تشریح فرآیند و بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به اینکه مرّ قانون مد نظر هیات های نظارت بر انتخابات شوراها قرار دارد، گفت: قانون انتخابات و دو قانون فرادستی یعنی قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در جریان نظارت سرلوحه اقدامات این هیات ها قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، پروانه مافی پیرامون " تاثیر عملکرد هیات نظارت بر انتخابات در تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستای مناسب و خدمتگزار "، گفت: روند تائید صلاحیت ها در انتخابات شوراها تحت نظر مراجع 4 گانه انجام می شود و بعد از ارسال مدارک از سوی هیات های نظارت به این مراجع اعلام نظر صورت می گیرد و پس از آنکه نسبت به نداشتن مشکل تائیدات صورت گرفت این افراد مجوز حضور در انتخابات را پیدا می کنند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه مراجع 4 گانه از جایگاه رفیع و بالای برخوردار هستند و تائید صلاحیت های صورت گرفته مطمئنا با نظر همه جانبه صورت می گیرد،‌اظهار کرد : این مراکز عبارتند از وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال که فقط سوابق را اعلام می‌کنند؛ مثلاً قوه قضائیه اعلام می‌کند که فردی محکومیت دارد یا نه، چون همه نوع محکومیتی دلیل رد صلاحیت نیست.

وی افزود: پس از اعلام نظر مراکز چهارگانه، پرونده کاندیداها در هیئت اجرایی شهرستان‌ها بررسی خواهد شد و پس از بررسی سوابق در هیئت نظارت شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها رد یا تایید صلاحیت افراد را اعلام خواهند کرد.

مافی در خصوص ساز و کار نظارت بر انتخابات پیش‌رو با اشاره به اینکه مرّ قانون مد نظر هیات های نظارت بر انتخابات شوراها قرار دارد، گفت: قانون انتخابات و دو قانون فرادستی یعنی قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در جریان نظارت سرلوحه اقدامات این هیات ها قرار دارد.

وی افزود: عدم سوءاستفاده از امکانات دولتی، جلوگیری از رانت‌خواری، شفافیت در هزینه‌ها و زمان قانونی انجام تبلیغات مورد تأکید می باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی در گفتگو با خانه ملت تاکید کرد: باید کار تائید صلاحیت ها و نظارت بر انتخابات شوراها در هیات های نظارت بر طبق مر قانون صورت بگیرد و تنها عمل دقیق به قانون مد نظر قرار بگیرد.

302/300

کد خبر: 741678

وب گردی

وب گردی