نگهداری سگ؛ مد شد یا اپیدمی؟!/ فرهنگ فرنگی مهمان خانواده ایرانی!

این روز‌ها کمتر کسی می‌تواند خانه‌ای ویلایی در دل شهری پرتراکم مانند تهران تهیه کند که فضای کافی برای نگهداری از سگ داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته گریبان‌گیر کلانشهرها از جمله شهر تهران شده، رشد تمایل به نگهداری از سگ در منزل و گرداندن آنها در خیابانها و معابر عمومی به عنوان سگ خانگی در کنار افزایش شمار سگ‌های ولگرد است، و این در حالیست که برخی کارشناسان اجتماعی این موضوع را تقلید از فرهنگ غربی می‌دانند.

در چند سال اخیر نگهداری سگ در آپارتمان‌ها به یک مد برای خانواده‌های ایرانی تبدیل شده و بیش از گذشته می‌توان علاقه‌مندی برای خرید و نگهداری از این حیوان را بویژه در بین کودکان مشاهده کرد. این علاقه‌مندی در سایه تقلید بی‌چون و چرای فرهنگ فرنگی رشد بسیاری داشته و به تبع مشکلاتی را برای سایر شهروندان در برخورد با سگ به وجود آورده است.

اپیدمی داشتن حیوان خانگی در همه شهرهای ایران رواج یافته است اما انگار شهرهای بزرگ زودتر از سایرین به این چالش کشیده شده‌اند. داشتن سگ به نوعی روشن فکری واقع گرایانه برای برخی تبدیل شده اما متاسفانه برخی از دارندگان سگ به دلیل نداشتن محیط مناسب و عدم توانایی تأمین هزینه‌های نگهداری از این حیوان، پس از مدتی آنها را در دامان جامعه رها می‌کنند.

مرداد سال گذشته بود که قدیمی مدیرعامل سابق شرکت صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به راه‌اندازی نقاهتگاه سگ در تهران، گفت: روزانه در شهر تهران بیش از 15 قلاده سگ زنده‌گیری می‌شود و با احداث این نقاهتگاه توانسته‌ایم برخی از مشکلات موجود در شهر را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه سگ‌های بیمار توسط دام پزشکان کشته می‌شوند، افزود: برای کاهش تعداد سگ‌ها در شهر، بعد از زنده‌گیری عقیم می‌شوند و برای پیگیری از وضعیت سگ‌های عقیم شده نیز بر روی گوش آنها، چیپ الکترونیکی نصب می‌شود تا بتوان بعد از رهاسازی ردیابی‌شان کرد.

قدیمی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران به دنبال نابودی سگ‌های ولگرد نیست، گفت: شهرداری تهران تنها در بحث کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اقداماتی را انجام می‌دهد چرا که شهر تهران میزبان سگ‌های ولگرد اطراف این کلانشهر شده و بدون شک اگر مسئولان شهرهای اطراف در خصوص کنترل جمعیت سگ، اقدامات اساسی انجام می‌دادند امروز شاهد سگ‌های بدون صاحب و ولگرد در تهران نبودیم.

وی با بیان اینکه عده‌ای از شهروندان، سگ‌های زینتی و نژاددار را بدون هیچ گونه اطلاعاتی خریداری و آنها را در آپارتمان نگهداری می‌کنند، تأکید کرد: شرایط نگهداری سگ بسیار سخت است و نباید صرفا برای سرگرم کردن بچه‌ها اقدام به خرید سگ کرد.

این روزها کمتر کسی می‌تواند خانه‌ای ویلایی در دل شهری پرتراکم مانند تهران تهیه کند که فضای کافی برای نگهداری از سگ داشته باشد؛ فضای محدود آپارتمان‌ها هم جای مناسبی برای نگه داشتن حیوان خانگی نیست و این موضوع باعث شده تا مزاحمتی جدید در آپارتمان‌ها بوجود آید.

قدیمی در گفتگو با خبرنگار ما این را هم گفت که برخی از شهروندان سگ را از زیستگاه طبیعی خود جدا کرده و در آپارتمان‌های کوچک نگهداری می‌کنند و این علاقه روز افزون برای داشتن سگ، به یک تجارت سیاه برای دلالان تبدیل شده است.

ارسلان پورمحمدی مدیر کنترل حیوانات شهری شهرداری تهران نیز درباره انتقادات اهالی برخی محلات در خصوص افزایش سگ‌های ولگرد، گفت: در مناطق شمالی به دلیل تعداد زیاد باغ‌ها با مشکل سگ‌های ولگرد رو‌به‌رو هستیم. بسیاری از باغداران از سگ‌ها نگهداری می‌کنند به همین دلیل این باغ‌ها به محلی برای پناه سگ‌ها تبدیل شده است.

در کنار همه موارد مطروحه این موضوع قابل توجه است که قوانین مشخص و مدونی برای برخورد با حیوانات بلاصاحب یا ولگرد بویژه سگ و گربه وجود ندارد و نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد. مدتی است که 39 تن از نمایندگان مجلس در ارتباط با ممنوعیت و یا اعمال محدودیت در نگهداری از حیوانات خطرناک و مضر برای سلامت عمومی را در قالب طرح مطرح کرده‌اند اما هنوز در خصوص این موضوع تصمیم قاطعانه‌ای گرفته نشده است.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه ماهانه حدود ۷۵۰ و در مجموع سالانه ۹ هزار سگ ولگرد در تهران زنده‌گیری می‌شوند، گفت: این یعنی تعداد سگ‌ها رو به افزایش است و باید فکری جدی برای رفع این مشکل اتخاذ شود اما لازم به ذکر است در شهری مانند تهران که روز به روز بزرگتر می‌شود و با سکنی گزیدن انسان‌ها در زیستگاه حیوانات، کشیده شدن پای حیوانات به زندگی شهری دور از انتظار نبوده است.

همان گونه که ما برای خود حق حیات و زندگی قائلیم حیوانات هم از این حق برخوردارند قطعا می‌توان با اتخاذ راهکارهایی مناسب هم تعداد حیوانات را کنترل کرد هم از وجودشان بهره برد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی

کد خبر: 742571

وب گردی

وب گردی