حجت الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد:  لزوم همگانی شدن اقتصاد مقاومتی و زنده کردن تولید داخلی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند اقتصاد مقاومتی را به پیش ببرد، بر لزوم همگانی کردن آن و هم افزایی امکانات مردم برای تحق اهداف اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم روز جمعه در سخنان پیش از خطبه های نماز عبادی - سیاسی جمعه در مصلای تهران با اشاره به 10 عنوان کار مدنظر رهبری معظم انقلاب در مقوله اقتصاد مقاومتی افزود: شناسایی و تمرکز بر فعالیت های اقتصادی مزیت دار کشور، مشخص کردن نقشه راه و زنده کردن تولید داخلی از جمله این عنوان ها است.
به گفته این مقام مسوول، امروز 60 درصد امکانات تولیدی کشور تعطیل است یا با کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می کند؛ شایسته است دولت در این زمینه به بیان عملکرد خود بویژه در خصوص شنیدن سخنان منتقدان بپردازد.
وی با اشاره به فراز سوم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و اینکه واردات خارجی نباید قدرت تولید داخلی مان را تضعیف کند، تصریح کرد: اینکه بخواهیم همه چیز را از خارج وارد کنیم، خطاست.
حجت الاسلام مصباحی مقدم به طور نمونه با اشاره به واردات دو فروند هواپیما از خارج، خاطر نشان کرد: هرچند مدرن و بروز رسانی حمل و نقل هوایی اطمینان بخشی مسافران را به دنبال دارد، اما دولت می تواند همزمان با چنین اقدامی به ساماندهی تولید داخلی هواپیما بپردازد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز متخصصانی در کشور داریم که توانایی ساخت موشک و ماهواره و فرستادن فضانور به فضا دارند و از فناوری های بسیار بالایی بهره مندند و به یقین آنان توانایی ساخت موتور هواپیما یا قطعات ظریف مورد نیاز آن را دارند؛ اما حمایت نمی شوند.
وی با اشاره به فراز دیگری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص پول های خارج از کشور ، یادآوری کرد: با اجرایی شدن برجام مقرر بود این پول ها برگردد، اما بدجنسی های آمریکا مانع شد؛ باید مراقب باشیم که اگر این پول ها برگشت در تولید به کار رود نه در مصارفی که موجب هدر رفت آنها می شود.
مصباحی مقدم اظهار داشت: بخش اعظم این پول ها به صورت دلار است که با ناجوانمردی آمریکایی ها و همچنین تحریم ها، امکان انتقال آنها به کشور وجود ندارد.
وی با تاکید بر لزوم دانش بنیان شدن بخش های مهم اقتصاد نظیر نفت، گاز، تولید موتور هواپیما، کشتی ، قطار و ... تصریح کرد: باید از تولیدکنندگان کیفی حاضر در کشور حمایت کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به توانمندی بالای مهندسان ایرانی در دوران پس از انقلاب در مهندسی معکوس و مشابه سازی تولیدات پیشرفته صنعتی، بیان داشت: امروز ایران اسلامی در تولید نیروگاه های برق پس از آمریکا و آلمان، حرف نخست را می زند و شرکت مپنا (تولیدکننده ژنراتورها و مولدهای برق) با جنرال موتورز و زیمنس رقابت دارد.
وی ادامه داد: امروز در قراردادهایی که بین شرکت زیمنس و برخی کشورهای همسایه ایران منعقد می شود، سفارش تولید به مپنا داده می شود، زیرا ارزانتر تولید می کند و می توان مشابه چنین مهندسی های معکوسی را در سایر فناوری های پیشرفته انجام داد.
حجت الاسلام مصباحی مقدم به طرح این پرسش پرداخت که در چنین شرایطی و با وجود توانمندی داخلی، چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه عقد قرارداد با خارجی ها در زمینه نیروگاه سازی می دهد؟
وی گفت: در بند دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی به مشروط کردن انتقال فناوری در همه معاملات خارجی اشاره شده؛ اما ملاحظه می شود از میان حدود هزار موافقتنامه منعقد شده با خارجی ها فقط یکی از آنها به نتیجه رسیده است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری صرفه جویی سالیانه 100 میلیارد دلاری با ارتقای بهره وری انرژی، خاطر نشان کرد: ارتقای بهره وری انرژی باید جدی گرفته شود و به این ترتیب به افزایش صادرات و کسب درآمد اقدام شود؛ اما به نظر می رسد به صورت جدی به آن پرداخته نشده است.
وی به طور نمونه با اشاره به تولید روزانه 530 میلیون مترمکعبی گاز در دو سال گذشته و مصرف تقریبی همه آن، یادآور شد: امروز این تولید به 730 میلیون مترمکعب رسیده و همچنان همه این تولید مصرف می شود.
حجت الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد: باید با در پیش گرفتن شیوه هایی همچون استفاده از فناوری های جدید و فرهنگ سازی مصرف و اطلاع رسانی، نسبت به کاهش مصارف و ارتقای بهره وری اقدام کرد.
وی با تاکید بر ضرورت راه اندازی بیشتر کارخانه های تعطیل شده در کشور و نگاه ویژه به صنایع متوسط و کوچک افزود، امروز 60 درصد چندین هزار کارخانه کشور در شرایط رکود و بیکاری بسر می برند که دیگر توصیه و تاکید مقام معظم رهبری در این ارتباط بوده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه با اشاره به سهم نفت در بودجه عمومی دولت که مقرر است در برنامه ششم توسعه به صفر برسد، تصریح کرد: اتکا به نفت در بودجه سال گذشته 25 درصد و امسال به 31 درصد رسید و در بودجه سال 96 با روندی صعودی به 35 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی نیز که مقرر بود در خدمت تولید کشور بوده و توسط بخش های خصوصی و تعاونی هزینه شود، همانند حساب ذخیره ارزی سابق توسط دولت برداشت می شود که جای انتقاد دارد.
مصباحی مقدم همچنین با انتقاد از اجرایی نشدن اصلاح نظام بانکی کشور، تصریح کرد: طی چهار سال گذشته نقدینگی کشور از 450 هزار میلیارد تومان به یک هزار و 200 هزار میلیارد تومان افزایش یافته؛ این در حالی است که مطابق گزارش دولت تنها یک هزار و 600 میلیارد تومان برای رفع مشکلات بنگاه های کوچک و متوسط در نظر گرفته شده که در برابر رقم نقدینگی ناچیز است.
وی بر لزوم مردمی کردن اقتصاد مقاومتی و تبیین و تشریح هر چه بیشتر آن تاکید کرد و با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد بسته و رفع روابط با دیگر کشورها نیست، یادآور شد: 80 درصد اقتصاد کشور داخلی و کمتر از 20 درصد آن وابسته به خارج است؛ در این زمینه نیز دولت تاکنون توجه ویژه ای به جذب سرمایه گذاری خارجی داشته که کمتر به نتیجه رسیده است.
این مقام مسوول همچنین با لزوم اهمیت بیشتر به مساله آب بر استفاده از آب شیرین کن ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان تاکید کرد.
وی، صرفه جویی در هزینه های عمومی بویژه هزینه های قابل اجتناب از جمله سفرهای خارجی کارکنان دولت و برگزاری همایش ها را خواستار شد.
کاهش خام فروشی ها بویژه در صنعت نفت و سنگ های معدنی که گاهی محصولات نهایی ساخته شده از آنها توسط خارجی ها به کشور صادرات مجدد می شود، از دیگر نکاتی بود که مصباحی مقدم خواستار توجه بیشتر دولت به آنها شد.

دریافت کننده: فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741656

وب گردی

وب گردی