علی صوفی تشریح کرد: نظر روحانی درباره نامزد پوششی

وزیر دولت اصلاحات تاکید دارد لیست شوراهای شهر اصلاح طلبان بدون تعیین سهمیه برای احزاب بسته خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، مشروح گفتگوی علی صوفی با نامه نیوز را در ادامه می آید:

ائتلاف 1+21 اصلاح‌طلبان شامل حدود 17 گروه و حزب سیاسی که برخی از این احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و برخی خارج از شورای هماهنگی هستند، اعلام موجودیت کرد و چهره هایی همچون آقای رهامی و راه چمنی هم حضور داشتند آنها قصد ورود به انتخابات سال 96 را دارند، شما از شکل گیری این مجموعه مطلع هستید؟

خیر، اطلاعی نداریم.

مگر آقای رهامی به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نپیوست؟

بله، آمد. در جلسه فراکسیون امید هم حضور داشت.

پس چرا در جمع ائتلاف 1+21 صحبت کرده است؟

برای خود من هم عجیب است. حالا صحبت و سخنرانی کردن در آن مجموعه یک موضوع است، اما فعالیت در آن قالب موضوع دیگری است. به شخصه انجام حالت دوم را از آقای رهامی بعید می دانم.

اما ائتلاف 1+21 می خواهد لیست برای انتخابات شورای شهر تدوین کند حتی فراخوان بدهد.

وقتی چنین ائتلافی را اعلام می کنند خوب حتما منظور دارند و می خواهند تحت این عنوان اقدامی انجام دهند. آنها قبلا به موازات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تحت عنوان شورای هماهنگی اصلاح طلبان اعلام حضور کردند بنابراین عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نبودند و نیستند به طور طبع امروز هم در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان حضور ندارند.

به نظر شما این ائتلاف آمده تا سهمی از فهرست اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران بگیرد یا واقعا وزن خود را آنقدر می دانند که قصد ارائه لیست مستقل دارند؟

اولا احزابی که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند و الان شورای عالی سیاستگذاری شدند سهمی ندارند. یعنی قرار شد برای احزاب سهمی در تدوین فهرست اصلاح طلبان لحاظ نشود.

یعنی در لیست اصلاح طلبان انتخابات شورای شهر سهمیه ای برای احزاب درنظر گرفته نمی شود؟

خیر، سازوکار تدوین لیست برخلاف انتخابات شورای شهر تهران در سال 92 است. آن سال تدوین فهرست به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات واگذار شد آنها هم برای احزاب سهمیه بندی کردند لیست را هم بر همان اساس بستند خانم الهه راستگو از طرف حزب اسلامی کار معرفی شد ولی بعد از آن دیگر اصلاح طلبان قائل به چنین سهمیه بندی نشدند گفتند این تجربه خوبی نبود. گرچه احزاب تلاش کردند در انتخابات مجلس شورای اسلامی اگر نامزد تأیید صلاحیت شده ای داشتند نام او را در فهرست نهایی حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات قرار دهند ولی در مجموع حتی در انتخابات مجلس نیز سهمیه ای برای احزاب تعریف نشده بود.

مجموعه آقای روحانی نظر او را درباره کاندیدای در سایه اعلام کرد و این گزینه را منتفی خواند، آیا چنین حضورهایی در صحنه انتخابات ناهماهنگی به وجود نمی آورد؟

قطعا این ورودها باید با هماهنگی آقای روحانی باشد. هیأت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری با آقای روحانی ملاقات کرد و نظرش را درباره کاندیدای در سایه گفت، اول آقای روحانی این گزینه را مثبت ارزیابی نمی کرد اما وقتی توضیح دادند که ورود این کاندیداها با هماهنگی خود آقای روحانی خواهد بود و در عرض او قرار نخواهند گرفت ضمن آنکه در مناظره ها کمک می دهند؛ آقای روحانی گفتند بررسی می کند ولی نمی دانم نتیجه نهایی چه شد.

این تحلیل هم وجود دارد که نامزد پوششی ممکن است گاف هایی را بدهد که به ضرر آقای روحانی تمام شود، نظر شما چیست؟

به هر حال من از تصمیم نهایی شورای عالی سیاستگذاری تا جایی که اطلاع دارم این است که به آقای روحانی نظرش را گفت و تا الان نشنیدم که از این سیاست عدول کرده باشند.

تنظیم کننده: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741764

وب گردی

وب گردی