ترکیه، رفتار آلمان در برگزاری تجمعات در آن کشور را دوگانه خواند

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای، رفتار آلمان در برگزاری تجمعات اتباع این کشور در آلمان را دوگانه خواند و صدور مجوز راهپیمایی علیه ترکیه در فرانکفورت را محکوم کرد

به گزارش ایسکانیوز، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه خود اقدامات اخیر آلمان را در قبال ترکیه 'رفتاری غیردوستانه' و با 'استاندارد دوگانه' خواند.
به گزارش ایرنا، روز شنبه هزاران نفر از معترضان به دولت ترکیه طی تظاهراتی در شهر فرانکفورت آلمان علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و همه پرسی ماه آوریل شعار دادند.
به گزارش رویترز، تظاهر کنندگان که اغلب از کردهای ترکیه بودند، پرچم هایی با تصاویر عبدالله اوجالان رئیس زندانی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) حمل می کردند و با تروریست خواندن اردوغان، خواستار آزادی اوجالان شدند.
اتحادیه اروپا و از جمله آلمان و ایالات متحده، پ.ک.ک را گروهی تروریستی می دانند و فعالیت این تشکل تروریستی در آلمان ممنوع اعلام شده است.
وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه خود، صدور مجوز برگزاری تجمع برای هواداران گروه تروریستی و تجزیه طلب پ.ک.ک در شهر فرانکفورت آلمان را 'رفتاری غیردوستانه' و با 'استاندارد دوگانه' خواند و این اقدام را تقبیح کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: آلمان در حالی مجوز برگزاری این تجمع را که در آن هواداران گروه تروریستی پ.ک.ک شعارهایی علیه همه پرسی قانونی ترکیه سر داده اند، صادر کرده است که از ملاقات مقامات ترکیه با ترک تبارهای مقیم آلمان جلوگیری کرده و نمونه بارز رویکردی دوگانه را از خود نشان داده است.
وزارت امور خارجه ترکیه همچنین صدور اجازه برگزاری تجمع ضد ترکیه برای هواداران گروه های تروریستی با در دست داشتن عکس های سرکرده و علایم این گروه را قابل تامل عنوان کرده است.
به گزارش ایرنا، روابط میان آنکارا و برلین در پی ممانعت از سخنرانی وزیر امور خارجه ترکیه در آلمان و لغو چند برنامه انتخاباتی مقامات ترکیه در شهرهای مختلف آلمان طی دو هفته اخیر تیره شده است.
تنش بین ترکیه با کشورهای اروپایی طی دو هفته اخیر به اوج خود رسیده و کشورهای اروپایی سخنرانی انتخاباتی مقامات ترک در شهرهای مختلف اروپا را ممنوع و یا لغو کرده اند که این امر، تنش سیاسی بین ترکیه و اروپا به خصوص با هلند و آلمان را در پی داشته است.
همچنین ممانعت از سخنرانی وزیر امور خارجه ترکیه در آلمان و نیز صادر نشدن مجوز ورود هواپیمای وی به شهر روتردام هلند و جلوگیری از حضور وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی این کشور در اجتماع ترک تبارها در شهر روتردام هلند موجب شد که مقامات دو طرف سخنان تندی علیه همدیگر به زبان آورند.
اردوغان پس از ممنوعیت برگزاری گردهمایی وزیران دولت ترکیه در آلمان و هلند، این اقدامات را فاشیستی و ناشی از اسلام هراسی و بیگانه ستیزی توصیف کرد.
این تنش ها از زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای حضور در اجتماع ترک تبارهای آلمان و هلند برنامه های سخنرانی انتخاباتی با حضور مقامات رسمی خود در حمایت از رای 'آری' به همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که 16 آوریل(27 فروردین ماه 96) قرار است برگزار شود، تدارک دیده و برنامه ریزی کرد ولی دولت آلمان و هلند از اجرای این برنامه ها جلوگیری کردند.
دولت ترکیه در انتخابات همه پرسی قانون اساسی این کشور چشم امید به آرای مثبت همه اتباع ترکیه ساکن داخل و خارج از این کشور دارد.
همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام می شود.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 741887

وب گردی

وب گردی