انتقاد تند نویسندگان از طرح دولت بریتانیا برای احیا کتابخانه‌ها

شماری از نویسندگان بریتانیایی طرح دولت برای نجات کتابخانه‌ها را ضغیف خواندند و جایگاه بریتانیا در میان کشورهای توسعه یافته را از این نظر بسیار پایین دانستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین، نویسندگان بریتانیایی طرح ۴ میلیون پوندی دولت برای سرمایه‌گذاری در کتابخانه‌های عمومی را ناکافی خواندند.

پاتریک گیل و مارک بیلینگام از جمله نویسندگانی هستند که دولت را برای اختصاص مبلغ ۴ میلیون پوند برای حمایت از کتابخانه‌های عمومی محکوم و آن را تلاش برای «ماستمالی کردن موضوع» توصیف کردند. آن‌ها معتقدند اختصاص این مبلغ هیچ کمکی به بحران فزاینده کتابخانه‌های عمومی نمی‌کند.

فرانچسکا سیمون نیز با انتقاد از این طرح آن را برای نجات‌بخشی کتابخانه‌های عمومی ناکافی خوانده است.

در عین حال بیلینگام گفته است: سخت نیست که درک کنی این طرح عاملی برای استتار دولت است تا آن‌هایی را که مدت‌ها برای نجات کتابخانه‌ها تلاش کرده‌اند، آرام کند. در حالی که دولت به طور مداوم در حال کاهش کمک‌ها به این بخش است.

وی در حالی که افزود از این طرح دچار افسردگی شدید شده، گفت: این ماستمالی کردن مرا واقعا آزار می‌دهد.

این در حالی است که شورای هنر انگلستان و نیز دپارتمان فرهنگ، رسانه و ورزش اعلام کرده‌اند به ۳۰ کتابخانه محلی در مجموع ۳.۹ میلیون پوند اختصاص می‌دهند تا خدمات عمومی کتابخانه‌ها را افزایش دهند.

برخی از مراکز دریافت کننده این کمک مالی شامل کتابخانه گرینیویچ برای ایجاد بخش دیجیتال ادبیات کودکان با مبلغ ۱۲۵ هزار پوند و نیز کتابخانه مرکزی هال برای ایجاد مرکز الکترونیک با دریافت مبلغ ۵۰ هزار پوند و مرکز نورفولک با دریافت مبلغ ۹۸ هزار پوند هستند.

بیلینگام افزود: نسبت به این طرح هیچ خوش‌بینی ندارم چون کتابخانه‌ها در سال گذشته ۲۵ میلیون پوند از منابع حمایتی خود را از دست دادند و این روند در ۱۰ سال اخیر ادامه داشته است.

گیل نیز که ساکن کورنوال است در این باره می‌گوید: این منطقه با مشکلات بسیار عدیده در این زمینه روبه روست و از مناظق محروم کشور در این زمینه محسوب می‌شود. وی افزود: در حالی که جای کتاب‌ها در قفسه‌ها خالی است ما با این طرح‌ها بازی داده می‌شویم. وی با تاکید بر افزایش تعداد بزرگسالان بی‌سواد گفت: وجود کتابخانه‌ها می‌تواند به پر کردن این شکاف‌ها کمک کند و بزرگسالان می‌توانند با استفاده از این کتابخانه‌ها بدون این که احساس کنند قضاوت می‌شوند، راه شان را پیدا کنند.

سیمون نیز با حمایت از گفته‌های گیل گفت: کتابخانه‌ها پیش از هر چیز باید باز بمانند و از کتابداران متخصص بهره بگیرند و قفسه‌ها از کتاب خالی نشوند. وی گفت: باید متوجه باشیم از سال ۲۰۱۰ تاکنون بیش از ۱۸۰ میلیون پوند از منابع مالی کتابخانه‌ها حذف شد و ۴۰۰ کتابخانه تعطیل شده‌اند.

پیت جیمز نویسنده آثار جنایی نیز حمایت مالی از کتابخانه‌ها را حیاتی خواند و گفت: بریتانیا در جهان توسعه یافته به طرز حیرت‌آوری از نظر سطح سواد در حال پایین رفتن است و در میان ۲۴ کشور توسعه یافته در مکان ۲۲ قرار دارد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 742836

وب گردی

وب گردی