تمام آنچه حیدر العبادی در جلسه افتتاحیه نشست وزرای خارجه کشورهای ائتلاف بین المللی ضد داعش گفت

نخست وزیر عراق تاکید کرد همه اقوام مردم این کشور با ایستادن در یک صف توطئه گروه تکفیری داعش برای نابودی عراق را ناکام گذاشتند.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر حیدر العبادی در جلسه افتتاحیه نشست وزرای خارجه کشورهای ائتلاف بین المللی ضد داعش گفت: از زمان برگزاری نشست پیشین ائتلاف ضد داعش ما پیروزی های بزرگی را رقم زده ایم. این پیروزی ها ثمره همکاری ما و نبرد عراقی ها در عرصه میدانی است. این نبرد قهرمانانه از جنوب بغداد تا غرب و شمال بغداد ادامه دارد. نیروهای ما هم اکنون با شجاعت و دلاوری در موصل مشغول نبرد هستند.
پیش از اینکه به این نشست بیایم، از جبهه موصل دیدار کردم، و با فرماندهان نیروهای امنیتی نشست داشتم. ما در آنجا شاهد آن بودم که عرب با کرد، مسیحی با مسلمان و با ایزدی و شبکی و ترکمانی در یک صف مبارزه می کردند. همه آنها به وحدت عراق و سرنوشتی مشترک برای همه عراقی ها اعتقاد داشتند. آنها با دشمنی تروریست که درصدد بود ما را از هم بپاشاند مبارزه می کردند، دشمنی که به دنبال آن بود تا اقلیت های عراقی به جان هم بیافتند، آنها به دنبال آن بودند که تعداد زیادی از مردم عراق را آواره کنند یا بکشند.
این واکنش یکپارچه عراقی ها، نشان دهنده ناکامی تلاش های داعش در ایجاد تفرقه میان شهروندان عراقی است. ما هم اکنون برای دستیابی به آشتی ملی تلاش می کنیم و می کوشیم آوارگان به خانه و کاشانه شان بازگردند. عملاً تلاش های گسترده ای در جهت بازگرداندن ثبات به مناطق آزاد شده، صورت می گیرد. هم اکنون ثبات به بسیاری از مناطق آزاد شده بازگشته است. بیش از هفتاد درصد از ساکنان شهر فلوجه و شهر الرمادی و بیش از نود درصد از ساکنان شهر تکریت به این شهرها بازگشته اند، چرا که ثبات و امنیت به این شهرها بازگشته است و دوباره خدمات اساسی به این شهرها داده شده است.
نیروهای امنیتی همچنان که مشغول آزادسازی شهروندان و نبرد با دشمنان هستند به توزیع مواد غذایی، خدمات دهی و تامین امنیت شهروندان اقدام می کنند. این عراقی است که ما به آن افتخار می کنیم، افتخار ما این است که ما در عراق از تنوع {قومی و نژادی} برخورداریم و با این حال در چارچوب مرزهای کشور یکپارچه و متحد هستیم.
حیدر العبادی تاکید کرد: امروز به لحاظ نظامی، مبارزه با داعشی ها در مرحله پایانی خود قرار دارد. ما ضربات مهلکی به دشمن وارد کرده ایم. شعار داعش این است که آنها به دنبال برپایی امپراتوری هستند، آنها ادعا می کنند که این امپراتوری گسترش می یابد. ما امروز ثابت کردیم این امپراتوری ای که آنها به دنبال برپایی و گسترش آن بودند از دامنه آن کاسته می شود. ما هم اکنون شهر عراقی موصل را که داعشی ها می خواستند به عنوان پایتخت خود قرار دهند آزاد می کنیم. ما پیامی قوی به دیگران دادیم، به جوانانی که برای پیوستن به داعش فریفته می شوند، با توجه به کشته شدن تعداد زیادی از عناصر داعش و به کم شدن تعداد کسانی که به نیروهای داعش می پیوندند مشخص می شود که ما توانسته ایم این رؤیا را که داعش از آن برای جذب جوانان استفاده می کرد درهم بشکنیم.
از همین رو داعش هم اکنون در کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان، عراق و در برخی مناطق اروپا و دیگر مناطق دست به اعمال تروریستی می زند تا این پیام را بفرستد که داعش همچنان وجود دارد و آنها می خواهند که این جوانان به نیروهای داعش بپیوندند.
پیروزی ای که امروز ما در نبرد با داعش کسب کرده ایم پیروزی بزرگی است، ما هم اکنون در مرحله نابودی داعش هستیم و نه کنترل آن. پیشتر سخن از کنترل داعش شنیده می شد. کنترل داعش مساله خطرناکی است که به هیچ وجه نمی شود به دنبال آن رفت. این سازمان تروریستی به هیچ چیزی پایبند نیست، با این گروه تروریستی به هیچ وجه نمی توان تعامل داشت. کار آنها برنامه ریزی برای کشتار، ویرانی و تخریب است، عقل آنها خراب است، آنها نه تنها از انسانیت بویی نبرده اند بلکه به سرکوب انسان ها نیز می پردازند. آنها در این عصر و در سال های 2014 و 2015 اقدام به خرید و فروش زنان و کودکان می کردند. این یک جنایت زشت است که کسی در عراق یا سوریه اقدام به خرید و فروش زنان و کودکان کند. این گروه تروریستی باید از بین برده شود. ما معتقدیم به واسطه آنچه ما در عراق محقق کردیم می توانیم با ائتلاف مان و با تلاش های یکپارچه مان برای همیشه این سازمان تروریستی را از بین ببریم. ما باید بر از بین بردن داعش تمرکز کنیم و به اختلاف های منطقه ای یا دیگر اختلاف هایی که در منطقه وجود دارد مشغول نشویم.
ما با این همکاری گسترده در بازگرداندن آوارگان به خانه و کاشانه شان موفق بودیم. هم اکنون ما شاهد جنبش اقتصادی بزرگی در شهرهای آزادشده عراق هستیم، زیرا بازگشت شهروندان باعث می شود که این افراد بتواند به کارها و فعالیت های اقتصادی شان برسند.
با وجود تروریسم داعش عراق طی دو سال و نیم گذشته توانسته است تولید نفتی خود را افزایش دهد. هم اکنون عراق می تواند به سقف تولید روزانه پنج میلیون بشکه برسد. با وجود هزینه سنگین جنگ و با وجود ویرانی هایی که جنگ بر جای گذاشته است این مساله مانع از پیشرفت ما در دیگر زمینه ها نشده است و ما به ارائه خدمات به شهروندان عراقی و حمایت از آنها ادامه داده ایم.
در عراق از بیست ماه پیش تا کنون تقریباً به صورت روزانه راهپیمایی هایی انجام می شده است. شهروندان عراقی با این راهپیمایی ها خواهان حقوق شان بوده اند و دیدگاه خود را اعلام می کردند و ما با این مساله احترام می گذاشتیم، هم اکنون دموکراسی در عراق به خواست شهروندان احترام می گذارد، و سازمان ها و نیروهای امنیتی از این شهروندان که به ابراز نظر خود می پردازند حمایت به عمل می آورد البته تا زمانی که پایبند به قانون باشند و به اموال عمومی و خصوصی تعرض نکنند.
این مساله در کشوری که پیشتر مردم را سرکوب می کرد و افراد را به صرف انتشار یک اعلامیه علیه نظام، یا به مجرد انتقاد از رئیس نظام به اعدام محکوم می کرد پیشرفتی چشمگیر محسوب می شود. امیدواریم این پیشرفتی که در عراق حاصل شده است گسترده تر و فراگیرتر شود و بتوان چنین آزادی ای را در دیگر مناطق فراهم آورد.
ما با دمکراسی مان بر داعش پیروز می شویم. ما با همبستگی و وحدتی که میان ما هست بر داعش پیروز می شویم. ما با تنوعی که داریم بر داعش پیروز می شوم، داعش مخالف تنوع است و کسانی را که با آنها اختلاف نظر دارند و کسانی را که اعتقادات شان مشابه داعش نیست، می کشند. ما برای دیگران ثابت کرده ایم که با وجود اختلاف نظرهایی که داریم یکپارچه هستیم. عراق از زمانی که تشکیل شده است از همین تنوع برخوردار بوده است و صدها قرن با این تنوع زندگی کرده اند.
مناره ای که در سامرا وجود دارد بیش از هزار سال قدمت دارد، این مناره در معرض اشغالگری مغول ها و همچنین دیگران قرار گرفت اما همچنان پابرجا باقی ماند با این حال در هنگام حضور سازمان القاعده در این شهر بخش بالایی این مناره منفجر شد و این نشان دهنده حجم ویرانگری ای است که این گروه های تروریستی رقم می زنند و نمی توان اجازه داد این گروه ها باقی بمانند. امیدوارم در خصوص اینکه این سازمان یک سازمان، تروریستی است و سازمان های مشابه آن نیز تروریستی هستند به تعریفی مشترک برسیم. درست نیست که داعش را زمانی که علیه من فعالیت می کند سازمان تروریستی بدانیم و هنگامی که در دیگر مناطق دست به فعالیت های تروریستی می زند آن را سازمان تروریستی ندانیم. باید با یکدیگر متحد باشیم، چنانچه تسامح به خرج دهیم خطر داعش و خطر تروریسم تمام منطقه را فرا خواهد گرفت، باید برای از بین بردن داعش با هم متحد شویم. ما امروز چنانچه به طور مداوم با یکدیگر همکاری داشته باشیم در این چارچوب می توانیم داعش را نابود کنیم. ما می توانیم در این لحظات اخیر داعش را از بین ببریم.
ما با وجود این جنگ، برنامه ای اصلاحاتی برای عراق آغاز کرده ایم. این اصلاحات در برگیرنده ساده سازی تدابیر مربوط به شهروندان، پایان دادن به بوروکراسی یا کاستن از آن است همچنین این اصلاحات در برگیرنده مبارزه با فساد است. شهروندان باید بداند ثروتی که متعلق به آنهاست چگونه خرج می شود. دارایی و نفت عراق متعلق به همه عراقی هاست و اختصاص به گروه، اشخاص یا منطقه خاصی ندارد. این دارایی برای همه عراقی هاست.
ما هر تجاوز گری که در مورد حقوق بشر و کرامت انسان صورت می گیرد مورد بازخواست قرار می دهیم. ما ثابت کرده ایم که ما این مساله را مورد بازخواست قرار می دهیم و عملاً نیز این بازخواست را انجام دادهکاکا

برخی داوطلبان از گروه های مختلف جامعه عراقی در این نبرد شرکت کرده اند، شیعیان، سنی ها، ترکمن ها و مسیحیان، ایزدی ها و شبکه ای از تمامی استان ها در کنار نیروهای امنیتی عراق و تحت فرماندهی این نیروها به نبرد با داعش برخاسته اند.

پارلمان عراق اقدام به تصویب قانون نیروهای مردمی عراق کرده است. بر اساس قانون نیروهای مردمی عراق، این نیروها تحت فرماندهی، فرمانده کل نیروهای مسلح که همان نخست وزیر است قرار دارند و نیروهای مردمی عراق در چارچوب حکومت عراق قرار دارد و چارچوب های نظامی ارتش عراق بر آنها انطباق می کند. آنها باید از انضباطی که در نهادهای نظامی وجود دارد پیروی کنند.
همچنان که مشاهده کردید تروریسم نه تنها عراق بلکه منطقه و جهان را نیز تهدید می کند. این تروریسم وحشی یک تروریسم خطرناک است. این سازمان یک سازمان خطرناک است. ما از فعالیت های تروریستی سازمان القاعده صحبت کردیم و همچنان سازمان های القاعده یافت می شود. ما از این تروریسم به نوع دیگری از تروریسم منتقل شده ایم. تروریسم داعش همچون تروریسم القاعده بسیار خطرناک است.
ما باید این تروریسم را از بین ببریم زیرا مانعی بر سر پیشرفت ما ایجاد می کند. این تروریسم از انرژی ما می کاهد و تلاش های مان را کم می کند و امکانات اقتصادی ما را به طور فرسایشی از بین می برد و مانع از پیشرفت و حرکت به سوی جلو می شود.
مبارزه با تروریسم مقتضی آن است که ما شیوه فعالیت و دولت خود را تغییر دهیم. تروریسم از ستمی که در منطقه ایجاد می شود سوءاستفاده می کند. تروریسم از درگیری های موجود در منطقه سوءاستفاده می کند. وقتی که درگیری منطقه ای وجود داشته باشد ما شاهد مناطق فراغ خواهیم بود، تروریسم از مناطق فراغ به بدترین شکل سوء استفاده خواهد کرد. از همین رو خواهان آن هستم که اختلاف های منطقه ای میان کشورهای منطقه کنترل شود زیرا این مساله یکی از مهمترین دلایل بروز این گروه های تروریستی است، همچنان که در سوریه، لیبی و دیگر مناطق رخ داد، این مساله اجازه بروز و ظهور این گروه های تروریستی را فراهم کرده است.
وی در پایان گفت: ما از همه حمایت هایی که به ما ارائه شده است استقبال می کنیم و از این حمایتی که ائتلاف بین المللی ضد داعش در حق عراق انجام داده تشکر می کنیم. این ائتلاف ثابت کرد که ما می توانیم به کمک یکدیگر به تروریسم مقابله کنیم. همه ما دارای منافع مشترک هستیم. عراق حمایت را نمی خرد و همچنین از موضعی ضعیف خواهان حمایت نیست بلکه همه ما سفر بر یک کشتی در مقابل تهدید این تروریسم قرار داریم و باید با آنها مقابله کنیم. ما به نبرد در عرصه میدانی می پردازیم. ائتلاف بین المللی در زمینه آموزش و حمایت لجستیک از ما پشتیبانی می کند و از آسمان نیز به کمک جنگنده های خود به کمک نیروهای زمینی می آید.
هم اکنون ما به سوی مرحله آتی به حرکت در آمده ایم تا از مرزهای خود حمایت کرده و کشور خود را بسازیم. ما توان این کار را داریم.
ما نمی توانیم ادعا کنیم که همه مشکلات را حل کرده ایم زیرا ریشه این مشکلات به ده ها سال پیش باز می گردد. این مشکلات ریشه در دوران حزب تروریستی بعثی صدام دارد این فرد به سرکوب عراقی ها پرداخته و آنها را کشته بود. او جنگ های متعددی در منطقه به راه انداخت و توان نیروهای عراقی را از بین برد. سال 2003 نظام صدام از هم پاشید و پس از آن ما شاهد حملات تروریستی وحشیانه ای که از سوی انتحاری ها در عراق رخ می دهد بودیم. انتحاری ها از حدود صد کشور به عراق آمده بودند. ما باید برای نابودی تروریسم فعالیت کنیم ما با کمک یکدیگر می توانیم داعش را نابود کنیم، قصد ما کنترل این گروه تروریستی نیست.

تاییدکننده:سرلک

کد خبر: 742310

وب گردی

وب گردی