برچسب‌هایی که میلیاردها تومان را می‌شویند/ تبلیغات کلافه کننده ادامه دارد

سالهاست که برخی‌ها بدون توجه به حق و حقوق دیگران برای کسب و کار و درآمد بیشتر، در و دیوار خیابان های شهر تهران را نشانه گرفته‌اند و از هر جایی که بتوانند چنگی به این در و دیوار می‌زنند.

به گزارش ایسکانیوز، سالهاست که برچسب های تبلیغاتی بلای جان در و دیوار و حتی درختان شهرمان شده اند. شهری که نصب کنندگان برچسب های تبلیغاتی هرجایی که دستشان برسد بی آنکه نمادهای زیبایی شهر برایشان معنایی داشته باشد، چهره آن را مخدوش می‌کنند.

از در و دیوار که بگذریم صندوق های کمیته امداد، جعبه ها و تیر چراغ برق و ایستگاه های اتوبوس هم از گزند برچسب های تبلیغاتی در امان نمانده اند.

افرادی که برچسب های تبلیغاتی را نصب می‌کنند حتی به برچسب «نصب هرگونه آگهی پیگرد قانونی دارد» هم توجه نمی‌کنند چرا که نان‌شان از برهم خوردن نظم شهری در می‌آید. براساس ماده 92 قانون شهرداری ها، تبلیغات در معابر شهر به جز اماکنی که شهرداری آنها را مجاز شناخته، ممنوع است و متخلفان، تعدی کننده به حقوق عمومی و قانون محسوب می‌شوند اما نبود ضمانت اجرایی چنین قانونی از یک سو و نداشتن متولی مشخص برای رسیدگی به چنین تخلفاتی موجب شده تا شهروندان به دلیل مشغله های زندگی، کمتر فرصتی برای طرح شکایت پیدا کنند و شرکت های خدماتی نیز با اطلاع از این موضوع، با خیالی آسوده پیکره شهر را محل تبلیغات خود کرده اند.

از سوی دیگر، در حال حاضر سخت ترین مجازات برای تخلفات تبلیغاتی به خصوص آن دسته از تخلفاتی که شامل نصب برچسب روی دیوار و درب منازل شهروندان می شود، براساس قانون قطع خط تلفن و جریمه مالی ناچیز است که چندان هم برای جلوگیری ارتکاب اینگونه تخلفات تبلیغاتی در سطح شهر بازدارنده نبوده و افزایش گلایه های شهروندان از این بابت و تحمیل سالانه میلیاردها تومان به شهرداری برای پاک کردن این برچسب ها گویای این واقعیت است که شرکت های خدماتی که چنین شیوه ای را برای تبلیغ خود برگزیده اند، از چنین مجازاتی نگرانی ندارند.

دی ماه امسال بود که تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مدیریت شهری به عنوان بازوی اجرایی و قضایی باید در خصوص استفاده از فضاهای شهری برای تبلیغات در قالب تابلوها، نصب تراکت ها و پارچه نوشته ها اقداماتی انجام دهد، گفت: شورا در این خصوص وظیفه اجرایی ندارد اما شورای اسلامی شهر تهران وظیفه سیاست گذاری و تنظیم مقررات ذیل قوانین موجود کشور را دارد و در گذشته نیز مصوبات جامعی در این خصوص داشته است.

وی با اشاره به اینکه نصب کنندگان برچسب های تبلیغاتی چهره شهر را مخدوش کرده اند، گفت: آن ها باید تابع قوانین و مقرراتی باشند که در شورا تصویب کرده ایم در عین حال نیروی انتظامی و سایر ارگان ها نیز باید در خصوص برخورد با کسانی که چهره شهر را زشت می کنند، به شهرداری تهران یاری دهند تا بتوان این مشکل را به گونه ریشه ای حل کنیم.

فروردین ماه امسال بود که انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سازمان زیباسازی شهر تهران در گذشته برای اشخاصی که برچسب‌های تبلیغاتی را در کوچه‌ها و خیابان ها نصب می‌کردند جریمه‌هایی را اخذ کرده بود، اظهار داشت: نصب برچسب‌های تبلیغاتی بر خلاف قانون صورت می گیرد و به همین دلیل باید با متخلفان برخورد جدی داشته باشیم.

اردیبهشت ماه بود که معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بحث نصب برچسب های تبلیغاتی روی دیوارها و درب منازل شهروندان که حاوی پیام ها و اطلاع رسانی برای استفاده از محصولات یک شرکت و یا اداره است، اظهار داشت: شهرداری تهران نسبت به پاکسازی و برخورد قانونی با متخلفان این امر اقدام می کند.

وی افزود: قوانین حاکم در خصوص برخورد با متخلفان نصب برچسب های تبلیغاتی مربوط به قوانین شهرداری ها در دهه های گذشته بوده و قبل از انقلاب تدوین و تصویب شده است به همین دلیل برخوردهایی که با این متخلفان صورت می گیرد مطابق با دهه های گذشته تنظیم و تدوین شده و قدرت اجرایی زیادی ندارد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: شهرداری تهران با تشکیل پرونده افرادی را که مبادرت به چسباندن بر چسب روی دیوارها می کنند به مراجع قضایی معرفی می کند.

در هر حال باید این موضوع را در نظر گرفت که قوانین مربوط به برخورد با متخلفانی که به خود اجازه می دهند تا مناظر شهری را به تابلوهای تبلیغاتی رایگان برای خود بدل کنند، در گذشته وضع شده و نیازمند بازنگری جدی است تا شهرداری بتواند اقداماتی موثر انجام دهد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی

کد خبر: 743398

وب گردی

وب گردی