ترامپ:نمی دانم  چرا باراک اوباما توافق هسته ای با ایران را  امضا کرده است

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر برا ایران نامه جامع اقدام مشترک را مورد انتقاد قرار داد و گفت که نمی‌داند چرا باراک اوباما این توافق را امضا کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار خود با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در واشنگتن بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد و گفت: یکی از چیزهایی که برای من جای پرسش دارد، این است که چرا باراک اوباما(رییس جمهور پیشین آمریکا) این توافق را با ایران امضا کرد.

ترامپ در ادامه گفت که تاکنون هیچ فردی نتوانسته به این سوال پاسخی بدهد.

این نخستین باری نیست که ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد می‌کند. او در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود، برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را بدترین توافق تاریخ آمریکا نامیده و اعلام بود که در صورت پیروزی در انتخابات، این توافق را پاره خواهد کرد.

با وجود حملات متعدد ترامپ به توافق هسته‌ای با ایران، مقام‌های دولت او پیش‌تر تمایل آمریکا به لغو یک جانبه این توافق را تکذیب کرده بودند. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در بهمن ماه سال گذشته در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه فرانسه که پیشتر گفته بود، فکر می‌کند آمریکا خواستار لغو توافق هسته‌ای است، تاکید کرد که نگفته است آمریکا موافق لغو برجام است.

مقامات اروپایی نیز همواره در پاسخ به این انتقادات ترامپ تاکید کرده‌اند که توافق هسته‌ای، توافقی دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست، بلکه یک توافق چند جانبه است که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به تایید رسیده است.

مشاور ارشد ترامپ در امور سیاست هسته‌ای نیز روز سه‌شنبه تاکید کرد که واشنگتن سرسختانه به توافق هسته‌ای پایبند خواهد بود اما در حال بازبینی این توافق است.

گفته می‌شود در همین رابطه یک کارگروه تشکیل شده است و پیش بینی می‌شود که بازبینی برجام توسط این گروه چندین ماه ادامه یابد.

ایسنا

کد خبر: 742277

وب گردی

وب گردی