هدفمند سازی پایان نامه های علوم انسانی/تدوین برنامه پژوهشی اساتید

علوم انسانی در سال ۹۵ روند متفاوتی را دنبال کرد چراکه هدفمندسازی پایان نامه های این حوزه از سوی شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی کلید خورد.

به گزارش ایسکانیوز، با تشکیل شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی توسط وزارت علوم از سال ۹۴ زمینه برای تحول در آموزش و پژوهش این حوزه کلید خورد و با فعالیت این شورا در سال ۹۵ نیز می توان گفت برنامه ها و سیاست های آموزش عالی برای علوم انسانی تا حدودی سامان گرفت.

در مهرماه سال ۹۴ محمد فرهادی با صدور احکام جداگانه‌ای، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم را به عنوان نایب رئیس، محسن شریفی و خسرو پیری را به عنوان اعضای این شورای منصوب کرد و جلسات این شورا به صورت ماهیانه در سال ۹۵ نیز برگزار شد.

تدوین دستورالعمل هدفمندسازی پایان نامه های علوم انسانی

سال ۹۵ را برای شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی می توان به عنوان سال پایان نامه های دانشجویی نامگذاری کرد چراکه در این سال دغدغه اصلی اعضای این شورا حول محور ساماندهی پایان نامه های علوم انسانی بود.

در این راستا دستورالعمل هدفمندسازی پایان نامه های دانشجویان علوم انسانی تدوین شد که بر این اساس مسئله محور شدن پایان نامه ها در اولویت قرار گرفت.

هدف از تدوین این دستورالعمل مشخص بودن نتایج و خروجی پایان نامه ها و در مجموع حل مشکلات جامعه بود.

در مجموع با تدوین این شیوه نامه از بروز مرور مسائل جاری، ترجمه ای و موضوعات تکراری در پایان نامه های حوزه علوم انسانی جلوگیری می شود.

اساتید علوم انسانی برنامه محور شدند

باتوجه به اینکه هدفمندسازی پایان نامه های حوزه علوم انسانی در سال گذشته در شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی مطرح شد، بنابراین دانشگاه های کشور نیازمند ایجاد زیرساخت لازم برای تحقق این امر بودند.

تدوین برنامه راهبردی سه ساله برای اساتید حوزه علوم انسانی مهم ترین زیرساخت برای هدفمندسازی پایان نامه های علوم انسانی اعلام شد.

در این راستا اساتید حوزه علوم انسانی ملزم به تدوین برنامه سه ساله راهبردی شدند تا از بروز پراکندگی پژوهش در کشور جلوگیری شود.

براین اساس دانشکده ها و دانشگاه های علوم انسانی نیز باید براساس برنامه های پژوهشی اساتید اقدام به جذب دانشجو کنند.

200/202

منبع:مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 742350

وب گردی

وب گردی