پرسپولیس - استقلال؛ دیدار قشر کارگر با مردم طبقه متوسط/ کی‌روش: دربی تهران باورنکردنی و یک بازی ملی است

سرمربی تیم ملی کشورمان جدال دو تیم پایتخت ایران را یک بازی خاص و شرایط آن را باورنکردنی خواند.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مجله «فور فور تو»، بیشتر مردم متفق‌القول هستند که ال‌کلاسیکو که جدالی بین تیم‌های بارسلونا و رئال‌مادرید است، بزرگترین رقابت فوتبال باشگاهی جهان است، اما ال‌کلاسیکو با دربی تهران که آن را بزرگترین بازی باشگاهی قاره آسیا می‌دانند، چطور مقایسه می‌شود؟

کارلوس کی‌روش که در فصل 04-2003 سرمربی رئال‌مادرید بود، این دو جدال سنتی را از نزدیک شاهد بوده است. سرمربی پیشین تیم ملی پرتغال که از سال 2011 هدایت ایران را بر عهده دارد، بازی‌های زیادی را بین دو تیم استقلال و پرسپولیس که به دربی تهران شهرت دارد، دیده است.

خاطرات سانتیاگو برنابئو هنوز برای کارلوس تازگی دارد و دستیار پیشین سرالکس فرگوسن هرگز تقابل با بارسلونا را فراموش نخواهد کرد.

سرمربی تیم ملی ایران در گفت‌وگو با مجله «فور فور تو» گفت: شور و شوقی که در نتیجه تقابل بارسلونا و رئال‌مادرید به وجود می‌آید، واقعاً خاص است و در جهان فوتبال مشابه آن وجود ندارد.

با این حال از نظر کارلوس کی‌روش بزرگترین رقابت باشگاهی ایران (دربی تهران) از جنبه شور و شوق خیلی با ال‌کلاسیکو فاصله ندارد.

کی‌روش که سابقه مربیگری در کشورهای ژاپن و امارات را هم در کارنامه مربیگری‌اش دارد، تأکید کرد: بدون شک دربی تهران بزرگترین بازی باشگاهی آسیاست. من پیش از این هرگز چنین رقابتی را در هیچ کجای قاره آسیا ندیده‌ بودم. زمانی که در ژاپن بودم شاهد چندین دربی بودم که بزرگتر از بازی‌های معمول بود، اما هیچ یک در حد و اندازه دربی تهران نبودند. دربی تهران یک بازی خاص است.

هنگامی که استقلال و پرسپولیس با یکدیگر تقابل می‌کنند، 100 هزار تماشاگر برای تماشای این بازی در ورزشگاه آزادی حضور پیدا می‌کنند. در همسایگی کشور ایران و البته در سطح جهانی، میلیون‌ها ایرانی پای تماشای رقابت دو غول فوتبال باشگاهی ایران که یکی به رنگ قرمز و دیگری به رنگ آبی است، می‌نشینند.

در بزرگترین رقابت فوتبال باشگاهی آسیا، شور و شوق، وفاداری و البته خونریزی وجود دارد، اما به اعتقاد کارلوس کی‌روش دو جنبه ال‌کلاسیکو است که رقابت بارسلونا و رئال‌مادرید را تبدیل به جدالی حساس می‌کند.

به طور سنتی پرسپولیس به نوعی شاید نماینده قشر کارگری جامعه تهران است و استقلال نماینده مردم طبقه متوسط تهران به شمار می‌رود.

بارسلونا پایتخت ایالت کاتالونیا، منطقه‌ای از اسپانیاست، اما هویت خاص خود را دارد. مادرید هم که پایتخت کشور اسپانیاست و حکومت و سلطنت در آنجا مستقر است. از جنبه‌های تاریخی رابطه این دو منطقه بُعدهای بیشتری به ال‌کلاسیکو می‌دهد.

کی‌روش در این باره گفت : بارسلونایی‌ها مشکلات غیرورزشی دارند. آنها مشکلاتی فرهنگی، منطقه‌ای و سیاسی دارند که این بازی را کمی بیشتر حساس‌تر می‌کند. همین باعث می‌شود ال‌کلاسیکو نه‌تنها برای هواداران دو تیم، بلکه حتی برای کسانی که خیلی در قید و بند فوتبال نیستند، معنا و مفهوم خاصی پیدا کند.

جنبه دوم، استاندارد است. هیچ کس بحثی در این مورد ندارد که از جنبه کیفی و استعدادی، غول‌های تهران قابل قیاس با غول‌های اسپانیا نیستند، اما تیم‌های کمی در جهان به لحاظ کیفی قابل رقابت با این دو تیم هستند.

تنها یک نفر است که می‌تواند تصور کند که یک هوادار فوتبالی در تهران اگر بتواند هر هفته بازی بازیکنانی نظیر کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، نیمار، گرث بیل و لوئیس سوارس را ببیند، چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.

کی‌روش عنوان کرد: البته که با وجود بارسلونا و رئال‌مادرید بازی سطح بالایی انجام می‌شود و وقتی این دو تیم بازی می‌کنند شما بازی دو تیم برتر باشگاهی جهان را مشاهده می‌کنید. با وجود سرشناس‌ترین بازیکنان جهان در ترکیب دو تیم، ال‌کلاسیکو معنا و مفهومی جهانی به خود می‌گیرد، چیزی که دربی تهران از آن عاجز است.

تقابل استقلال و پرسپولیس اما مزیت‌های خاص خود را در مقایسه با همتای اسپانیایی‌اش (ال‌کلاسیکو) دارد.

کی‌روش گفت: از جنبه دیگر دربی تهران می‌تواند هیجان‌انگیزتر شود، آن هم زمانی که دو تیم از یک شهر هستند و وجود مسائل دیگر که می‌تواند جوی پیچیده و فوق‌العاده را بر این بازی حاکم کند.

دو شهر بارسلونا و مادرید 600 کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند و اگر هواداران تیم بازنده بتوانند چند روزی از رسانه‌ها اجتناب و دوری کنند، شاید بتوانند از ناامیدی شکست خلاص شوند، اما در مورد دربی تهران این موضوع صدق نمی‌کند.

سرمربی پیشین رئال‌مادرید گفت: شما نمی‌توانید در فردای دربی تهران فرار کنید و باید با حقایق روبه‌رو شوید. شما باید فردای روز بازی سوار بر اتوبوس شوید، باید به محل کارتان یا مدرسه بروید و اگر هوادار پرسپولیس باشید باید با هواداران استقلال روبه‌رو شوید و اگر هم هوادار استقلال هستید به ناچار باید با هواداران پرسپولیس مواجه شوید و این اجتناب ناپذیر است.

این موضوع قبل از بازی دو تیم در تهران، هفته‌ها، روزها و ساعت‌ها پیش از شروع این بازی صدق می‌کند.

سرمربی تیم ملی گفت: باورنکردنی است. شما می‌توانید تنش را در سطح شهر حس کنید. مهم نیست که این دو تیم در آن مقطع خاص چطور بازی می‌کنند، این بازی به هر حال همیشه بازی خاصی برای بازیکنان است.

وقتی زمان دربی تهران می‌شود، این بازی فراتر از جدال دو تیم همشهری است.

کی‌روش گفت: پرسپولیس و استقلال همانند رئال‌مادرید و اتلتیکومادرید نیستند، این یک بازی ملی است. هر یک از این دو تیم 20 میلیون هوادار دارند و این رویدادی بزرگ در سطح کل کشور است. دربی تهران بازی خاصی است. باید این بازی را ببینید تا بتوانید آن را درک کنید.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 743407

وب گردی

وب گردی