به نظر شما  خدمتی بالاتر از مدرسه سازی هست ؟

92 ساله است و مانند  همه 92 ساله ها  آرام و  شمرده شمرده حرف  می زند می گوید  سه سال از سال 1300 رفته بود که در تهران به  دنیا آمد می گوید سه پسر دارد که هر سه تحصیلکرده  فرنگ هستند اولی دکتری اقتصاد دارد دومی  مهندسی شهر سازی دارد و سومی مهندس راه و ساختمان  است.

زهره حاجیان - مصاحبه با "رضا سطوت منش" که کنار نامش نوشته اند خیر مدرسه ساز و تا امروز 7 مدرسه در استان گلستان ساخته سخت شیرین است پیرمرد آهسته و شمرده از اولین مدرسه ای می گوید که با کمک پسرش ساخت و دومین مدرسه که با کمک و همراهی همسرش و سومین و چهارمین تا هفتمین مدرسه در استان گلستان و ....

چه خدمتی بهتر از مدرسه سازی ؟

کنارنامت واژه خیر مدرسه ساز که نوشته شود ناخود آگاه واژه خدمت ، مملکت ، ارتقای سطح دانش و نیکوکاری به ذهن متبادر می شود و آقا رضای سطوت منش 92 ساله با قدرت و اطمینان می گوید: من اصولا دوست داشتم که بتوانم در مملکت خدمتی انجام بدهم و چه خدمتی بهتر از مدرسه سازی و ساختن واحد های آموزشی برای بچه هایی که امکانات تحصیل ندارند.

سطوت منش در پاسخ به این سوال که چرا پولتان را صرف مدرسه سازی کرده اید ؟می گوید: من از روز اول با صحت و درستی زندگی کردم و کارهایی را هم انجام دادم و همیشه آرزو داشتم هرعمل خیری از دستم بر بیاید انجام بدهم اما متاسفانه زمینه اش فراهم نشد ولی از زمانی که کارهایی در حوزه مدرسه سازی انجام دهم حس کردم که راهم را پیدا کرده ام و مقدمات احداث مدرسه در استان گلستان فراهم شد.

یکی از زیباترین کارهایی که خیران مدرسه ساز انجام می دهند احداث مدرسه درروستاها و مناطق کم بر خوردار است.

از این خیر مدرسه سازمی پرسم چرا به فکر ساختن مدرسه در روستاهای استان گلستان افتادید ؟ اومی گوید: دلیلش ساده است در روستاها و مناطق دور افتاده تعداد مدارس کم و جمعیت فقیرزیاد است و خدا را شکر می کنم که در این مناطق مدرسه ساختم تا دانش آموزانی که خانواده هایشان توان مالی کمتری دارند در شرایط مناسب درس بخوانند.

او می گوید: ساخت مدرسه حس خوبی در انسان ایجاد می کند اما ساخت مدرسه در مناطق محروم و روستاها و دیدن بجه هایی که با خوشحالی به مدرسه می روند بسیار زیباتر است.

باز هم مدرسه می سازم

شاید به جرات بتوان ادعا کرد که ساخت اولین مدرسه برای نیکوکاران و خیرانی که قدم در راه ساخت واحدهای آموزشی گذاشته اند شروع ورود به دنیایی پراز عشق و اشتیاق به بالا بردن سطح علمی و سواد کشور است و هر چقدر در این راه پیشتر می روند علاقه آنها به ادامه این کار زیبای فرهنگی و ملی بیشتر می شود .

از رضا سطوت منش که بپرسی ساخت اولین مدرسه چه تاثیری در روحیه شما داشت می گوید: بدون شک خیلی خوشحال بودم و وقتی شنیدم که ساخت مدرسه با موفقیت انجام شده خدا را شکر کردم و اشک شوق درچشمانم حلقه زد.

آیا تاکنون از کار ساختن مدرسه پشیمان نشده اید؟ من می پرسم .

خیر مدرسه ساز با قدرت می گوید: خیر، اصلا و خیلی خوشحالم که این کار را کردم و مدرسه ساختم و دوست دارم باز هم مدرسه بساازم.

او توصیه ای هم برای کسانی که وضع مالی شان خوب است و می توانند کار خیری انجام دهند دارد و می گوید: من از آنهایی که تمکن مالی دارند می خواهم برای پیشرفت مملکت کاری کنند و در راه خیر قدم بردارند و در قدم اول مدرسه سازی را شروع کنند و بدانند که مهمترین خدمت بالا بردن سطح سواد در جامعه است و به بچه هایی فکر کنند که در مدارس خیر ساز تحصیل می کنند و سطح علمی و درسی جامعه رشد می کند و چه بسا وقتی این دانش آموزان بزرگ می شوند آنها هم یک آدم خیر و کاردان و نیکوکار برای جامعه شوند وبا قدم گذاشتن در کارهای خیرباعث ادامه کار خیر و نیکوکاری در کشور شوند.

بیشتر ایام عمرم را با افراد خوب و مثبت گذرانده ام

خانواده افراد نیکوکار و خیر می توانند مهمترین نقش را درشروع و ادامه این اقدام داشته باشند و خانواده رضا سطوت منش بدون شک نه تنها او را حمایت کرده اند بلکه پا به پای پدر درساختن مدرسه همراه او بوده اند.

او در این باره می گوید: من سه پسر دارم که دو تا از آنها تحصیلاتشان را در انگلستان گذرانده اند و یکی در آمریکا تحصیل کرده است و هر سه آنها به همراه مادرشان همیشه دلشان می خواست کار خوبی انجام دهند و وقتی متوجه شدند که من قدم در راه مدرسه سازی گذاشته ام خیلی خوشحال شدند و مرتب مرا تشویق می کردند.

می پرسم آیا فرزندان شما علاقمند به مدرسه سازی هستند می گوید: بله حتما چرا که آنها هم خواهی نخواهی قدم در راه خیر و نیکوکاری خواهند گذاشت و بسیار علاقمند هستند که مدرسه بسازند.

92 سال زمان مناسبی است که هر کس راه خود را پیدا کند و قدم در راه خیر و خدمت به کشور خود بردارد .

این خیر مدرسه ساز با بیان این مطلب می گوید: این 92 سال که از عمر من گذشته است چند بخش دارد و طبیعی است که یک قسمتش با افراد نامناسبی روبرو شده ام اما بیشتر ایام عمرم را با افراد خوب و معقول و مودب گذرانده ام و همیشه تلاش کرده ام که آنها را برای انجام کار خیر دعوت و تشویق کنم و از آنها بخواهم هر کاری می توانند برای جامعه خود انجام دهند.

اوتاکید می کند: با خوب ها بیشتر رفیق بودم و همه همدیگر را به انجام کارهای خیر تشویق می کردیم.

از یک تا 20 به خودتان چند می دهید؟

نمره دادن به خود یکی از سخت ترین کارهاست و معمولا افراد با شنیدن این سوال به فکر فرو می روند و برای دادن جواب عجله ای ندارند .رضا سطوت منش که نردیک به یک قرن ازخدا عمر گرفته با مکثی نسبتا طولانی می گوید: راستش را بخواهید من فکرمی کنم که آن طورکه باید و شاید خدمات خوبی به جامعه و کشورم ارایه نداده ام اما اگر شرایط و امکانات فراهم شود می توانم خدمات بهتر و بیشتری ارائه کنم .

او در پاسخ به این سوال که بهترین کاری که در زندگی انجام دادید چه بوده است می گوید: افسر نظام بودم و خدمت زیادی کردم و به مردم کردم و آنها را در انجام کارهای بزرگ برای مملکت راهنمایی و تشویق کردم اما مدرسه سازی مهمترین کاری بود که تا امروز انجام داده ام چرا از دوران تحصیل همیشه به انجام کارهای خیر در جامعه فکر می کردم.

اگر از پیرمرد نیکوکار که اثری ازخستگی و کهولت در صورتش پیدا نیست بپرسی که آیا از زندگی تان راضی هستید؟ می گوید: بله، الحمدالله تا امروز زندگی را گذراندیم و بقیه اش با خداست.

شما تا به حال به زندگی بعد از این دنیا فکر کرده اید ؟ سطوت منش در پاسخبه این سوال می گوید : فکر می کنم که در این دنیا کارهای خیر انجام داده ام و دلم می خواهد در آن دنیا کمکم کند چرا که معتقدم اگر کسی در این دنیا انسان یک بذری را بکارد در دنیای دیگر برداشت خواهد کرد و به نظرم اگر انسان کار خیری را انجام بدهد در آخرت بازتاب همان عمل خیر به او برمی گردد.

فرزندانتان را در راه انجام کارهای خیر تشویق کنید

سطوت منش زیاد اهل نصیحت کردن نیست و وقتی که از او می پرسم چه توصیه و سفارشی برای نسل جوان دارید؟ می گوید: من از بزرگترها می خواهم جوانان را به راه راست هدایت کنند و کاری کنند که بچه هایشان به سمت انجام کارهای خیر و خوب بروند و به جوانان امروزی توصیه می کنم که در راه های درست و بزرگ قدم بردارند چرا که جوانی زمان اندیشیدن و انجام کارهای بزرگ و مثبت است و اگر این اندیشه در آنها شکل بگیرد تا زمان میانسالی و کهنسالی ادامه خواهد داشت.

سطوت منش در پاسخ به این سوال که حس و حال شما به عنوان کسی که هفت مدرسه برای این کشور ساخته است چیست؟می گوید: من اصولا فکر می کنم کار خیر کردن هیچ وقت نتیجه بدی ندارد. انسان اگر بتواند کار خیر انجام دهد فرزندان آنها هم یاد می گیرند و قدم در راه انجام کارهای خیر و نیکوکاری می گذارند .

خبرنگار و منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 742880

وب گردی

وب گردی