چراغ قرمز بحران آب چرا روشن شد !؟

زمان زیادی است که کشور با خشکسالی شدید در جدال است و با کمبودهایی که تحت تأثیر علل اقلیمی به وجود آمده دست و پنجه نرم می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدت‌هاست کشور با خشکسالی شدید در جدال است و مدت زمان زیادی است که دل سیر در فصول مختلف آب نخوردیم و آب بازی نکردیم، زمان زیادی است که با کمبودهایی که تحت تأثیر علل اقلیمی به وجود آمده دست و پنجه نرم می‌کنیم، سال‌های گذشته بحران کم آبی به ما فشار می‌آورد اما هیچ سالی مانند امسال این بحران سر زبان‌ها نبود.

سال های گذشته در مواجه با کم آبی تدابیری اتخاذ می شد که تا حدودی آزار دهنده بود اما می توانست نگرانی های آینده را کمی کمتر و منابع آبی را تا زمان بارندگی و عبور از بحران حفظ کند اما امسال وضعیت به گونه ای متفاوت شد که انگار ما در کشوری پر آب و پر باران هستیم.

همه در شهرهای بزرگ یادشان می آید، سال هایی را که بحران آب با جیره بندی مقطعی در فصل تابستان کنترل و باعث می شد حداقل مردم تا حدودی با مدیریت مصرف آب با دولت در عبور از کم آبی همراه شوند.

امسال معلوم نیست که حرفی از جیره بندی آب در شهرهای بزرگ به گوش برسد یا نه، چراکه جیره بندی مشکلی در امنیت ملی خوانده می شود و همین موضوع دست در دست گرما و بی مسئولیتی برخی از مردم که مصرف بی رویه را حق خود از نظام و مملکت می‌دانند چراغ قرمز بحران آب را روشن که هیچ تر کند !

بحران آب امسال جدی تر از سال های قبل است مخصوصا وقتی می شنویم سدهای بزرگ و کوچک در سراسر کشور پشت سر هم خشک می شوند یا در شرایط قرار می گیرند که آب مرده آن بیرون می زند !

مشکلات عدم مدیریت مصرف تنها مشکلی نیست که منابع آبی را خشکانده است؛ تنها مشکل این نیست که در ایران همه از انرژی هسته‌ای و برق هسته ای حرف می زنند و برق با هدر رفتن آب تولید می شود، مشکل این نیست که تمام لوازمی که با آب و برق کار می‌کنند استانداردهای مصرف انرژی آن‌ها فجیع است !

تنها مشکل ما بی فرهنگی در استفاده از منابع آب و برق و انرژی نیست! مشکل اصلی و اساسی ما در کشور نبود آزادی در گرفتن تصمیم‌هایی است که به مدیران حوزه های آبی اجازه اتخاد راه کارهایی برای کاهش مصرف را بدهد؛ تصمیم مدیرانی که باید حافظ منابع آبی باشد اما نبود این آزادی شده بلای جان منابع آبی و نتیجه اش بحران !

مشکل ما این است که غیر متخصصان از بی سوادترین تا با سوادترین بی ارتباط با موضوع آبی خود را متخصص در امور می دانند و هر دخالتی را وظیفه می خوانند و می خواهند در این آشفته بازار با تخریب کسانی که تلاش زیادی برای عبور از بحران کرده اند و زبانشان از روزهای اول بحران برای هشدار دادن به مردم مو درآورد، اسمشان را در بحران بی آبی بزرگ کنند بلکه دیده شوند !

چالش آبی حوزه ای برای قدرت نمایی نیست؛ حیاط خلوت آنهایی که نمی دانند با کم آبی چه بلایی سر مردمی می آید که توانایی مالی ندارند؛ نیست، بحران آب امتحان سختی برای همه مدیران آبی کشور است! برای آنان که تصمیم به آبادانی کشور دارند، برای آنهایی که وظیفه شان تامین آب است! برای مردم تا نشان دهند قابل تغییر هستند و نمی خواهند ریگ به بیابان های کشور اضافه کنند.

لطفا کسانی که در حوزه آبی تخصص ندارند سرشان به کارشان باشد ! مخاطبان خاص به دل نگیرید اگر به فکر کشور هستید سرتان به لاک خودتان باشد و بگذارید بقیه کارشان را کنند !

دریافت کننده:زهرا پورعادل

703

کد خبر: 742896

وب گردی

وب گردی