرادی که در این حادثه جان باخته‌اند نیز با انجام آزمایش‌های «دی‌ان‌ای» تحویل خانواده‌هایشان شد. حتی در زمان شناسایی قربانیان حادثه افرادی مراجعه کرده و مدعی شدند که اعضای خانواده‌شان زیر آوار پلاسکو گرفتار شده‌اند. مثلاً آقایی گفت همسرش برای خرید به پلاسکو رفته است، این در حالی بود که آن زمان اصلاً ساختمان پلاسکو باز نبود و مشخص شد که همسرش تصادف کرده و در بیمارستان است. یا خبر مفقودی مرد افغان در آوار پلاسکو اعلام شد که بررسی‌ها نشان داد مرد افغان به کشورش بازگشته است. حدود 6 نفر به این صورت به ما اعلام شد که سرنوشت آنها مشخص و معلوم شد که در حادثه پلاسکو نبوده‌اند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 741034

وب گردی

وب گردی