نسل کشی ماهیان مولد استخوانی در رودخانه های مازندران

صید ماهیان استخوانی مولد توسط صیادان متخلف محلی ساکن در حاشیه رودخانه های آبریز دریای خزر در مازندران ، بار دیگر زنگ خطر نسل کشی خاموش این نوع ماهیان را به صدا در آورده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، همه ساله با به صدا درآمدن نوای نوروزخوانی و فرا رسیدن بهار در مازندران ، فصل کوچ ماهیان استخوانی هم از دریای خزر به رودخانه ها برای تخم ریزی فرا می رسد و درست در همین زمان که ماهیان برای تخم ریزی در بسترامن و پر تغذیه رودخانه قرار می گیرند ، تور صیادان محلی برای صید بیشتر و سودجوئی پهن می شود.

اگر چه ماموران حفاظت محیط زیست به عنوان بانیان امنیت رودخانه ها برای تخم ریزی آبزیان به صورت شبانه روز در کمین صیادان متخلف هستند ، ولی پراکندگی و تعدد رودخانه در کنار کم تعداد بودن ماموران موجب شده تا این نوع امنیت سازی نیز راه به جایی نبرد.

تخم ریزی ماهیان مولد در رودخانه ها و بازگشتشان به دریا حدود یک ماه زمن می برد . این ماهیان در مناطق امن اقدام به تخم ریزی می کنند و بچه ماهیانی که از تخم ها بیرونی می آیند در فاصله حدود 45روز پس از رسیدن به وزن یک تا دو گرم به سمت دریا می روند.

کاهش صید به یک سوم

طبق بررسی علمی شیلات مازندران ؛ صید بی رویه و نسل کشی ماهیان تخمگذار در رودخانه ها باعث کاهش شدید ذخایز آبزیان دریای خزر در 2 دهه اخیر شد به طوری که براساس آمار هم اکنون سالانه بین 2تا 3 هزار تن ماهی استخوانی در این این دریا صید می شود ، در حالی که این آمار در 2 دهه پیش بین 11 تا 12 هزار تن بود.

بر اساس آخرین آمار شیلات مازندران ، در فصل جاری صید ماهیان استخوانی که از بیستم مهر 95 شروع شده تاکنون کمتر از 2 هزار تن ماهی استخوانی از آب های مازندرانی دریای خزر صید شده است.

فصل صید این گونه ماهیان تا اواخر فروردین ادامه می یابد.

کارشناسان دلیل اصلی کاهش ذخایر ماهیان استخوانی در دریای خزر را آلودگی رودخانه ها ، برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر آنها و صید ماهیان تخمگذار در فصل تخم ریزی در رودخانه ها توسط صیادان متخلف و سودجویان محلی اعلام کردند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با تائید وقوع نسل کشی ماهیان استخوانی توسط صیادان متخلف محلی در رودخانه های استان ، گفت : بر اساس قانون ، محیط زیست مسئول حفاظت از ذخایر آبزیان در رودخانه هاست و با متخلفان نیز برخورد می کند.

کوروس ربیعی افزود : همزمان با فصل بهار ، کوچ ماهیان دریای خزر به رودخانه ها برای تخم ریزی نیز شروع می شود و با هجوم این گونه های آبزی، تور صیادان متخلف نیز پهن می شود.

وی ادامه داد : ماموران حفاظت محیط زیست شبانه روز در حاشیه رودخانه ها برای جلوگیری از صید ماهیان در حال تخم ریزی توسط صیادان متخلف حضور دارند و با متخلفان طبق قانون برخورد می شود.

ربیعی گفت : صید ماهیان در حال تخم ریزی در رودخانه ها توسط صیادان متخلف محلی باعث کاهش ذخایر ماهیان استخوانی در دریای خزر شد و کاهش این آسیب نیازمند فرهنگ سازی در جامعه و آشنا کردن ساکنان حاشیه رودخانه ها از عواقب صید ماهیان در حال تخم ریزی است .

وی افزود : قانون برای صید هر ماهی استخوانی از بستر رودخانه حدود یک میلیون ریال جریمه تعیین کرد و به طور قطع با متخلفان بدون هرگونه اغماضی برخورد خواهد شد.

ربیعی مهم ترین رودخانه های مازندران برای تخم ریزی ماهیان استخوانی را نکاء رود ، بابلرود ، رودخانه چالوس ، چشمه کیله و دهها رودخانه دیگر معرفی کرد.

دریای خزر زیستگاه 15 گونه ماهی استخوانی است که ماهی سفید ، کپور و کفال مهم ترین آنها به شمار می روند و بیشترین صید صیادان را تشکیل می دهند.

نسل ماهی کپور دریای خزر در سال های اخیر با کاهش شدیدی مواجه شده و این گونه در رمزه ماهیان دریایی در حال انقراض به شمار می رود.

طول سواحلی ایرانی دریای خرز حدود 900 کیلومتر است که افزون بر 338 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان مازندران قرار دارد.

بر اساس آمارهای رسمی ، 120 رشته رودخانه فصلی و دائمی در حوزه مازندران به دریای خزر منتهی می شود که 23 رشته از این تعداد رودخانه های شیلاتی محسوب می شوند.

دریافت کننذه:زهرا پورعادل

703

کد خبر: 742918

وب گردی

وب گردی