9هزار بیمار مبتلا به سل در کشور شناسایی شدند

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رفع تحریم و خرید دستگاه تشخیص سریع سل پس از برجام خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 9 هزار بیمار مبتلا به سل در کشور شناسایی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محمد مهدی گویا افزود: هنوز آمار تعداد افراد مبتلا به سل در کشور در سال 95 تکمیل نشده است اما بر اساس آخرین آمار موجود هشت هزار و 940 نفر در کشور به سل مبتلا شدند که 13درصد آنها غیر ایرانی و از اتباع کشورهای دیگر بودند.
وی اضافه کرد: حدود نیمی از افراد مبتلا به سل در کشور، سل ریوی یا همان نوع واگیر سل را داشتند، 52 درصد آنها مرد و 48 درصد دیگر زن بودند و آخرین مطالعات نشان می‌دهد که 3.8 درصد مبتلایان به سل در کشور همزمان عفونت HIV نیز داشتند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بیشترین موارد ابتلا به سل در سال 95 در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان بوده است.
گویا افزود: نکته مهم درباره بیماری سل در ایران این است که در مقایسه با سال 94 که 10 هزار و 229 مورد ابتلا به سل در کشور داشتیم، شاهد کاهش مختصر موارد بیماری در کشور بودیم، البته هنوز آ‌مار سال 95 تکمیل نشده است.
وی گفت: در مجموع با وجود اینکه اغلب کشورهای همسایه ایران به جز ترکیه جزو کشورهای با شیوع بالای سل در دنیا هستند، اما میزان بروز موارد سل در ایران، در سال 95 یکی از کمترین موارد بروز این بیماری در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی بود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: روش اصلی انتقال بیماری سل از طریق ترشحات دستگاه تنفسی مانند عطسه و سرفه است و فرد مبتلا به سل می‌تواند در صورتی که تحت درمان نباشد و رعایت نکند، در سال حداقل 12 تا 15نفر را مبتلا کند.
وی گفت: انتقال سل به طور عمده در بین افراد مبتلا به سل ریوی صورت می‌گیرد و سل‌های خارج ریوی مانند سل استخوانی چندان واگیر نیستند.
گویا افزود: تمام هزینه‌های درمان و داروهای بیماری سل در کشور برای این بیماران رایگان است و ماموران بهداشتی به طور روزانه به در خانه افراد مسلول مراجعه می‌کنند و داروی درمان بیمار مبتلا به سل هر روز در حضور مامور وزارت بهداشت مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد مبتلا به سل که عمدتا اتباع کشورهای دیگر هستند، به علت مسافرت برای مدتی از دسترس ماموران بهداشتی خارج می‌شوند و همین مساله موجب شکست درمان آنها، طولانی‌تر شدن دوره بیماری و تبدیل بیماری آنها به سل مقاوم به درمان می‌شود.
گویا گفت: دوره درمان سل معمولی حداکثر شش ماه است و نیاز به بستری هم ندارد اما دوره درمان سل مقاوم به درمان حداقل دو سال طول می‌کشد و فرد مبتلا به این بیماری حداقل باید شش ماه بستری باشد.

دستاورد برجام برای تشخیص سریع سل
رئیس مرکز مدیریت یبماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: مهمترین دستاورد وزارت بهداشت در مورد سل، خرید دستگاه تشخیص سریع این بیماری بعد از برجام است، با استفاده از دستگاه‌های قدیمی تشخیص سل به خصوص در مورد سل مقاوم به درمان، دو ماه طول می‌کشید که بتوانیم این بیماری را تشخیص دهیم اما اکنون با استفاده از دستگاه‌های جدید طرف کمتر از دو ساعت این بیماری تشخیص داده می‌شود.
گویا گفت: تشخیص سریع سل با استفاده از تست مولکولی و دستگاه خاصی انجام می‌شود. کشورهای سازنده این دستگاه قبل از برجام و در زمان تحریم‌ها این دستگاه را به ایران نمی‌دادند اما بالاخره بعد از سال‌ها پس از برجام توانستیم به امکانات و دستگاه تشخیص سریع سل در کشور دسترسی پیدا کنیم و این دستاورد بزرگی برای نظام سلامت کشور است.
وی افزود: ورود این دستگاه جدید به کشور باعث شد که بتوانیم علاوه بر سل معمولی، سل مقاوم به درمان را به خصوص در افراد مبتلا به HIV سریع تشخیص دهیم و درمان آ‌نان را زودتر شروع کنیم و همچنین بتوانیم سل کودکان را خیلی سریع تشخیص دهیم.
گویا ادامه داد: هم اکنون دستگاه تشخیص سریع سل در چهار منطقه کشور شامل تهران، گلستان، کرمانشاه و زاهدان مستقر و فعال است و به زودی این دستگاه جدید در مناطق بیشتری در کشور مستقر می‌شود اما فعلا در بقیه شهرها از روشهای دیگر تشخیص سل استفاده می‌شود.

افزایش بیمارستان‌های محل بستری بیماران مبتلا به سل
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: دستاورد مهم دیگر نظام سلامت ایران درباره بیماری سل این است که تا چند سال پیش برای بستری بیماران مبتلا به سل، فقط یک بیمارستان مسیح دانشوری را در کشور داشتیم اما اکنون امکان بستری این بیماران در چهار شهر بزرگ دیگر فراهم شده است.
وی افزود: هم اکنون بخش‌های بستری بیماران مبتلا به سل در مشهد و شیراز راه‌اندازی شده و بخش های مربوط به این بیماران در شهرهای کرمانشاه و تبریز نیز بعد از تعطیلات نوروز به بهره برداری می‌رسد.
گویا درباره وضعیت بیماری سل در دنیا نیز گفت: 24 مارچ هر سال روز جهانی سل است. کنترل این بیماری برای تمام کشورهای دنیا اهمیت زیادی دارد به همین علت جهان تصمیم گرفته است که با برنامه‌ریزی‌های دقیق به جایی برسیم که تا سال 2030 بیماری سل دیگر مشکل بهداشتی دنیا نباشد و حرکت دنیا به سمت حذف این بیماری شروع شده است.

سل هر سال جان یک میلیون و 800 هزار نفر را می‌گیرد
وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان موارد مبتلا به سل دنیا نسبت به آنچه قبلا تصور می شد، بیشتر است، تا سال 2014، برآوردها نشان می‌داد که حدود 9.5 میلیون نفر در دنیا به سل مبتلا هستند اما تحقیقات در سال 2015 نشان داد که حدود 10.5 میلیون فرد مبتلا به سل در دنیا وجود دارد.
گویا گفت: اگر درمان بیماری سل به طور کامل انجام شود، کاملا قابل درمان است اما اکنون می‌دانیم که هر سال حدود 10 میلیون نفر در دنیا به افراد مبتلا به سل اضافه می‌شود و هر سال یک میلیون و 800 هزار نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
وی افزود: در سال 2015 حدود یک میلیون کودک در دنیا به سل مبتلا شدند که از این تعداد 170 هزار کشور جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: سال 2015 حدود 480هزار نفر در دنیا به سل مقاوم به درمان مبتلا شدند. بیماری که طول مدت درمان آن حداقل 4 برابر بیشتر از سل معمولی است.
وی افزود: افراد مبتلا به سل حتی به صورت سرپایی درمان می‌‌شوند اما درمان سل مقاوم به درمان حداقل دو سال طول می‌کشد و فرد مبتلا حداقل شش ماه باید بستری باشد. عوارض این بیماری و نیز عوارض داروهای آن نیز، بسیار بیشتر از سل معمولی است و حدود 50 درصد افراد مبتلا به سل مقاوم به درمان، می‌میرند.

60 درصد افراد مبتلا به سل در شش کشور
گویا به خبرنگار ایرنا گفت: 95درصد موارد ابتلا به سل در کشورهای در حال توسعه و پنج درصد آن در کشورهای توسعه یافته است و مهمتر اینکه 60 درصد موارد ابتلا به سل در شش کشور شامل هندوستان، اندونزی، چین، نیجریه، پاکستان و آفریقای جنوبی است.
وی افزود: مطالعات جدید نشان می‌دهد رابطه تنگاتنگی بین مصرف دخانیات و ابتلا به سل وجود دارد و 20درصد مبتلایان به سل در دنیا مصرف کننده دخانیات بوده‌اند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری سل همچنین شایعترین بیماری و مهمترین عامل مرگ افراد مبتلا به ویروس ایدز است و حدود 35درصد افراد مبتلا به HIV بر اثر ابتلا به سل جان خود را از دست می‌دهند.
گویا افزود: سال 2015 در مجموع در دنیا دو میلیون و 500 هزار نفر به HIV مبتلا شدند اما حدود یک میلیون و 200 هزار مورد ابتلا به سل در بین مبتلایان به ویروس ایدز تشخیص داده شد که نشان می دهد تا چه اندازه این بیماری در بین افراد مبتلا ویروس ایدز بالاست.

دریافت کننده:زهرا پورعادل

703

کد خبر: 743273

وب گردی

وب گردی