فارغ‌التحصیلان کدام دانشگاه‌های دنیا شغل خوبی دارند؟

یک نظام رتبه بندی دانشگاهی در تازه ترین رتبه بندی خود، برترین دانشگاه هایی را که فارغ التحصیلان آنها توانسته اند در بهترین شرکت های دنیا استخدام شوند منتشر کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اینکه فارغ التحصیلان کدام دانشگاه ها در میان کارفرمایان شهرت بیشتری دارند برای دانشگاه ها بسیار مهم است.

رتبه بندی جهانی براساس «استخدام» که توسط نظام رتبه بندی «کیو اس» منتشر می شود نشان می دهد که شرکت های معتبر فارغ التحصیلان کدامیک از دانشگاه‌ها را برای جذب در اولویت قرار می دهند.

در این میان، کارفرمایان هم به موسسات آموزش عالی کشورهای خود و هم به دانشگاه های سایر کشورها از نظر تربیت فارغ التحصیلان ممتاز، رای داده اند.

در رتبه بندی سال ۲۰۱۷ نام ۳۰۰ دانشگاه از ۴۶ کشور مشاهده می شود.

۵۶ موسسه از ۳۰۰ موسسه پیشرو که در این رتبه بندی حضور دارند متعلق به ایالات متحده آمریکا هستند. پس از آن انگلستان با ۳۷ موسسه در رتبه بعدی قرار دارد. چین با ۲۲ موسسه پیشرو در جذب فارغ التحصیلان قرار گرفته است.

ژاپن با ۱۶ موسسه، کانادا و آلمان با ۱۵ موسسه، استرالیا با ۱۴ موسسه، فرانسه با ۱۱ موسسه، اسپانیا با ۱۰ موسسه، روسیه و کره جنوبی با ۷ موسسه، هند و ایتالیا با ۶ موسسه، برزیل، هلند و تایوان با ۵ موسسه، پرتغال و سوئیس با ۴ موسسه، شیلی، کلمبیا، هنگ کنگ، ایرلند، مکزیک، فیلیپین و ترکیه با ۳ موسسه در این رتبه بندی جزء بهترین ها هستند.

کشورهای بلژیک، دانمارک، مصر، فنلاند، اندونزی، مالزی، نیوزلند، نروژ، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سوئد، تایلند و امارات متحده عربی هر کدام ۲ موسسه و دانشگاه در جمع این ۳۰۰ موسسه دارند.

آرژانتین، اتریش، جمهوری چک، یونان، لبنان، لهستان، عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس با یک موسسه یا دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند.

از منطقه آفریقا ۴ موسسه، از منطقه آسیا ۷۸ موسسه، از منطقه اروپا ۱۱۶ موسسه، از منطقه آمریکای لاتین ۱۵ موسسه، از منطقه آمریکای شمالی ۷۱ موسسه، از منطقه اقیانوسیه ۱۶ موسسه در این رتبه بندی حضور دارند.

همچنین پنج جنبه کلیدی در امتیاز دانشگاه ها در نظام رتبه بندی «کیو اس» برای سال ۲۰۱۷ و قرار گرفتن در میان ۳۰۰ موسسه برتر اهمیت دارد که از آن جمله می توان به شهرت کارفرما، خروجی فارغ التحصیلان، مشارکت کارفرما، ارتباط کارفرما و دانشجو و نرخ اشتغال فارغ التحصیلان اشاره کرد.

در این ۵ جنبه کلیدی شهرت کارفرما ۳۰ درصد تاثیر دارد و در این زمینه از ۳۷ هزار کارفرما برای شناسایی نهادهای تولید بهترین فارغ التحصیلان در رشته های مرتبط نظرخواهی شده است.

نتیجه عملکرد یا خروجی فارغ التحصیلان ۲۰ درصد تاثیر دارد و برای ارزیابی خروجی فارغ التحصیلان، نظام رتبه بندی کیواس، ۲۱ هزار نفر از افراد خلاق ترین، خلاق، ثروتمند، کارآفرینی، و یا خیریه دنیا را مورد بررسی قرار داده است.

مشارکت کارفرما ۲۵ درصد در این امتیاز تاثیر دارد. این شاخص ترکیبی از دو مولفه برای ارزیابی تعامل نهادهای با شرکای صنعت در تحقیق و مناطق دیگر است.

اول، آن تعداد از شرکت های جهانی متمایز که با هر نهاد علمی حداقل در سه مقاله پژوهشی نمایه شده توسط اسکوپوس همکاری کرده اند، در نظر گرفته می شود و دوم نمرات نسبت اعضای هیات علمی به اشتغال در صنعت در نظر گرفته شده است.

اتصال کارفرما و دانشجو ۱۵ درصد در این امتیاز موثر است. این شاخص حضور کارفرمایان در دانشگاه و راه اندازی کارآموزی حرفه ای و فرصت های تحقیقاتی را بررسی می کند. این حضور فعال ممکن است به صورت شرکت در مشاغل نمایشگاه ها، سازماندهی ارائه شرکت و یا هر فعالیت ترویجی دیگر را شامل شود.

نرخ اشتغال تکمیلی نیز ۱۰ درصد این امتیاز است که با اینکه یک شاخص ساده است اما برای هر درک درستی از نحوه موفقیت دانشگاه در پرورش استخدام شوندگان ضروری است.

این شاخص شامل اندازه گیری نسبت فارغ التحصیلان در اشتغال تمام وقت یا پاره وقت ظرف ۱۲ ماه پس از فارغ التحصیلی است. این شاخص نشان دهنده توانایی یک دانشگاه برای پرورش استخدام شوندگان است و از سوی عملکرد اقتصادی کشوری که دانشگاه در آن واقع شده تحت تاثیر قرار می گیرد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی

204

کد خبر: 743197

وب گردی

وب گردی