میسر شدن امکان جذب سرمایه گذار خارجی در صنعت نفت پس از برجام

نایب رییس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق ایران گفت: برجام سبب شد که سرمایه گذاران خارجی جرات سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را پیدا کنند.

آرش نجفی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه صنعت نفت اظهار کرد: وزیرنفت تا کنون در مذاکرات نفتی بصورت مثبت عمل کرده است اما در این مدت دولت درگیر فراهم کردن زمینه مناسب برای جذب سرمایه گذاران خارجی بوده که به این واسطه با وارد کردن تکنولوژی صحیح استخراج و اکتشاف منابع، زمینه گسترش صنعت نفت را فراهم کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما بستر توسعه و بهره برداری از منابع به علت جذب سرمایه گذاران خارجی بوجود آمده است اما از آنجایی که این کار برای به زمان نیاز دارد، باید برای دیدن نتیجه نهایی تا مرحله اجرایی شدن این سرمایهگذاری ها منتظر ماند.

نایب رییس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق ایران یادآور شد: از طرف دیگر در داخل کشور هم نبود سرمایه لازم، نابود شدن سرمایه های گذشته و فقر مفرط در صنعت استخراج و اکتشاف وجود دارد که موجب بوجود آمدن کمبودهایی در حوزه صنعت نفت می شود.

نجفی در ادامه خاطر نشان کرد: کشور ما در یک مقطع زمانی برای حفظ و احیای صنعت نفت به 150تا 200 میلیون دلار پول نیاز داشت که دولت نهم و دهم این پول را در اختیار داشت اما متاسفانه با صرف این مقدار پول در حوزه های نامشخص این فرصت طلایی را از دست دادیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر صنعت نفت ما به این ممقدار سرمایه برای سرمایه گذاری نیاز دارد اما به علت کمبود بودجه دیگر توان پرداخت این بودجه را ندارد به همین دلیل مجبور است که با اجرای سیاست های مختلف مانند جذب سرمایه گذار خارجی، صنعت نفت را توانمند نگه دارد.

نایب رییس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق ایران گفت: امیدوارم پس از انتخابات ریاست جمهوری ، سرمایه گذارها با احساس امنیت به کشورمان وارد شوند و با حضور جدی در حوزه های مختلف بر صنعت نفت کشور و در مجموع رشد اقتصادی کشور تاثیر بگذارند.

نجفی ضمن اشاره به تاثیر برجام در جذب سرمایه گذار خارجی در حوزه نفت و گاز توضیح داد: برجام برای کشورمان اتفاق مهمی بود که توانست به جهانیان نشان دهد ایرانیان مذاکره می کنند و می توان به کشور ایران در سپردن سرمایه هایشان اعتماد کنند. برجام چهارچوبی را تعیین کرد که دیگر هیچ کس در دنیا نتواند برای سرمایه گذاری با ایران بهانه گیری کند.

وی با اشاره به اینکه برخی مشکلات داخلی کشور مانع توسعه در صنایع ممختلف به خصوص صنعت نفت است، اظهار کرد: مشکل دیگر کشور ما پس از برجام، نحوه ارتباط با سرمایه گذاران خارجی است که یک به نظرمن یک تهدید جدی در راه توسعه کشور تلقی می شود؛ ما شیوه صحیح برخورد با کشورهای خارجی را به درستی نمی دانیم وهنوز در سیستم بانکی و نحوه بازگشت پول به داخل کشور مشکل داریم.

نایب رییس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق ایران ادامه داد: ما توانستیم برجام را که یک مشکل بین المللی بود را از میان برداریم و به کشورهای خارجی جرات سرمایه گذاری در ایران را بدهیم اما زمینه های داخلی پیشرفت و توسعه را هنوز فراهم نکرده ایم. ما وقتی سرعت پیشرفت کشورهای دیگر دنیا را با خودمان مقایسه کنیم، متوجه می شویم که در اصل پیشرفت چندانی نداشته ایم چراکه به نظر من استراتژی کلان اقتصادی را به خوبی تعریف نکرده ایم؛ ما باید یاد بگیریم که پس از گشایش درهای کشور به روی سرمایه گذاران، چگونه با آنها برخورد کنیم.

نجفی در پایان درخصوص موانع داخلی توسعه گفت: متاسفانه ما درکشورمان همواره درگیری های داخلی بسیاری داریم که به این واسطه قابلیت توسعه پیشرفت را گرفته ایم.کارشکنی های برخی از افراد بی اندیشه در امور کشور سبب توسعه نیافتن ایران می شود. براساس صحبت های رهبری جلوگیری از توسعه یافتگی کشور یک تخلف محسوب می شود چرا که اقتصاد مقاومتی یعنی بتوانیم در هر شرایطی با استفاده از خرد جمعی از بحران بگذریم.

خبرنگار: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 741594

وب گردی

وب گردی