معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت: دستاورد دولت یازدهم افزایش 1.5 میلیارد تنی ذخیره جدید معدنی است

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت : یکی از دستاوردهای دولت یازدهم در بخش معدن افزایش 1.5 میلیارد تنی ذخیره قطعی فلزی جدید است و درعین حال ذخیره قطعی اکتشافی از سالهای دور حدود 50 میلیارد تن ثبت شده بود.

به گزارش ایسکانیوز؛ « جعفر سرقینی » روز چهارشنبه افزود: بررسی ها نشان می دهد از ذخایر اکتشافی پیشین حدود 35 میلیارد تن به انواع مصالح ساختمانی از قبیل گچ ، آهک، شن، ماسه، سنگ ساختمانی و تزئینی و ... اختصاص داشت.
آمار، دولت های پیشین میزان ذخایر شناسایی شده کشور را حدود 60 میلیارد تن نشان می دهد که از این رقم نزدیک به 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .
معاون وزیر صنعت یادآور شد: قبل از وقوع انقلاب اسلامی، اکتشافات سیستماتیک برای شناخت نسبت به مواد معدنی صورت گرفته بود و در دهه 70 شمسی برای تامین نیاز کارخانه های داخلی یک مقدار فعالیت اکتشافی انجام شد، اما کار شاخص در دولت یازدهم به مورد اجرا درآمد .

** بزرگترین اکتشافات سیستماتیک در دولت یازدهم
سرقینی اضافه کرد: بررسی ها در زمینه فعالیت شاخص اکتشاف مواد معدنی نشان می دهد که، بزرگترین اکتشافات سیستماتیک در دولت یازدهم رقم خورد که پهنه های معدنی در اختیار بهره برداران دولتی و خصوصی قرار گرفت .
وی گفت : اطلاعات فعلی نشان می دهد از 127 پهنه معدنی آماده واگذاری، 100 پهنه تاکنون واگذار شده است .
آزادسازی محدوده های بلاتکلیف برای اکتشافات معدنی، موجب شد تا 127 پهنه با مساحت 4855 هزار کیلومتر مربع کشف شود که بخشی از عملیات اکتشافی اولیه توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شد.
آمارهای غیر رسمی حاکی است که از تعداد پهنه های کشف شده، 102 پهنه برای استحصال مواد به بخش خصوصی واگذار شده و 25 پهنه نیز به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست و یا استقبال نکردن بخش خصوصی، واگذار نشده است.
** دولت یازدهم مروج معدنکاری بزرگ مقیاس
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت : واقعیت این است که دولت یازدهم به ارتقای سطح معدنکاری می اندیشد و با وجود اینکه فعالیت معادن کوچک مقیاس ضرورت دارد و با پراکندگی در سطح کشور، امکان اشتغال فراگیر را فراهم می سازند، اما دولت یازدهم در حقیقت معدنکاری بزرگ مقیاس را ترویج می کند.
وی تصریح کرد: امروز زمینه برای فعالیت معادن بزرگ مقیاس فراهم شده و این امر نقش موثری در کاهش هزینه های آب، برق، گاز و غیره به دنبال دارد .

** چندین معدن بزرگ مقیاس حاصل آزاد سازی پهنه ها
سرقینی افزود: اکنون که دو سال از زمان آزاد سازی پهنه ها سپری شده، به یقین چند معدن بزرگ مقیاس فلزی برای کشور کشف خواهد شد و به این ترتیب دستاورد مهمی را به دنبال خواهد داشت .
بررسی ها نشان می دهد متوسط عمق اکتشاف در جهان به 80 متر می رسد، اما در کشورمان 20 متر ثبت شده است در عین حال مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که تا عمق یک هزار و 100 متری زمین مواد معدنی وجود دارد.

سالانه از پنج هزار و 400 معدن فعال کشور حدود 400 میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج می شود .
میزان حقوق دولتی معادن که در 9 ماهه 95 ( منتهی به آذر ماه ) از بهره برداران وصول شده،2 هزار و 770 میلیارد ریال (277 میلیارد تومان) ثبت شد.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: پورعرب

402

کد خبر: 741337

وب گردی

وب گردی