مراقب آسیب دندان‌ها در تعطیلات نوروزی باشید

عضو دندانپزشک شورای‌عالی نظام پزشکی گفت: در صورت خرابی و آسیب دندان‌ها، باید متقبل پرداخت هزینه‌های زیادی شد، به همین دلیل بهتر است مراقب دندان‌های خود به خصوص در ایام نوروز بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، نوید ناصری در خصوص نیاز مردم به خدمات دندانپزشکی در ایام نوروز اظهار داشت: مراجعات اورژانسی بیماران به واحدهای اورژانس بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی در طی تعطیلات نوروز همزمان با تعطیلی اکثر مطب‌های دندانپزشکی و ارائه خدمات اندک مراکز دندانپزشکی دولتی و خصوصی، یکی از معضلات هموطنانمان در این روزها محسوب می‌شود بطوریکه طعم شیرین نوروز را در پاره‌ای موارد به تلخی تحمل درد تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق آمار موجود بیش از ۹۰ درصد خدمات دندانپزشکی در کشور توسط بخش خصوصی (مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی) ارائه می‌شود، افزود: بیش از ۷۰ درصد کل این خدمات در مطب‌های دندانپزشکی و مابقی در کلینیک‌ها و درمانگاه‌های خصوصی ارائه می‌شود.

ناصری با بیان اینکه بیشتر مطب‌های دندانپزشکی در این ایام تعطیل هستند و کلینیک‌های خصوصی هم به صورت نیمه فعال ارائه خدمت می‌کنند، ادامه داد: مراکز دولتی نیز به واسطه تعطیلات رسمی، هفته اول تعطیل است و میزان مراکز فعال ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی در طی تعطیلات نوررز، به صورت چشمگیری کاهش می یاید و این خود عاملی است برای افزایش نگرانی بیماران در این ایام که به کجا می‌توانند جهت التیام درد و انجام درمان مراجعه نمایند.

این متخصص ارتودنسی تصریح کرد: با توجه به شرایط ویژه خدمات رسانی دندانپزشکی در تعطیلات دو هفته‌ای نوروز، ضمن توصیه همیشگی برای مراجعات مستمر ۶ ماهه به دندانپزشک، بهتر است توصیه‌های نوروی را مد نظر داشته باشیم.

وی افزود: از شکستن آن بخش از آجیل که در بسته هستند (پسته و فندق) با دندان خودداری کنید. پس از مصرف انواع شیرینی جات (نان شیرینی، کیک، گز، شکلات، آب نبات و …) یا نسبت به شستشوی دهان و دندان اقدام کنند و یا حداقل با نوشیدن مقداری آب یا چای تلخ، از میزان غلظت شیرینی موجود در دهان و در مجاورت دندان‌ها بکاهند.

ناصری ادامه داد: در هنگام درد دندان به خصوص در شب، از اقدامات خوددرمانی مانند استفاده از اسپری بی‌حسی بر روی دندان و اطراف آن، قرار دادن موادی همچون روغن ترمز ماشین، گریس، تریاک و مشتقات آن، قرص‌های مسکن پودر شده و خمیر شده با شربت‌های مسکن، فروکردن میخ یا سوزن داغ در دندان یا درون لثه و کارهایی از این قبیل خودداری کنید و با کسب اطلاع از مراکز شبانه‌روزی دندانپزشکی فعال از سایت دانشکاه علوم پزشکی شهر مربوطه، اطلاعات تلفن ۱۱۸ و سایت‌های اینترنتی، به مراکز دندانپزشکی مراجعه کنند.

دریافت کننده و انتشار دهنده:نیوشا یعقوبی

701701

کد خبر: 742613

وب گردی

وب گردی