تأمین حقابه تالاب ها از اولویت های مهم زیست محیطی خوزستان است

در جلسه بین بخشی در مورد تالاب هورالعظیم، استاندار خوزستان گفت:در دولت تدبیر و امید همه پروژه ها باید پیوست زیست محیطی داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ، دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان صبح روز یکشنبه مورخ 6 فروردین ماه سال جاری همراه با تعدادی از مسئولین ضمن بازدید از تالاب هورالعظیم در نشستی که با حضور فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان، فرمانده هنگ مرزی نیروی انتظامی، مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت کشور و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، آخرین وضعیت تالاب را مورد بررسی قرار داد و بر لزوم افزایش آبگیری جهت احیای هر چه بیشتر تالاب و در راستای مقابله با ریزگردها تاکید کرد و گفت:رعایت حقابه تالاب ها از اولویت های مهم دولت در بخش زیست محیطی استان خوزستان است.

استاندار خوزستان گفت: در سال 95 حدود یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب حقابه تالاب هور العظیم تامین شد و امسال با افزایش آبگیری هم اکنون حدود 25 متر مکعب بر ثانیه آب وارد تالاب میشود. 50 هزار هکتار از تالاب هور العظیم که در گذشته تبدیل به کانون ریزگرد شده بود، هم اکنون آبگیری شده است.

در این نشست مقرر شد شرکت نفت با حفظ تاسیسات نفتی منطقه و همچنین مقابله با ریزگردها در امر احیای تالاب مشارکت جدی داشته باشد. همچنین مقرر شد تا پایان خرداد ماه امسال بخش های بیشتری از تالاب آبگیری شود.

وی ادامه داد:نباید صرف هزینه بیشتر مانع رعایت نکردن مسائل زیست محیطی شود و از مسئولین نفت خواست تا در کنار فعالیت های اقتصادی توجه ویژه به موضوعات زیست محیطی و خدمات اجتماعی در منطقه شود.

شریعتی ضمن تأکید بر بهره برداری خردمندانه از منابع نفتی منطقه گفت:نباید در روند تولید خدشه وارد شود و از آنجا که منابع نفتی با کشور عراق در حوضچه مشترک قرار دارد، باید نهایت تلاش شود که با بالا بردن ظرفیت تولید در بازار جهانی تأثیرگذار باشیم اما مسائل زیست محیطی هم بسیار مهم می باشد و در کنار تولید می بایست به رعایت مسائل زیست محیطی توجه ویژه شود و با تاکید دولت تدبیر و امید هر پروژه ای می بایست پیوست زیست محیطی داشته باشد و پروژه های نفت هم باید در این خصوص عمل نماید.

استاندار خوزستان ضمن تأکید بر تأمین آب و آبگیری قسمت های خشک باقی مانده تالاب هورالعظیم گفت:با آبگیری کامل این تالاب بسیاری از خدمات مانند صید و صیادی و معیشت افراد بومی منطقه و همچنین مهار اثرات ریزگردها و کانون ها در منطقه فراهم می گردد.

در جریان این بازدید ضمن بازدید از قسمت های آبگیری شده و قسمت های باقی مانده بر باز شدن کلیه کالورت ها و دریچه ها موجود در منطقه جهت تبادلات آبی و ارتباط آبی بین بخشی تأکید شد.

این تالاب در سال های گذشته به دلیل فعالیت‌های مرتبط با استخراج نفت خشک و تبدیل به یکی از کانون های داخلی تولید ریزگرد شده بود و در سه سال اخیر با پیگیری جدی سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت نفت و سازمان آب و برق خوزستان و تامین حقابه تالاب هور العظیم بخش قابل توجهی از تالاب آبگیری شد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل

703

کد خبر: 743195

وب گردی

وب گردی