نشست کمیته نظارت بر توافق نفتی وین در کویت آغاز شد

با ورود هیأت های عضو کمیته نظارت بر توافق نفتی وین، نشست این کمیته روزیکشنبه در کویت آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست آخرین تحولات بازار جهانی نفت و درصد پایبندی کشورها به توافق نفتی وین بررسی می شود.
کشورهای روسیه و عمان در این نشست صادرکنندگان نفت غیرعضو اوپک را نمایندگی می کنند و کویت نیز ریاست نشست را برعهده دارد و به همراه کشورهای الجزایر و ونزوئلا به عنوان اعضای اوپک به بررسی تحولات بازار نفت می پردازند.
براساس اعلام مقامات حوزه نفت کویت، اعضای سازمان اوپک بیش از پیش براهمیت نقش مثبت توافق نفتی وین و لزوم پایبندی به آن تاکید دارند.
وزارت نفت کویت همچنین بر لزوم حفظ ثبات قیمت ها و تلاش برای قراردادن قیمت نفت درسطحی معقول و متناسب تاکید کرده اند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 (دهم آذر) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنی شد. براساس این توافق اوپک یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود می کاهد.
اوپک همچنین موفق شد دهم دسامبر (بیستم آذر)، تولید کنندگان نفت غیر اوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز درمجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. این نخستین توافق کشورهای عضو اوپک و غیراوپک از سال 2001 میلادی تاکنون به شمار می رود.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 742846

وب گردی

وب گردی