تقاضامحور بودن تنها 46 پیشنهاده ثبت‌شده در ایرانداک/ثبت 125 هزار جستجو در روز

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه از 10 هزار و 424 پیشنهاده ثبت‌شده در ایرانداک تنها 46 پیشنهاده (Proposal) تقاضامحور بوده‌ است، گفت: اطلاعات نزدیک به 400 هزار پایان‌نامه و رساله از ایران در ایرانداک به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیروس علیدوستی در خصوص اهداف محقق شده و محقق نشده در سال 95 اظهار کرد: در سال 95 هدفگذاری 20 درصد افزایش منابع درآمد پایدار را داشتیم که در این بخش موفق بودیم؛ اما در بخش‌هایی همچون پژوهش که به دنبال بازنگری و تصویب ساختار نوین پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی در شورای گسترش آموزش عالی بودیم، موفق نشدیم.

وی افزود: در سال 95 موفق به برگزاری چهارمین همایش مدیران فناوری اطلاعات، اجرای رسمی «سامانه همانندجو»، اجرای نسخه یک «سامانه پیشینه پژوهش»، اجرای «سامانه مدیریت نشست‌ها و مصوبه‌های هیات‌های امنا» و اجرای «سامانه راهنمای پژوهش و پژوهشگران» شدیم.

رئیس ایرانداک ادامه داد: راه‌اندازی «دروازه اطلاعات علمی پژوهشی و فناورانه ایران»، ‌راه‌اندازی «داشبورد طرح‌های پژوهشی»، راه‌اندازی «سامانه جایگاه علم، فناروی و نوآوری ایران در جهان (نما)»، راه‌اندازی «سامانه شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری» و اجرای «سامانه عضویت فراگیر کتابخانه (طرح غدیر)» از دیگر دستاوردهای ایرانداک در سال 95 بود.

علیدوستی گفت: همچنین موفق به راه‌اندازی سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده متناسب با آیین‌نامه تازه وزارت علوم، جذب تکنولوژی ساخت داشبوردهای مدیریتی و هوش سازمانی و راه‌اندازی پایگاه وب راهنمای استناد به منابع اطلاعات فارسی و انگلیسی شدیم.

رئیس ایرانداک افزود: در واقع 80 درصد هدف‌های پژوهشگاه تحقق یافته است، اما بخشی دیگر به دلیل کمبود منابع مالی و تشریفات اداری دست‌وپاگیر و نادرست بودن پیش‌بینی‌ها محقق نشد.

ذخایر علمی ایرانداک

علیدوستی در ادامه با بیان اینکه بر پایه آمار آموزش عالی، ایرانداک نزدیک 50 درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را دریافت می‌کند، گفت: سالانه 120 هزار دانش‌آموخته پایان‌نامه و رساله ارائه می‌کنند که از این تعداد حدود 60 هزار پایان‌نامه و رساله در ایرانداک ثبت می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از مزیت‌های ثبت اطلاعات در ایرانداک، یافتن پیوند میان دانشگاه و دولت و صنعت است. برای نمونه از 2208 پیشنهاده‌ای که در آذر ماه 95 در سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده ثبت شده، تنها 13 پیشنهاده تقاضامحور بوده است که نسبت 6 در هزار را نشان می‌دهد که نیاز به رسیدگی دارد.

علیدوستی ادامه داد: همچنین از 10 هزار و 424 پیشنهاده ثبت‌شده نیز تنها 46 پیشنهاده تقاضامحور بوده‌اند.

وی در ادامه درباره ذخایر علمی ایرانداک نیز اظهار کرد: در پایگاه اطلاعات علمی ایران(گنج) که از قدیمی‌ترین پایگاه‌های کشور است، اطلاعات نزدیک به 400 هزار پایان‌نامه و رساله از ایران و بیش از 15 هزار پایان‌نامه و رساله ثبت شده از دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور وجود دارد.

وی افزود: همچنین 80 هزار طرح پژوهشی و 25 هزار گزارش دولتی در پایگاه گنج در دسترس جامعه علمی کشور است. روزانه بیش از 10 هزار کاربر جداگانه بر اساس آی پی به این پایگاه وصل می‌شوند و 125 هزار جستجو در روز (هر دو ثانیه 3 جستجو) در آن انجام می‌شود.

رئیس ایرانداک گفت: در 69 روز کاری از آذرماه تا 15 اسفند ماه 95، میانگین روزانه ثبت و تأیید پیشنهاده به ترتیب 383 و 126 و میانیگن ثبت و تأیید پایان‌نامه و رساله نیز به ترتیب 353 و 190 بوده است.

بارگذاری 255 درخواست اجرای پژوهش در سامانه "ساعت"

رئیس ایرانداک در ادامه با بیان اینکه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با ابلاغ بهمن ماه سال 95 خود، دستگاه‌های دولتی را ملزم به ثبت نیازهای پژوهشی خود در سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) کرد، تصریح کرد: اجرای آزمایشی سامانه "ساعت" از ابتدای سال 95 آغاز شد و در این مدت 900 دانشجو و 50 سازمان در این سامانه ثبت نام کردند؛ همچنین، سازمان‌های عضو "ساعت" نیز تاکنون نزدیک به 400 فراخوان و بیش از 2000 عنوان پژوهش را در "ساعت" بارگذاری کرده‌اند و 255 درخواست اجرای پژوهش نیز برای نمایندگان سازمان‌های فعال درسامانه فرستاده شده است که سازمان‌ها آنها را بررسی و فرایندهای سامانه را برای آنها دنبال کرده‌اند.

علیدوستی خاطرنشان کرد: با الزام شورای عالی عتف و استقبال سازمان‌ها و دانشجویان، بازار خوبی برای پژوهش کشور در سامانه "ساعت" ایجاد می‌شود. البته در حال حاضر در نسخه یک این سامانه عرضه‌کننده پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرف دیگر سازمان‌های متقاضی و موجودیت سوم هم حامیان پژوهش هستند.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی انتشار:آرش محمدی

کد خبر: 742476

وب گردی

وب گردی