قاچاق ماهی‌های قرمز بلای جان رودخانه‌های تهران

رئیس حفاظت از محیط زیست شهر تهران گفت: گونه هایی مانند ماهی‌های قرمز عمدتا خارجی هستند و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین بازگیر رئیس حفاظت از محیط زیست شهر تهران،در رابطه با قاچاق ماهی‌های قرمز گفت: برخی مکان ها و بازارها مانند میادین میوه و تره بار در شهرها وجود دارد که احتمال خرید و فروش حیات وحش و آبزیانی مانند ماهی قرمز در آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه سال نو مردم به دنبال خرید وسایل و ملزومات سفره هفت سین مانند ماهی قرمز هستند، برخی افراد سودجو و قاچاقچی اقدام به قاچاق و فروش غیرقانونی آبزیانی مانند ماهی، مار، لاک پشت و سمندر می‌کنند که این کار یک نوع تخلف و جرم محسوب می‌شود و ما نیز به شدت پیگیر هستیم و با مشاهده هرگونه تخلفی در این باره برخورد خواهیم کرد.

بازگیر تصریح کرد: جدا کردن گونه‌های مختلف جانوران و حیوانات از زیستگاه اصلی‌شان مانند ماهی، مار، لاک پشت، سمندر و غیره موجب آسیب رسیدن به زیستگاه و انقراض‌ این گونه‌ها می‌شود. چراکه هر کدام از این گونه‌ها در زیستگاه خود نقش مهمی را در تنظیم جمعیت و چرخه حیات ایفا می‌کنند.

رئیس حفاظت از محیط زیست شهر تهران گفت: زمانی که این گونه‌ها از زیستگاه اصلی خود جدا و وارد منازل هر یک از ما می‌شوند، تنها برای مدت اندکی نگهداری شده و در اغلب موارد به دلیل نگهداری نامناسب و عدم توجه یا بیمار می‌شوند و مشکلاتی مانند بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را برای ساکنان منازل به وجود می‌آورند و در طبیعت رها می‌شوند و یا در نهایت می‌میرند.

بازگیر در رابطه با وابستگی کودکان به حیوانات گفت: در برخی مواقع نگهداری این گونه‌ها در منازل موجب وابستگی‌ کودکان به این حیوانات می‌شود که با مرگ و یا فقدان شرایط مناسب نگهداری از آن‌ها، مشکلات عاطفی برای کودکان پیش می‌آید که با رهایی این گونه‌ها در زیستگاه جدیدی به غیر از زیستگاه اصلی‌شان، مشکلات جدی برای سایر حیوانات و گونه‌ها به وجود خواهد آمد.

وی در پایان با اشاره به اینکه جابجایی برخی گونه‌ها از زیستگاه اصلی‌شان موجب خطرناک شدن آن‌ها می‌شود، افزود: ماهی های قرمز سفره هفت سین نیز عمدتا خارجی هستند و به شکل قاچاق وارد کشور شده و بعد از مدتی در رودخانه ها و آب های جاری رها می‌شوند و در نهایت به عنوان یک گونه مهاجم موجب به خطر افتادن حیات همزیستان خود در رودخانه می‌شوند و به خزانه ژنتیک رودخانه نیز آسیب می‌رسانند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:نقاشی

700/703

کد خبر: 741748

وب گردی

وب گردی