آیین‌های مشترک و امید‌آفرین، ضامن صلح و دعوت به گفت‌وگو میان جهانیان از‌هم‌جدا افتاده

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز در آستانه نوروز، طی پیامی، پیشاپیش فرارسیدن نوروز را به هم‌وطنان تبریک گفت.

به گزارش ایسکانیوز، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز در آستانه نوروز، طی پیامی، پیشاپیش فرارسیدن نوروز را به هم‌وطنان تبریک گفت.

در متن این پیام آمده است:

«ما ایرانیان به‌همراه مردمانی از سراسر جهان، هر سال در پایان زمستان و در استقبال از نخستین طلیعه‌های خورشید بهاری، جشنی باشکوه برپا می‌کنیم و نو شدن زمین و زمان را با رویی گشاده و سفره‌هایی رنگین به کام یکدیگر شیرین می‌سازیم.

”نوروز“ جشن رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری است، نقطه اعتدالی که خبر می‌دهد از پایان سیاهی زمستان و آغاز سفری نو با چهره و رختی تازه به‌سمت فراوانیِ تابستان. جشن کسانی که به‌رغم ناز و تنعم خزان، نومید نشده‌اند و اخگرهای ”امید“ را در کومه‌های دلشان فروزان نگاه داشته‌اند، چراکه باورشان این است که از پس سیاهی زمستان بالأخره روزی سبزی بهار بر شاخه‌ها خواهد رست. شکوفه‌های نوپدید بهاری با همه لطافت و زیبایی‌شان هدیه به کسانی است که به رسیدن اعتدال، امید داشته‌اند.

نوروز نه جشنی انفرادی است و نه جشنی وابسته به زمان و مکان و ملیت و قومیت. نوروز فارغ از رنگ و نژاد، فارغ از مذهب و زبان، جشن ”همه“ آن‌هایی است که آن را گرامی می‌دارند، آن‌هایی که با سلاح امید، روزهای تلخ زمستان را تاب آورده‌اند و با رسیدن اعتدال بهاری، رخت شکوفه‌های صلح و همزیستی را بر تن زمین نظاره می‌کنند. چه آیین دیگری جز نوروز این‌چنین می‌تواند هم در نامش، هم در معنایش، هم در زمان و شکل برگزاری‌اش، نمایش باشکوه صلح و همزیستی و اعتدال باشد؟

جشن نوروز به‌عنوان یادگار ارزشمند نیاکان ما با گذرش از مرزهای تصنعی کشیده‌شده به‌دور انسان‌ها به ما یاد‌آور می‌شود که چه در زمانه‌ای که تکنولوژی ارتباطی پیشرفته نبود و چه اکنون که جهانیان به‌شکل مجازی به‌هم نزدیک شده‌اند هیچ‌چیز جز آیین‌های مشترک و امید‌آفرین نمی‌تواند ضامن صلح و دعوت به گفت‌وگو میان جهانیان از‌هم‌جداافتاده ‌باشد.

شایسته است ما ایرانیان به‌عنوان کسانی که چنین جشن زیبا و پرمعنایی به جهانیان هدیه کرده‌ایم نوروز را با عناصر منحصربه‌فرد و متنوعش به‌عنوان جشنی چند‌فرهنگی و چند‌ملیتی و انسانی، مبنایی برای ترویج همزیستی و صلح در جهانی قرار دهیم که ملول از مجنونان سیاسی و تشنگان خون‌ریزی و آرزومندان به زنجیر کشیدن انسان‌ها در حصارهای مرئی و نامرئی‌ است‌.

نوروز بر همه کسانی که آن را جشن می‌گیرند مبارک باد.»

خبرنگار:علی درخشان/تایید:نقاشی

کد خبر: 741929

وب گردی

وب گردی