وزیر امور مرزی افغانستان: ارتش پاکستان در حال تخلیه مناطق قبایلی است

سرپرست وزارت امور مرزی و قبائل افغانستان اعلام کرد که ارتش پاکستان با توسل به زور و ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان مناطق قبائلی آن سوی خط فرضی دیورند در حال تخلیه این مناطق است.

به گزارش ایسکانیوز «عبدالغفور لیوال» روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت که راکت پرانی ارتش پاکستان در آن سوی «خط دیورند» نیز برای تخلیه ساکنان آن ادامه دارد و به خبرنگاران محلی هم اجازه ورود به آن مناطق داده نمی شود.
«دیورند» نام وزیر امور خارجه انگلیس در دهه 90 قرن هجدهم میلادی است. «هنری مورتیمور دیورند» پیش از تشکیل کشور پاکستان، قراردادی را از جانب مستعمره خود - هندوستان - با «امیر عبدالرحمن خان» پادشاه وقت افغانستان به امضا رساند که بر اساس آن دو هزار و 640 کیلومتر از مناطق نوار مرزی پشتون نشین افغانستان و هندوستان، برای مدت 100 سال در اختیار دهلی نو قرار گیرد.
این قرارداد مرزی که بعدها به نام «دیورند» مشهور شد، در سال 1993 میلادی به پایان رسید. افغانستان پس از پایان مدت این قرارداد، خواهان بازگرداندن این منطقه پشتون نشین شد. پاکستان که به عنوان بخشی از خاک هندوستان در سال 1947 میلادی یعنی 54 سال بعد از انعقاد قرارداد «دیورند»، از بدنه هندوستان جدا و مستقل شد، می گوید این قرارداد با هندوستان، امضا شده و اسلام آباد، آن را به رسمیت نمی شناسد و تعلق این منطقه پشتون نشین به خاک پاکستان از خطوط قرمز کشور است.
وزیر امور مرزی افغانستان در این نشست خبری افزود: اسلام اباد تلاش می کند تا تاسیسات و دروازه های جدید در مناطق مرزی دیورند ایجاد کند.
وی تاکید کرد که افغانستان به پاکستان اجازه نخواهد داد این تاسیسات و دروازه ها را بنا کند.
سرپرست وزارت امور مرزی و قبائل افغانستان گفت که هرگونه تصمیم گیری در دو طرف خط فرضی دیورند بدون موافقت و مشارکت مردم به شکست خواهد انجامید.
وی افزود که حملات راکتی پاکستان به استان های «کنر» و «ننگرهار »، متوقف نشده و کابل تاکنون برای حل این معضل از راه دیپلماتیک وارد شده و شکایت خود را در سازمان ملل نیز مطرح کرده است، اما اگر این راه ها جواب ندهد، مردم تصمیم نهایی را خواهند گرفت.
به گفته وی، آزار و اذیت مردم تنها در دو طرف خط دیورند محدود نمی شود بلکه ارتش پاکستان حتی در ایالت پنجاب نیز پشتون ها را بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار داده است.
وی در جواب سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دولت افغانستان توان گسترش حاکمیت بر مناطق قبائلی را دارد، گفت: موضوع قبائل تنها یک موضوع بین دو دولت نیست، بلکه موضوعی مردمی است و مردم تصمیم نهائی را در این باره اتخاذ خواهند کرد.
وی تاکید کرد که برسمیت شناختن خط دیورند ضمانت برای تامین امنیت افغانستان نخواهد داشت و مانع تجاوز پاکستان نمی شود.
لیوال از دولت پاکستان خواست که اگر می خواهد امنیت در منطقه تامین شود بجای تخلیه مناطق قبایلی پناه گاه های تروریست ها را تخلیه کنند.
وزیر مرزی افغانستان تصریح کرد که پاکستان به بهانه مبارزه با تروریسم مناطق خود مختار قبایلی را که در 100 سال گذشته خود مختار بود، اشغال کرده است.
وزیر مرزی افغانستان همچنین مسدود کردن مرزها بروی اموال بازرگانی و مردم این کشور را غیر قانونی دانست و گفت: پاکستان از نظر قوانین بین المللی مجاز به بستن راه ترانزیت افغانستان نخواهد بود.
روابط افغانستان و پاکستان پس از حمله به زیارتگاه صوفی ها در ایالت سند که در آن بیش از 300 تن کشته و یا زخمی شدند، به وخامت گرائید و اسلام آباد مرزهای خود را به روی افغان ها مسدود کرد.
پاکستان مدعی است که رهبران گروه جماعت الاحرار که این حمله را سازمان دهی کردند، در افغانستان بسر می برند، اما کابل این اتهام ها را رد می کند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 741197

وب گردی

وب گردی