تهران- ایسکانیوز: حمایت از ورزش بانوان و رسیدگی به این حوزه ورزشی ای یکی از مسائلی است که در دستور کار وزرات ورزش و جوانان دولت یازدهم قرار گرفته است. این مسئله علاوه بر افزایش سهمیه های مسابقات بین المللی و امکانات شامل قوانینی نیز می شود که برای پیشرفت ورزش زنان وضع شده اند.

بر همین اساس احمد هاشمیان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در گفتگو با یکی از رسانه های خبری از جدی گرفته شدن امکانات پزشکی مورد نیاز بیش از گذشته در مسابقات فوتبال بانوان خبر داد. بنابراین قانون،  رقابت‌های لیگ برتر فوتبال و فوتسال بانوان در سال 94-93 بدون داشتن کادر پزشکی و دستگاه شوک احیاء قلبی (AED) در کنار زمین مسابقات برگزار نخواهد شد.

این قانون هر چند از سال گذشته از سوی مسئولان پزشکی فدراسیون فوتبال برای تیم های فوتبال و فوتسال بانوان در نظر گرفته شد با این حال در بسیاری از شهرستان ها تیم ها به جای دعوت از کادر پزشکی در ورزشگاه ها، در اغلب موارد از پزشک یاران یا پرستارانی دعوت به همکاری می کردند که شرایط در نظر رفته شده از سوی کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال را برای همراهی تیم ها در مسابقات بانوان نداشتند.

از سوی دیگر استفاده از دستگاه شوک احیاء قلبی در بسیاری از موارد به وجود یک دستگاه آمبولانس در ورزشگاه خلاصه می شد که بسیاری از این آمبولانس ها مجهز به دستگاه شوک نبودند.

حالا با توجه به اجبار پیروی از این قانون و سخت گیری کمیته پزشکی فدراسیون  برای برگزار نشدن مسابقات در صورت مهیا نبودن امکانات مورد نیاز، باید دید که واکنش های مسئولان تیم های فوتبال و فوتسال بانوان در این زمینه چیست. تعدادی از مربیان و سرپرستان تیم های فوتبال و فوتسال در گفتگو با ایسکانیوز واکنش های متفاوتی نسبت به این موضوع داشته اند.

نرگس رودگر- سرمربی شهرداری نوشهر:

این قانون در 50 سال آینده قابلیت اجرا دارد

نرگس رودگر سرمربی تیم فوتسال شهرداری نوشهر یکی از منتقدین قانون کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال است. با این حال او معتقد است شرایط در نظر گرفته یکی از نیازهای جدی در برگزاری مسابقات فوتبال و فوتسال بانوان است: مطمئنا وجود دستگاه شوک و کادر پزشکی از ملزومات برگزاری یک مسابقه در هر رشته ای است با این حال بودجه مالی تیم های بانوان به اندازه ای پایین است که خیلی از تیم های حاضر در لیگ به خصوص تیم های شهرستانی شرایط تهیه این امکانات را ندارند.

رودگر به اشاره به منطقی بودن قانون فدراسیون ادامه می دهد: مسئولان فدراسیون کاملا قانونی صحبت می کنند و در این زمینه حق دارند اما باید قوانینی در نظر گرفته شود که در عمل هم قابلیت اجرا داشته باشند.

سرمربی فوتسال شهرداری نوشهر همچنین می گوید: در حال حاضر شرایط تیم ما به شکلی است که حتی برای اجاره یک آمبولانس در بازی هایی که از امتیاز میزبانی برخورداریم در مضیقه ایم. بنابراین با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم فکر می کنم این قانون در 50 سال آینده در ورزش بانوان قابلیت اجرا داشته باشد.

هانیه رحمتی- سرپرست پرسپولیس:

اجاره دستگاه شوک با 40 هزار تومان

بر خلاف تیم های شهرستانی، معمولا تیم های تهرانی و صنعتی با مشکلات کمتری برای تهیه امکانات مورد نیاز رو به رو هستند. تیم فوتبال پرسپولیس یکی از تیم هایی است که به گفته مسئولانش تا کنون مشکلی برای تهیه آمبولانس و دستاه شوک نداشته است. هانیه رحمتی سرپرست این تیم می گوید: از سال گذشته که این قانون از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال برای تیم های بانوان در نظر گرفته شد، تیم ما از حضور کادر پزشکی و آمبولانس مجهز به دستگاه شوک استفاده کرده است.

رحمتی ادامه می دهد: خوشبختانه تاکنون مشکلی برای بازیکنان در بازی های با میزبانی پرسپولیس اتفاق نیفتاده اما حمله های قلبی چیزی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد که ریسک این مسئله برای ورزشکاران بالاتر است.

سرپرست پرسپولیس دعوت به همکاری از یک کادر پزشکی را کار سختی برای تیم ها نمی داند و معتقد است تهیه دستگاه شوک هم با صرف هزینه محدود امکان پذیر است: اجاره آمبولانس کار سختی برای میزبان ها نیست و این کار به راحتی با یک هماهنگی ساده قبلی انجام می شود. ضمن اینکه اجاره دستگاه شوک که در آمبولانس موجود باشد هم با هزینه ای حدود 30 تا 40 هزار تومان عملی است. با این حال در بسیاری از بازی های فصل گذشته خیلی از تیم ها خودشان را ملزم به رعایت قوانین نمی کردند.

منیژه زیبا- سرپرست حفاری اهواز:

از آمبولانس شرکت حفاری استفاده می کنیم

معمولا تیم های صنعتی مشکلی برای تهیه امکانات مورد نیاز ندارند و ملزومات آنها از سوی شرکت ها و کارخانجات تهیه می شوند. منیژه زیبا سرپرست تیم حفاری اهواز معتقد است که تیمشان مشکلی برای تهیه امکانات در نظر گرفته شده ندارد: تیم ما چون متعلق به شرکت دولتی حفاری است مشکلی برای تهیه امکانات ندارد و ما معمولا از آمبولانس های شرکت در مسابقات استفاده می کنیم.

زیبا معتقد است که این قانون با وجود اعلام رسمی در سال گذشته از سوی بسیاری از تیم ها رعایت نمی شده است: متاسفانه سال گذشته این قانون از سوی بسیاری از تیم ها رعایت نمی شد. بعضی از تیم ها از افرادی به عنوان کادر پزشکی استفاده می کردند که مدرک پزشکی نداشتند و اغلب پزشک یار یا پرستار بودند. با این حال آمبولانس در ورزشگاه حاضر بود که البته هیچ وقت متوجه نشدیم این آمبولانس ها مجهز به دستگاه شوک بودند یا نه.

فروزان سلیمانی- سرمربی حفاری اهواز:

راه های گریز از قانون همیشه هست

سرمربی تیم فوتبال حفاری اهواز معتقد است قوانین در نظر گرفته شده حتما باید نظارت شوند تا تیم ها ملزم به رعایت قوانین شوند. فروزان سلیمانی در این باره می گوید: متاسفانه راه های گریز از قانون همیشه برای قانون گریزان وجود دارد بنابراین باید نظارت ها نیز مثل وضع قوانین مورد توجه قرار گیرند.

او ادامه می دهد: سال گذشته یکی از بازی های ما که به میزبانی دلیجان بود به دلیل همین نظارت برگزار نشد و ما از این مسئله استقبال کردیم. به هر حال اتفاقات در لحظه پیش می آیند و باید امکانات مواجهه با آنها موجود باشند.

سلیمانی معتقد است فدراسیون در کنار وضع قوانین باید امکاناتی را برای تیم ها در نظر بگیرد که به اجرای قوانین کمک کنند: خیلی از تیم ها بودجه بالایی ندارند و به دلیل گران قیمت بودن ملزوماتی مثل دستگاه شوک قادر به تهیه آنها نیستند. بنابراین فدراسیون باید شرایطی را هم برای کمک به تیم های ضعیف در نظر بگیرد.
کد خبر: 74160

وب گردی

وب گردی