دستفروشی که مرغ زنده می‌فروشد/ وقتی دستفروشی به معضل ترافیک دامن می‌زند

۶۰ درصد دستفروشان را فروشندگان حرفه‌ای با درآمد ماهیانه بالغ بر ۴ میلیون تومان تشکیل می‌دهند و ۴۰ درصد باقی مانده شامل دستفروشان نیازمند واقعی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در هیاهوی شب عید و در واپسین روزهای سال، مسأله دست فروشی و ماجرای ترافیک در نقاط پر تردد شهر، گاهی با تبدیل شدن به یک معضل منجر به ناراحتی برخی از شهروندان می‌شود.

شرکت شهربان شهرداری شهر تهران در خصوص ساماندهی دستفروشان، به ویژه دستفروشان نیازمند، اقدام به برگزاری بازارچه های موقت کرده است.

سید حسین محمدی موسوی مدیر معبر شهرداری تهران گفت: در حوزه انضباط شهری و موضوع دستفروشی، پس از پیش‌بینی‌های لازم، تمهیداتی را برای روزهای پایان اسفند در جهت ساماندهی دستفروشان نیازمند در نظر گرفتیم که بر این اساس غرفه‌هایی در ۵۰ نقطه از شهر تهران برای استقرار این افراد مشخص شد. علاوه بر این، ۴۸ نقطه نیز به عنوان نقاط ممنوعه اعلام شد.

وی افزود: ۶۰ درصد دستفروشان را فروشندگان حرفه‌ای با درآمد ماهیانه بالغ بر ۴ میلیون تومان تشکیل می دهند و ۴۰ درصد باقی مانده شامل دستفروشان نیازمند واقعی است.

مدیر معبر شهرداری تهران اظهار کرد: یکی از ملاک های تشخیص دستفروشان نیازمند، میزان همکاری آن ها با نیروهای شهربان و عوامل انتظامی است. به عبارتی دستفروشانی که پس از اجرای طرح ساماندهی در بازارچه های موقت، از این طرح استقبال کردند و به جای سدمعبر، در نقاط تعیین شده بساط می کنند، دستفروشان نیازمند را تشکیل می‌دهند.

موسوی گفت: غرفه‌هایی که در اختیار دستفروشان قرار می‌گیرد، در حالت بازارچه‌ای تأسیس شده و به طور کاملا رایگان به نیازمندان بساط گستر واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: از اهداف تعیین نقاط مشخص ویژه استقرار دستفروشان، می‌توان به برقراری انضباط شهری، حفظ نظم و امنیت، تسهیل در رفت و آمد شهروندان و کاهش بار ترافیکی اشاره کرد.

مدیر معبر شهرداری تهران تصریح کرد: عده‌ای از دستفروشان که منافع آن‌ها با اجرای طرح ساماندهی به خطر می‌افتد، اقدام به طراحی درگیری‌های خود ساخته کرده و با نیروهای شهربان درگیر می‌شوند. این فروشندگان تحت تأثیر سرشاخه‌های باندهای دستفروشی هستند.

موسوی افزود: در سال گذشته اراذل و اوباش خیابان فروش، با اجاره دادن معابر عمومی به دستفروشان درآمد بسیار بالایی کسب می‌کردند و با ایجاد درگیری با نیروهای شهربان ذهن مردم را منحرف و دلسوزی آن‌ها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دادند.

وی تشریح کرد: نیروهای شهربان از خرید و فروش اجناس مضر و خطر آفرین جلوگیری می‌کنند و از نظر بهداشت نیز اجناس ارایه شده توسط دستفروشان در نقاط تعیین شده، وزارت بهداشت و کارشناسان این حوزه دارای مسئولیت هستند.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

بدون تردید تاکنون ضرب المثل «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» به گوشتان خورده است. وقتی کسی به دنبال یک وسیله کمیاب است، بعضی‌ها می‌گویند فلانی برو فلان جا، هر چه بخواهی و نیاز داشته باشی، می توانی در آنجا پیدا کنی. یعنی از معمولی ترین موارد مورد نیاز تا نایاب ترین نیازمندی ها در مکان نامبرده فراهم است.

در میان بساط دستفروشان و اجناسی که برای فروش ارایه می‌کنند، گاهی شاهد اجناسی هستیم که باور وجود آن جنس در میان دیگر کالاهای دستفروشی دور از ذهن است.

برخی از دستفروشان در ایستگاه‌های مختلف مترو، نزدیک بودن به فصل بهار را غنیمت شمرده و اقدام به فروش محصولاتی می‌کنند که مورد نیاز مسافران عید نوروز باشد.

با توجه به شاغل بودن برخی از شهروندان زن که برای تردد از مترو استفاده می‌کنند، ارایه اجناسی باب سلیقه و مورد نیاز این افراد، سود خوبی را نصیب دستفروشان فرصت شناس می‌کند.

از دیدن شیرینی خانگی ویژه عید گرفته تا سبزی خوردن پاک شده که مشتریان خاص خود را دارد.

از طرف دیگر برخی از دستفروشان در بعضی از معابر سطح شهر، اقدام به فروش محصولاتی می‌کنند که کمتر کسی در خرید و فروش آن دست می‌برند.

مشاهده مردی که مرغ‌های زنده را به وسیله یک طناب بهم گره زده و در خیابان ها و کوچه‌های شهر اقدام به فروش آن‌ها می‌کند، از جمله موارد یاد شده است.

عباس فروشنده این مرغ‌های زنده گفت: در یک کارگاه ساخت فیلتر هوای ماشین مشغول به کار بودم. پس از مدتی مدیر کارگاه ورشکست شد و همه کارگران را اخراج کرد.

وی گفت: بعد از چند ماه بیکاری، به سراغ دستفروشی رفتم و در این میان «مرغ زنده» را که کمتر کسی دستی در آن دارد برای فروش انتخاب کردم.

این دستفروش گفت: از اینکه مرغ های زبان بسته را به این شکل جا به جا می‌کنم و می‌فروشم، خیلی ناراحتم اما برای کسب درآمد چاره ای ندارم.

مسأله دستفروشی و چگونگی ساماندهی دستفروشان نیازمند، باید توسط دستگاه‌های اجرایی مختلف پیگیری شود.

سیاست های اشتغالزایی باید به گونه ای باشد که بساط گستری دستفروشان نیازمند به ایجاد خلل در نظم و انضباط شهری منجر نشود.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:حسین نقاشی

703

کد خبر: 741806

وب گردی

وب گردی