هزینه‌های نظامی اعضای اروپایی ناتو در سال 2016 افزایش یافت

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که هزینه‌های نظامی کشورهای اروپایی عضو این پیمان برای اولین بار در طی هفت سال اخیر در سال 2016 بتدریج افزایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، ناتو در حالی از افزایش هزینه های کشورهای اروپایی عضو ناتو سخن به میان آورده که این افزایش هزینه ها همچنان کمتر از درخواست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای افزایش هزینه های دفاعی است.
ترامپ در رقابتهای انتخاباتی سال 2016 از ناتو به عنوان سازمانی کهنه یاد کرده بود، اما پس از حضور در سمت ریاست جمهوری آمریکا از ناتو حمایت کرد. با این حال ترامپ تاکید کرده است که همه اعضای ناتو از جمله کشورهای اروپایی عضو ناتو نیز هر کدام باید مسئولیت های یکسانی را در قبال اقدامات ناتو بپذیرند.
ناتو اعلام کرد که هزینه های دفاعی آمریکا در ناتو طی سال گذشته 3.61 درصد تولید ناخالص ملی این کشور بود. این هزینه های آمریکا در سال 2015 حدود 3.58 درصد تولید ناخالص ملی این کشور بود.
ناتو همچنین اعلام کرد که هزینه های دفاعی اروپایی های عضو ناتو در سال گذشته 1.47 درصد تولید ناخالص ملی در سال 2016 و 1.44 در سال 2015 بود.
در همین حال ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو گفت: پیشرفت هایی حاصل شده، اما از هدفمان فاصله داریم. همچنان مسئولیت ها در میان کشورهای عضو ناتو به طور یکسال تقسیم نشده است. این فقط به درخواست آمریکا و رئیس جمهوری ترامپ مربوط نمی شود. این به سود اروپاست که بیشتر در امور دفاعی هزینه کند. همچنان مسیر طولانی در پیش داریم اما حداقل پس از چند سال شاهد افزایش اندک هزینه های دفاعی کشورهای اروپایی عضو ناتو بوده ایم.
آمریکا بارها از اروپا به دلیل هزینه های اندک در امور دفاعی انتقاد کرده بود. از زمان پایان جنگ سرد هزینه های دفاعی کشورهای اروپایی عضو ناتو روندی کاهشی داشت، اما از زمان تحولات اوکراین و نگرانی های اروپایی ها از فعالیتهای روسیه در اروپا، برخی کشورهای اروپایی به فکر افزایش هزینه های نظامی خود افتاده اند.
دبیر کل ناتو در ادامه گفت: زمانی که ما در در دوران کاهش تنش ها هزینه ها را نیز کاهش می دهیم، باید بتوانیم در زمان تشدید تنش ها هزینه های دفاعی خود را نیز افزایش دهیم.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741092

وب گردی

وب گردی