دیدار معاون ظریف با وزیر امورخارجه ارمنستان

ابراهیم رحیم پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران و ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان گسترش روابط بین تهران و ارمنستان در حوزه های مختلف را اولویت دوجانبه اعلام کردند.

به گزارش ایسکانیوز در این دیدار که امروز (جمعه) با حضور سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ایروان برگزار شد، رحیم پور روابط تاریخی و مناسبات دوستانه بین ایرانیان و ارامنه را عالی خواند.
وی تاکید کرد: مناسبات کنونی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان نیز در عالی ترین سطح ممکن است و رهبران سیاسی دو کشور بر توسعه روزافزون روابط در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در 25 سال اخیرهم پیشرفت زیادی داشته است، تاکید دارند.
معاون آسیا، آقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه در ادامه، سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان در دی ماه گذشته را عامل مهمی در پرشتاب شدن حرکت توسعه روابط دو کشور خواند.
رحیم پور اظهار کرد که شمار زیاد تبادل هیات های دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری نشانه آشکار عزم تهران و ایروان برای توسعه روابط است.
وی در این دیدار به نقش و اهمیت جایگاه انرژی در توسعه اقتصاد کشورها نیز اشاره کرد و مشارکت هرچه بیشتر دو کشور در تحقق پروژه های مطرح در این بخش و همچنین افزایش ظرفیت سواپ برق و گاز بین ایران و ارمنستان را خواستار شد.
نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان نیز با اعلام آمادگی این کشور برای گسترش روابط در همه زمینه ها، توسعه همکاری های منطقه ای انتقال برق در قالب طرح های دو، سه و چهارجانبه بین ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه وهمچنین طرح انتقال گاز بین ایران، ارمنستان و ترکمنستان را خواستار شد.
وی در ادامه نیز برقراری نظام لغو روادید بین دو کشور را ارزشمند بر شمرد و از افزایش شمار گردشگران ایرانی ورودی به ارمنستان استقبال کرد و همچنین خواهان رفع موانع سفر گردشگران ارمنستانی به جمهوری اسلامی ایران از جمله محدودیت ها در سفر زمینی و ورود خودرو شد.
در ادامه این دیدار نیز همکاری های دو جانبه به ویژه توافق های صورت گرفته در سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی به ایروان مورد مذاکره قرار گرفت و ابراز امیدواری شد در سفر پیش روی کارن کاراپتیان نخست وزیر ارمنستان به تهران، گام های لازم در این زمینه برداشته شود.
همچنین معاون محترم آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در ارمنستان با شاوارش کوچاریان معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.
رحیم پور در این دیدار با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در تهران، یازدهمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی در اسفند 1395 در ایروان و تبادل تعداد زیاد هیات ها از دو کشور در عرصه های سیاسی و اقتصادی بویژه سفر رئیس جمهوری اسلامی به ارمنستان را عامل مهمی در توسعه مناسبات دو کشور خواند.
کوچاریان نیز در این مذاکرات که با حضور سجادی سفیر ایران برگزار شد، بر لزوم افزایش همکاری ها در حوزه های انرژی، تجارت، گردشگری و ترانزیت اشاره و از افزایش ورود گردشگران ایرانی به ارمنستان استقبال کرد.
رحیم پور و کوچاریان در این دیدار همچنین افزون بر بررسی مسائل دو جانبه و منطقه ای، بر تداوم موضع ایران و ارمنستان برای مبارزه با اشکال مختلف تروریسم تاکید کردند.
امروز صبح نیز در دیدار رحیم پور و آشوت مانوکیان وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان، راهکارهای توسعه روابط دو کشور به ویژه در حوزه انرژی بررسی شد.

تاییدکننده:سرلک

کد خبر: 742538

وب گردی

وب گردی