افزایش 60 درصدی ظرفیت سردخانه های کشور

توسعه زنجیره سردخانه ها و انبارهای فنی یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است که به گفته مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی این وزارتخانه، در دولت یازدهم ظرفیت سردخانه های کشور یک میلیون و 500 هزار تن افزایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز، «چنگیز اسفندیاری» گفت: تا پایان سال 1391 ظرفیت مجموع سردخانه های کشور 2 میلیون و 500 هزار تن بود.
اسفندیاری ظرفیت انبارهای فنی پیاز و سیب زمینی را تا سال 1391 نزدیک به 120 هزار تن بیان کرد و افزود: این ظرفیت در سه سال دولت تدبیر و امید با سه برابر افزایش به 344 هزار تن رسید.
وی از پیشرفت فیزیکی 385 سردخانه نیمه فعال به ظرفیت یک میلیون و 200 هزار تن خبر داد و پیش بینی کرد در صورت تخصیص چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز، این سردخانه ها بزودی وارد چرخه نگهداری از محصولات کشاورزی شود.
مدیر کل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با هدف حفظ کیفیت محصولات فسادپذیر بر توسعه سردخانه های بالای صفر درجه سانتیگراد برای نگهداری از میوه و سبزی و همچنین توسعه سردخانه های زیر صفر درجه سانتیگراد برای محصولات گوشتی و پروتئینی تاکید دارد.
وی گفت: همه واحدهای زیر پوشش باید مجوزهای چهارگانه را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد بگیرند و هیچ واحدی بدون مجوز وزارت بهداشت اجازه عرضه محصولات غذایی را ندارد.
اسفندیاری اعلام کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه با احتساب سردخانه های نیمه فعال، باید سه میلیون تن به ظرفیت واحدهای نگهداری محصولات کشاورزی اضافه شود.
وی در مورد انبارها گفت: اکنون انبارهایی با پیشرفت فیزیکی 50 درصد و ظرفیت 667 هزار تن داریم که در صورت تامین اعتبار 2 هزار میلیارد ریالی، به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، در سردخانه های بالای صفر درجه سانتیگراد اغلب میوه و سبزی، گل و خشکبار نگهداری می شود و سردخانه های زیر صفر درجه سانتیگراد به حفظ مواد پروتئینی مانند گوشت، مرغ و ماهی و خرما اختصاص دارد.
بیشتر سالن های سردخانه در اجاره بنکداران مواد غذایی و واردکنندگان کالا قرار دارد.
نزدیک به ۴۰ درصد ظرفیت سردخانه ای کشور در استان تهران قرار دارد که به طور میانگین در طول سال با ۷۰ درصد ظرفیت به کار مشغول است.
برای ساخت یک سردخانه ۱۰ هزار تنی تا ۱۵0 میلیارد ریال سرمایه نیاز است.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 742718

وب گردی

وب گردی