کاهش تولید نفت برای شش ماه دیگر بررسی می شود

خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، کمیته مشترک وزرای نفت کشورهای اوپک و غیراوپک با بررسی مساله تمدید توافق کاهش تولید برای 6 ماه دیگر موافقت کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در پیش نویس اولیه بیانیه نشست سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک که دیروز (یکشنبه) در کویت منتشر شد، آمده است، این کمیته سطح بالای پایبندی تولیدکنندگان به توافق کاهش تولید را اعلام و توصیه می کند این توافق برای 6 ماه دیگر تمدید شود.
این در حالی است که در نسخه اولیه این پیش نویس آمده بودکه این کمیته خواستار تشکیل یک گروه فنی برای بررسی وضعیت بازار و مساله تمدید توافق در ماه آوریل 2017 (فروردین اردیبهشت 1396) است.
اما تحلیلگران بخش نفت معتقدند: فقدان یک تمدید فوری می تواند قیمت نفت خام را کاهش دهد.
«هری چیلینگوریان» رئیس بخش استراتژی کالای بانک بین المللی «بی ان پی پاریباس» فرانسه در لندن گفت: کاهش تعداد موافقان تمدید برنامه کاهش تولید نفت ممکن است منجر به ناامیدی و فروش گسترده سهام نفتی توسط صندوق های سرمایه گذاری شود و این مساله نیز به نوبه خود کاهش قیمت های نفت را در پی دارد.
اوپک و برخی تولیدکنندگان غیراوپک در کویت گرد هم آمده بودند تا پیشرفت بسته جهانی کاهش تولید نفت را بررسی کنند.
«اسام المزروق» وزیر نفت کویت گفت: هر کشوری آزاد است بگوید آیا از تمدید توافق کاهش تولید حمایت می کند یا خیر.
وی ضمن ابراز امیدواری به اینکه در پایان ماه آوریل در این زمینه تصمیم مقتضی اتخاذ شود، افزود: اگر اتحاد اعضا نباشد، تمدید توافق کاهش تولید قابل اجرا نخواهد بود.
در بیانیه نهایی نشست اوپک و غیراوپک آمده است؛ کمیته وزرای نفت رضایت خود از پیشرفت کشورها در تبعیت از توافق کاهش تولید را اعلام می کند.
توافق کاهش تولید ماه دسامبر اوپک و غیراوپک قیمت های نفت را به بیش از 50 دلار در هر بشکه افزایش داد، اما این افزایش قیمت، تولید بیشتر نفت شیل در آمریکا را نیز در پی داشت.
به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی دهم آذرماه 1395این سازمان در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا عضو اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 742974

وب گردی

وب گردی