الاخبار از تلاش آیت‌الله سیستانی درباره پرونده آیت‌الله عیسی قاسم خبر داد

مسئولان بحرینی با موکول کردن صدور حکم آیت الله عیسی قاسم به زمانی دیگر، تمامی افرادی که این مساله را دنبال می‌کردند، غافلگیر کردند و در این میان صحبت‌هایی پیرامون نقش گسترده مراجع دینی در نجف و قم جهت حل این مساله مطرح است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه الاخبار، صحبت‌هایی پیرامون مداخله مستقیم مراجع نجف و قم در مورد پرونده آیت الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین مطرح شده است. این امر همزمان با فتوای برخی از مراجع مبنی بر لزوم دفاع تا مرگ از آیت الله عیسی قاسم است.

در طول چند روز گذشته، برخی از مراجع مواضع خود را تشدید کرده و بر لزوم دفاع تا حد مرگ از آیت الله عیسی قاسم تاکید کرده و عنوان داشته‌اند که هرکس که در راستای دفاع از وی کشته شود، شهید از دنیا رفته است.

در حالی که هیچ مواضع رسمی از سوی مراجع نجف در مورد تحولات این مساله مطرح نشده است، روزنامه الاخبار از منابع نزدیک به آیت الله عیسی قاسم اعلام کرد که تحرکات و تماس‌هایی از سوی آیت الله سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان عراق برای حل این مساله صورت گرفته است و این امر به تاخیر در صدور حکم به دو ماه دیگر انجامید.

عبدالله الدقاق، نماینده آیت الله عیسی قاسم در ایران در بیانیه‌ای با اعلام اینکه مراجع دینی در نجف و قم اوضاع را لحظه به لحظه دنبال می‌کنند، تاکید کرد که آنها به دفاع از آیت الله قاسم تا آخرین رمق ادامه می‌دهند.

الدقاق در مصاحبه با رسانه‌های عراقی گفت: آیت الله سیستانی برای جلوگیری از لطمه زدن نظام بحرین به آیت الله عیسی قاسم دست به تحرکاتی می‌زند.

وی ماهیت این تحرکات را مشخص نکرد و نگفت که آیا این تحرکات با طرف‌های نظام بحرین صورت می‌گیرد یا با طرف‌های تاثیرگذار بر نظام بحرین.

اما الدقاق آنچه را که برخی از رسانه‌ها از زبان وی مطرح کردند، تکذیب کرده و گفت که سیستانی با حاکم بحرین و دولت وی در تماس نبوده است.

منابع الاخبار از دفتر آیت الله سیستانی در نجف و ایران نقل کردند که تحرکات جدیدی برای حل و فصل مساله آیت الله عیسی قاسم صورت می‌گیرد که رهبری این تحرکات را آیت الله سیستانی برعهده دارد.

منابع درخصوص ماهیت این مواضع و تحرکات به این مساله اشاره کردند که خوب نیست که این مواضع در حال حاضر برملا شود چراکه همچنان در مرحله تلاش‌ها و مذاکرات است و مشخص نیست که این تلاش‌ها به کجا می‌رسد و این تحرکات پس از موکول شدن زمان محاکمه آیت الله عیسی قاسم به زمانی دیگر، آغاز شده است.

منابع همچنین گفتند که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در جریان سفر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به عراق مساله آیت الله عیسی قاسم را مطرح و تاکید کردند که باید این مساله با توجه به شرایط منطقه حل شود.

منابع افزودند که عادل الجبیر وعده خوبی داد اما تا به این لحظه هیچ مساله‌ای در واقعیت صورت نگرفته است.

منبع: ایسنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 741381

وب گردی

وب گردی