آمانو: امیدی به توافق دیپلماتیک برای پایان دادن به برنامه های تسلیحاتی کره شمالی نیست

 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: کره شمالی در سال های اخیر وسعت تاسیسات غنی سازی اورانیوم خود را تا دو برابر افزایش داده است و بعید است بتوان با پیونگ یانگ به توافقی شبیه به توافق هسته‌ای با ایران دست یافت. 

به گزارش ایسکانیوز یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه وال استریت ژورنال به برنامه های تسلیحاتی و هسته ای کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با بیان اینکه کره شمالی وسعت تاسیسات غنی سازی اروانیوم خود را دو برابر کرده است، تاکید کرد که امیدی به توافق دیپلماتیک برای پایان دادن به برنامه های تسلیحاتی این کشور نیست و بعید است بتوان با پیونگ یانگ به توافقی شبیه به توافق هسته‌ای با ایران دست یافت.

آمانو گفت: کره شمالی به سرعت در حال گسترش ظرفیت خود برای تولید سلاح های هسته ای در دو جبهه یکی تولید پلوتونیوم در تاسیسات هسته ای یونگ بیون و دیگری غنی سازی اورانیوم است.

آمانو نقش برجسته ای در مذاکرات توافق هسته ای تاریخی که در سال 2015 بین قدرت های جهان و ایران با هدف عقب راندن برنامه هسته ای تهران به امضاء رسید، داشت.

این دیپلمات ژاپنی که این ماه برای سومین بار به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابقاء شد، هرگونه شانس برای رویکرد دیپلماتیک مشابه ( توافقنامه ایران) با کیم (کیم جونگ اون رهبر کره شمالی) و دولت نظامی او را کمرنگ دانست.

آمانو افزود: این یک مسئله به شدت سیاسی است. یک توافق سیاسی ضروری است اما ما نمی توانیم خوش بین باشیم. شرایط بسیار بد است و ما دلیلی برای خوش‌بین بودن نداریم.

وی در خصوص مقایسه کره شمالی و ایران گفت: وضعیت بسیار متفاوت است. از مقایسه‌های ساده باید پرهیز شود.

ژاپن -دشمن تاریخی کره شمالی - در کنار کره جنوبی است که اکثرا به طور مستقیم در معرض تهدید پیشرفت های هسته ای و موشک های بالستیک پیونگ یانگ قرار دارد.

کره شمالی در سال 2009 وقتی که مذاکرات با دولت اوباما درخصوص برنامه هسته ای متوقف شد، بازرسان تسلیحاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را اخراج کرد.

از آن زمان، این آژانس که مقر آن در وین است از طریق تصاویر ماهواره ای و سایر ابزارهای جاسوسی و منابع اطلاعاتی به نظارت بر پیشرفت های هسته ای پیونگ یانگ در مرکز تاسیسات هسته ای یونگ بیون و سایر تاسیسات هسته ای ادامه می دهد.

آمانو گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک واحد دائمی برای پیگیری فعالیت های کره شمالی دارد و منتظر روزی است که بازرسان آن بتوانند به این کشور بازگردند.

به گفته مقامات آمریکایی و مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، کره شمالی در ابتدا سلاح های هسته ای خود را از طریق تولید و جداسازی پلوتونیوم در مرکز یونگ بیون انجام می داد.

پیونگ یانگ در سال 2010 به «سیگرید هیکر» دانشمند هسته ای از دانشگاه استنفورد که به این کشور سفر کرده بود، آنچه را که سرویس های اطلاعاتی آمریکا به آن مشکوک بودند یعنی « این کشور زیرساخت جداگانه ای جهت غنی سازی اورانیوم برای استفاده نظامی توسعه داده است» تایید کرد.

آمانو روز دوشنبه گفت که آژانس تصاویر ماهواره ای در اختیار دارد که نشان می دهد پیونگ یانگ میزان ظرفیت تاسیسات هسته ای خود را در یونگ بیون جایی که گفته می شود غنی سازی اورانیوم صورت می گیرد، دو برابر کرده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعداد بمب اتمی که آژانس معتقد است کره شمالی در زرادخانه هسته ای خود جمع کرده است، اشاره ای نکرد. مقامات آمریکا و چین با استناد به زیرساخت دوگانه پلوتونیوم و اورانیوم، معتقدند که تعداد آن به 40 بمب می رسد.

وی درباره برنامه کلی کره شمالی افزود: وضعیت بسیار بد است و وارد فاز جدیدی شده است. همه نشانه ها همانطور که خود آنها (سران پیونگ یانگ) مدعی شده اند از پیشرفت در این زمینه حکایت می کند.

مقامات کره شمالی در ماههای اخیر علناً اعلام کرده اند که این کشور به دنبال توسعه بمب هیدروژنی بسیار قوی تر است. کره شمالی سال گذشته با موفقیت دو آزمایش هسته ای انجام داد و به تازگی نیز آزمایش موشکی انجام داده است و تلاش می کند تا موشک بالستیک بین قاره ای را توسعه دهد.

دولت ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) هفته گذشته «رکس تیلرسون» وزیر خارجه خود را به آسیا فرستاد. تیلرسون در این سفر با مقامات ژاپن، کره جنوبی و چین درباره تهدیدات کره شمالی دیدار و گفتگو کرد.

تیلرسون در این سفر خود گزینه حمله نظامی آمریکا برای فلج کردن برنامه های هسته ای و موشک بالستیک کره شمالی را مطرح کرد. وی پیشنهادهای چین برای تسهیل گفتگوی مستقیم با دولت کیم جونگ اون برای مهار بحران را رد کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که تیلرسون روز دوشنبه با رئیس جمهور ترامپ دیدار کرد تا او را درجریان سفر آسیایی خود قرار دهد.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: من نمی توانم بگویم که ما راه حلی پیدا کردیم، اما ما در حال ادامه این گفتگوها هستیم.

آمانو نسبت به دستیابی به یک توافق سیاسی با کره شمالی در آینده نزدیک ابراز تردید کرد اما در عین حال تاکید کرد که وی از این موضوع حمایت می کند.

دولت های قبلی آمریکا، بیل کلینتون، جرج دبلیو بوش و باراک اوباما همگی به دنبال توافقنامه دیپلماتیک با پیونگ یانگ بودند اما همگی با این ادعا که کره شمالی دروغ می گوید و در حال فریب دادن و رد گم کردن است، نا امید شدند.

آمانو گفت: پیش بینی نتیجه آینده خیلی سخت است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی شدیداً نگران تمایل کره شمالی برای فروش ظرفیت ها و قابلیت های های هسته ای این کشور است. این آژانس معتقد است که کره شمالی یک راکتور هسته ای تولید پولوتونیم در سوریه ساخت که باعث شد جنگنده های اسرائیلی آن را در سال 2007 نابود کردند. در گزارش اخیر سازمان ملل به جزئیات تلاش سال گذشته کره شمالی برای فروش لیتیوم 6 به خریداران بین المللی اشاره شده است. از این ماده می توان برای کوچک کردن یک کلاهک هسته ای استفاده کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ایران تاکنون به تعهدات خود در مورد توافق هسته ای با پنچ کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان (5+1) پایبند بوده است، اما آژانس برای آنکه ایران را در این مسیر نگاه دارد با چالش هایی روبرو بوده است.

طبق توافق هسته ای، ایران پذیرفته بود تا از برنامه غنی سازی اورانیوم خود به طرز قابل ملاحظه‌ ای دست بکشد و تولید موادی را نیزکه در سلاح اتمی کاربرد دارند، کاهش دهد.

آمانو افزود: ایران سال گذشته در تولید آب سنگین- ماده ای که در راکتورهای تولید پلوتونیوم استفاده می شود- دو بار تا مرز نقض تعهدات خود پیش رفت. اگر خریداران آب سنگین در آمریکا و کشورهای دیگر حاضر به خرید آب سنگین از ایران نمی شدند، ایران سقف 130 متریک تن آب سنگین بر اساس برجام را نقض می‌کرد.

وی تصریح کرد: ایران ظرفیت تولید 16 متریک تن آب سنگین در سال را حفظ کرده است و این خطر وجود دارد که این امر به نقض تعهدات ایران در آینده بیانجامد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین افزود: اگر ایران به تولید آب سنگین ادامه دهد، رسیدن مجدد ذخایر این کشور به آستانه 130 تن دیر یا زود اتفاق می‌افتد.

دولت ترامپ پیشنهاد کرده است که احتمال دارد برای مذاکره مجدد شرایط توافق هسته ای با ایران تلاش کند، اما آمانو که اواخر روز دوشنبه در میزگرد بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی در واشنگتن شرکت کرده بود، گفت که او فکر نمی کند دوباره مذاکره ای در سطح گسترده اتفاق بیافتد اما گفت که برخی شرایط معامله می تواند تقویت شود.

تاییدکننده:سرلک

کد خبر: 742209

وب گردی

وب گردی