عوامل موثردر رکود بازار سرمایه/یکه تازی صندوق های سرمایه گذاری در شرایط کنونی بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط حاکم در بازار سرمایه استفاده از پتانسیل های کم ریسک تر بازار سرمایه از جمله صندوق های سرمایه گذاری گوناگونی که در این بازار موجود است نیز توصیه می شود.

به گزارش ایسکانیوز، سال 95 در حالی گذشت که بازار سرمایه فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرد و رکود همچنان در این بازار حاکم است. علیرغم پیش بینی های انجام شده که حاکی از بهبود روند معاملات بورس در سال 95 بود، اما این امر محقق نشد و رکود هنوز گریبان بازار سرمایه را گرفته است. در خصوص دلایل رکود حاکم بر بازار سرمایه و وضعیت بورس در سال 96 گفت و گویی باسعید خدایی، کارشناس بازار سرمایه صورت گرفته که در ادامه خواهید خواند:

با توجه به شرایط بازار سرمایه و رکود حاکم بر این بازار که البته متاثر از رکود اقتصادی است، توصیه های شما به سرمایه گذاران چیست؟

بازار سرمایه از گذشته تا کنون دارای فراز و نشیب، افت و رشد های بسیار زیادی بوده است اما رکود کنونی حاکم در بازار سرمایه بسیار طولانی تر از دوره های افت و بی رونقی گذشته شده که این امر متاثر از دلایل متفاوتی است.

یکی از عواملی که بر شاخص کل قیمت سهام تأثیر می گذارد، رشد اقتصادی در طول ادوار تجاری است. رونق اقتصادی (افزایش تولید نسبت به روند بلندمدت) انتظارات سرمایه گذاران درخصوص سودآوری فعالیت ها و اطمینان سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار می دهد .

افزایش رشد اقتصادی، بی اطمینانی اقتصادی را کاهش و سودآوری انتظاری سرمایه گذاری را افزایش می دهد که این عوامل به همراه افزایش ثروت مورد انتظار منجربه افزایش تقاضا برای انواع دارایی ها ازجمله سهام و قیمت آن می شود همچنین، هر نوع تغییر در قیمت سهام، ثروت خانوارها و مصرف آنها و همچنین سرمایه گذاری و تولید بنگاه ها را تحث تاثیر قرار می دهد.

در کل تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در هر موضوعی مقایسه بازدهی آن سرمایه گذاری در مقابل ریسک پذیرفته شده آن دارد، لذا برای سرمایه گذاری در شرایط رکودی که ریسک سرمایه گذاری را بالا برده و بازدهی انتظاری را کاهش می دهد، سرمایه گذاران باید به دنبال خرید سهام هایی با p/e پایین و شرایط بنیادی مطمئن باشند که این شرایط بنیادی هم شامل صنعت و رشته فعالیت و هم شامل وضعیت خود آن شرکت است.

صنایعی که از ریسک های گوناگون کمترین تاثیر منفی را بپذیرند. ریسک های نرخ ارز، نرخ های جهانی، تحریم، کمبود نقدینگی، رقبای جهانی و ... از جمله این گونه ریسک ها می توان نام برد و دوری از هر گونه معاملات هیجانی چه برای خرید سهام در قیمت های نامناسب و چه فروش سهام با قیمت هایی بسیار نازل تر از ارزش واقعی آنها در این شرایط از نکات بسیار ضروری است.

سرمایه گذاران در این شرایط می بایست افق زمانی سرمایه گذاری خود را یا بسیار کوتاه مدت در نظر بگیرند تا از نوسانات لحظه ای بازار بهره ببرند که این شکل به هیچ عنوان توصیه نمی شود و یا اینکه با مطالعه کافی و اطلاعات دقیق سهام مورد نظر خود را خریداری کرده و افق یلند مدت تری را برای سرمایه گذاری خود در نظر بگیرند.

همچنین در این شرایط استفاده از پتانسیل های کم ریسک تر بازار سرمایه از جمله صندوق های سرمایه گذاری گوناگونی که در بازار سرمایه موجود است نیز توصیه می شود.

بازار پول و نظام بانکی به دلیل بالا بودن نرخ بهره رقیب جدی بازار سهام است و بخشی از رکود این بازار به دلیل نرخ سود های بالا است، این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر اصلی ترین عامل رکود در بازار سرمایه، کمبود نقدینگی در این بازار است. یکی از دلایل عمده این کمبود نقدینگی نرخ بالای سود سپرده های بانکی است که نرخ سود بدون ریسک را در سرمایه گذاری بالا برده و باعث انباشت نقدینگی در خود شده است.

چرا که با بالا رفتن نرخ سرمایه گذاری بدون ریسک توجیه اقتصادی سایر فعالیت اقتصادی با توجه به دارا بودن ریسک پایین آمده و از مقبولیت خارج می شوند که در کل باعث شکل نگرفتن فعالیت ها در بازارها از جمله بازار سهام شده است.

در حال حاضر با پایین آمدن و تک رقمی شدن نرخ تورم در کشور این فاصله بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی به هیچ عنوان دارای توجیه نیست. البته همانگونه که در ابتدا اشاره شد، این یکی از عوامل رکود حاضر در بازار است ولی باید این مسئله هم برای اصلاح بازارها و همچنین اصلاح نظام بانکی هرچه سریعتر تغییر کند.

دولت در بودجه 96 انتشار حجم قابل توجهی از اوراق مشارکت را تصویب کرده است، این موضوع چقدر می تواند به بازار سهام آسیب بزند؟

از دید کلان نقش تامین سرمایه بلند مدت برای شرکت ها بازار سرمایه است اما این نکته باید در حالی باشد که بازار سرمایه از عمق زیادی برخوردار باشد و نیز ابزارهای مالی متفاوتی که در آن بازار هستند از تعادل برخوردار باشد تا فشار یکی از این ابزار ها ابزار های موجود در بازار دیگر را تحت تاثیر قرار ندهد.

از دیگر عواملی که موجب کمبود نقدینگی بازار و همچنین بالا رفتن نرخ بازدهی بدون ریسک در بازار شده، که در نتیجه موجب رکود بازار سهام و کم میلی به خرید سهام شده است، اوراق مشارکت های منتشر شده در بازار سرمایه است.

کمبود نقدینگی و نرخ تامین مالی بالا برای صنایع بورسی باعث کاهش سود سهام این شرکت ها می شود. در مقابل این اوراق ها با سودهای بالا جایگزین مناسبی برای سرمایه گذاران است.

لذا برقراری این تعادل برای بالارفتن نقدینگی و پایین آوردن هزینه مالی صنایع بورسی در کنار انتشار اوراق در سال 96 بسیار ضروری بوده تا بازار سرمایه در مواجهه با خرید اوراق های متفاوت و سهام شرکت ها به تعادل برسد.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 742570

وب گردی

وب گردی