کارخانه های فرآوری سنگ آهن سنگان اردیبهشت وارد مدار تولید می شوند

سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) اعلام کرد: کارخانه پنج میلیون تنی گندله سازی و واحد 2.5 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن واقع در سنگان ( خراسان رضوی) اردیبهشت ماه امسال وارد مدار تولید می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری ایمیدرو، این کارخانه ها از جمله طرح هایی است که توسط ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی با پیشرفت مناسبی به مراحل پایانی نزدیک می شود.
براساس گزارش های وزارت صنعت، معدن وتجارت ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن در سال 1392( شروع به کار دولت یازدهم در شهریور) برابر با 28 میلیون تن بود که در سال 95 به 45 میلیون تن رسید .
همچنین ظرفیت گندله سازی سنگ آهن در سال 92 به میزان 21 میلیون تن ثبت شده بود که سال گذشته به رقم 35 میلیون تن بالغ گشت .
ایمیدرو می افزاید: اکنون ساخت 6 کارخانه کنسانتره با ظرفیت 17.5 میلیون تن در سال و چهار کارخانه گندله سازی با ظرفیت سالانه 15 میلیون تن در سنگان ( خراسان رضوی ) در حال انجام است.
معدن سنگ آهن سنگان ( خراسان رضوی ) دارای ذخیره بیش از 1.22 میلیارد تن است که حدود یک پنجم ذخیره شناسایی شده این ماده معدنی را در کشور به خود اختصاص داده است.
سازمان ایمیدرو در دوره جدید فعالیت خود که از شهریور ماه 92 آغاز شد، با وجود محدودیت منابع مالی ، تلاش کرد تا تمام طرح های نیمه تمام و یا متوقف شده را با مشارکت بخش خصوصی ، تکمیل و راه اندازی کند که بسیاری از آنها فعال شد .
برپایه این گزارش، طرح های گندله سازی و کنسانتره سنگ آهن بتدریج در حال افتتاح و بهره برداری است و پیش بینی می شود تا پایان 1396 با تکمیل تدریجی زنجیره فولاد ، خام فروشی مواد معدنی به حداقل ممکن برسد.
همچنین تکمیل تدریجی زنجیره فولاد از معدن تا شمش ، تمام سنگ آهن استخراج شده از معادن کشور در داخل به مصرف خواهد رسید .
نبود ظرفیت لازم برای بهره گیری از مازاد تولید سنگ آهن کشور، موجب صادرات این ماده معدنی شده، بگونه ای که صادرات سنگ آهن ایران روندی شتابان بخود گرفته و از 37 میلیون دلار در شهریور 95 ( نیمه نخست پارسال ) با رقم یک میلیون تن، به رقم 94 میلیون دلار به میزان 2.26 میلیون تن در پایان بهمن پارسال رسید.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد، میزان ذخیره شناسایی سنگ آهن کشور 5.1 میلیارد تن است که از این رقم بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 743020

وب گردی

وب گردی