کارت هوشمند اقامت در ایران برای دانشجویان خارجی طراحی می‌شود/ جذب 25 هزار دانشجوی غیرایرانی در سال اول برنامه ششم توسعه

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طراحی کارت هوشمند اقامت دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران برای تسهیل در رفت‌وآمد آن‌ها و برگزاری اولین آزمون تافل زبان فارسی با نام (آسفا) از امسال خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر صمد حاج‌جباری درباره آمار دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشور گفت: «تعداد دانشجویان غیرایرانی در کشور نزدیک 25هزار نفر هستند که نسبت به سال 94، 10 تا 12درصد افزایش داشته‌اند، هرچند که بیشترین افزایش در بخش غیربورس بوده است. در سال 95، براساس برنامه‌ای که از ابتدای سال پیش‌بینی شده بود، بنابر این بود که تا 1500 دانشجوی غیرایرانی را پذیرش کنیم و در پایان سال به بیش از عدد مورد نظر هم رسیدیم.»

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان ادامه داد: «اولویت کشور در جذب دانشجوی خارجی، بخش غیربورس است و به هیچ عنوان در برنامه ششم توسعه بورس را افزایش نمی‌دهیم، چون این بخش محدودیت‌های خاص خود را دارد. در سال 95 ما بیشترین پذیرش را از کشورهای همسایه و منطقه داشتیم. در بخش غیربورس عراق و در بخش بورس کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و پاکستان پنج کشور اول مورد نظر ایران بودند. اما در مجموع این 1500 پذیرش از حدود 50 کشور بوده است.»

او افزود: «امسال که برنامه ششم توسعه آغاز شده است، براساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید در پایان سال اول این برنامه حدود 25 هزار و 480 دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور پذیرش شوند و در انتهای برنامه ششم نیز باید به جذب 75 هزار دانشجو رسیده باشیم. هر چند که ایران در حال حاضر از این برنامه هم جلوتر است و قطعا به این رشد دست پیدا می‌کنیم.»

حمایت از 10 دانشگاه برتر کشور برای جذب دانشجوی غیرایرانی

حاج‌جباری به برنامه‌های این سازمان برای تحقق پیش‌بینی‌های برنامه ششم در جذب دانشجوی غیرایرانی اشاره کرد و گفت: «یکی از برنامه‌های ما مشارکت‌دادن دانشگاه‌ها در این امر است، ما خواسته‌ایم دانشگاه‌ها سهیم شوند و آمادگی داریم در سازمان امور دانشجویان قرارداد‌هایی را با دانشگاه‌ها امضا کنیم و براساس آن تعهدات دو طرف مشخص شود. پیش‌بینی برنامه ماست که حداقل 10 دانشگاه‌ برتر در پذیرش دانشجوی خارجی را مشخص و از آن‌ها حمایت کنیم تا بسترهای لازم فراهم شود و از این طریق می‌توانیم در این دانشگاه‌ها دفاتر کنسولی و مراکز آموزش زبان فارسی را راه‌اندازی و روند جذب و بین‌المللی‌سازی را تسهیل کنیم.»

او ادامه داد: «این دانشگاه‌ها موظف هستند سایت‌ها و وب‌گاه‌های خود را به صورت چندزبانه طراحی کنند و بروشورهایی را برای معرفی خود و ارائه توانمندی‌هایی که دارند، آماده کنند و در نمایشگاه‌های بین‌المللی و مجامع رسمی حاضر شوند تا از طریق حمایت وزارت علوم هم، رشد جذب دانشجوی غیرایرانی را در دانشگاه‌های کشور شاهد باشیم. سازمان امور دانشجویان به صورت مستمر پی‌گیر بحث ورود و خروج دانشجویان و تسهیل رفت‌وآمد آن‌ها است و به همین خاطر به دنبال دریافت کارت هوشمند اقامت برای دانشجویان خارجی هستیم تا برای هر ورود و خروج نیاز به مجوز پلیس نداشته باشند.»

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان به آموزش زبان فارسی برای دانشجویان هم اشاره کرد و گفت: «بحث آموزش زبان فارسی را به صورت جدی پی‌گیری می‌کنیم و برای ساماندهی این امر وزارت علوم از امسال برگزاری آزمون تافل زبان فارسی (آسفا) را پیش‌بینی کرده است و امسال اولین دوره آن برگزار می‌شود. به این ترتیب دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند ادعا کنند که بحث آموزش زبان فارسی انجام شده است و دانشجو پذیرش کنند. همچنین از این طریق سطح آموزش زبان فارسی به دانشگاه خاصی وابسته نمی‌شود و اگر دانشجویی در این آزمون استاندارد موفق شود می‌تواند فارغ‌التحصیل شود. آزمون آسفا در طول سال چند بار برگزار می‌شود و قرار است که وزارت علوم این آزمون را با هماهنگی سازمان امور دانشجویان برگزار کند.»

افزایش مقرری و اعتبارت شهریه دانشجویان خارجی از امسال اعمال می‌شود

مقرری دانشجویان خارجی نیز از دیگر موضوعاتی بود که حاج‌جباری به آن اشاره کرد و افزود: «مجوز لازم برای افزایش مقرری دانشجویان غیرایرانی و اعتبار شهریه دانشگاه‌ها برای دانشجویان خارجی دریافت شده است و از امسال اعمال می‌شود. اعتبار شهریه مبلغی است که هر سال به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود تا از این طریق برای دانشجویان غیرایرانی هزینه شود و اکنون برای امسال هم این مبلغ افزایش یافته است. از سال 92 تا 95 اعتبارات شهریه‌ها به دانشگاه‌ها افزایش مناسبی داشته است و می‌توان گفت در طول این سه سال حدود 250درصد افزایش داشته است. هرچند که برای بحث بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها و آموزش عالی باید بیشتر از این مقدار هم هزینه شود.»

او در پایان به امکان فعالیت دانشجویان خارجی در قالب کار دانشجویی اشاره کرد و گفت: «دانشجویانی که وارد هر دانشگاهی در ایران می‌شوند، دانشجوی آن دانشگاه هستند و مشکل و منعی از نظر اینکه این دانشجویان بخواهند در داخل دانشگاه فعالیت‌هایی در قالب کار دانشجویی انجام دهند، وجود نداشته و ندارد و بابت آن هم باید مبالغی به این دانشجویان پرداخت شود. آن چیزی که مطرح است و نه در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم مطرح است این است که دانشجویان خارجی برای کسب‌وکار و کار غیردانشجویی و فعالیت در بازار آن کشور ممنوعیت‌هایی دارند.»

منبع: آنا

کد خبر: 742610

وب گردی

وب گردی