محیط زیست جزو اولویت های همکاری ایران و برنامه سازمان ملل

برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) در حوزه محیط زیست، شریک ایران در واکنش به چالش‌های زیست محیطی است که اکنون به صورت کم آبی، گسترش بیابان‌ها، نابودی تنوع زیستی، افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا و آب پدیدار شده است. این برنامه از مدیریت پایدار منابع زمین، آب و حذف مواد از بین برنده لایه ازن پشتیبانی می‌کند، همچنین با ایران همکاری می‌کند تا با بکارگیری اقدامات کاهنده تغییرات اقلیمی بر بهره‌وری انرژی تمرکز کند.

به گزارش ایسکانیوز، برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) شبکه توسعه جهانی سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهد که مردم را در ساختن زندگی بهتر برای خود یاری می‌دهند. برنامه توسعه ملل متحد در بیش از 170 کشور و منطقه، کار میدانی می‌کند تا به آنها یاری دهد تا برای چالش‌های توسعه‌ای کشور، خود چاره‌های مناسب را بیابند.

برنامه توسعه ملل متحد در سال 1966 بنیان گذاشته شد و دفتر مرکزی آن در نیویورک است. برنامه توسعه ملل متحد از این سال، یک دفتر نمایندگی در ایران داشته است و در این مدت، با شریکان توسعه‌ای اصلی خود شامل دولت، شوراهای محلی، جامعه مدنی، موسسه‌های دانشگاهی و بخش خصوصی همکاری نزدیکی داشته تا توسعه پایدار را در کشور ترویج دهد.

رهبران جهان پیمان بسته‌اند که آرمان‌های توسعه پایدار را تا سال 2030 تحقق بخشند. شبکه‌های برنامه توسعه ملل متحد تلاش‌های جهانی و کشوری را به یکدیگر پیوند داده و با یکدیگر هماهنگ می‌کند تا آرمان‌های توسعه پایدار تحقق پیدا کند. تمرکز کلی دفتر توسعه ملل متحد بر «زندگی توانمند ـ ملت‌های مقاوم» است.

گزارش توسعه انسانی سالانه که از سوی برنامه توسعه ملل متحد منتشر می‌شود بر بحث‌های جهانیان، پیرامون مسائل کلیدی توسعه، فراهم سازی ابزارهای جدید اندازه گیری، تحلیل‌های نوآورانه و پیشنهاد سیاست‌ها تمرکز دارد. چارچوب تحلیلی گزارش و رویکرد فراگیر آن در گزارش‌های توسعه منطقه‌ای، کشوری و محلی هم بکار می‌رود که باز هم بسیاری از آنها با پشتیبانی برنامه توسعه ملل انجام می‌گیرد.

اقدامات برنامه توسعه ملل متحد در ایران

اقدامات برنامه توسعه ملل متحد در ایران همانند همه جا بنا به سند برنامه کشوری سال‌های 2016-2012 که با همکاری و موافقت کامل دولت تدوین شده است هدایت می‌شود. تمرکز این برنامه بر چهار حوزه فقرزدایی، سلامت و توسعه،محیط زیست و کاهش خطر بلایا است.

در زمینه فقرزدایی، برنامه توسعه ملل متحد به دولت کمک می‌کند تا با استفاده از رویکردهای توسعه محدوده محور در سطح منطقه و جوامع محلی، فقر را با بهره‌جویی از شیوه‌های مشارکت محور کاهش دهند و فنون توانمندسازی جوامع را به ویژه روش بسیج اجتماعی و اعتبارات خرد اثبات کنند. برنامه توسعه سازمان ملل این اقدامات را به بازسازی مرتع‌ها، افزایش مهارت‌ها، ایجاد کسب و کارهای بسیار کوچک و توسعه با فناوری مشارکتی پیوند می‌زند.

در حوزه سلامت و توسعه نیز، با مشارکت نزدیک صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا (GF)، برنامه توسعه ملل متحد در تلاش‌های کشوری مشارکت می‌کند تا به این بیماری‌ها رسیدگی شود و در مرکز گفتمان توسعه جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده شوند. برنامه توسعه سازمان ملل متحد به عنوان دریافت کننده اصلی کمک‌های مالی GF، با دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی و همچنین سایر سازمان‌های سازمان ملل همکاری می‌کند تا ارتباط مناسب کشور با منابع GF و استفاده کارساز منابع در راستای برنامه‌های راهبردی ملی مربوط به این سه بیماری را تضمین کند.

در حوزه محیط زیست، برنامه توسعه ملل متحد شریک ایران در واکنش به چالش‌های زیست محیطی است که اکنون به صورت کم آبی، گسترش بیابان‌ها، نابودی تنوع زیستی، افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا و آب پدیدار شده است. از مدیریت پایدار منابع زمین، آب و حذف مواد از بین برنده لایه ازن پشتیبانی می‌کند، همچنین با ایران همکاری می‌کند تا با بکارگیری اقدامات کاهنده تغییرات اقلیمی بر بهره‌وری انرژی تمرکز کند.

در حوزه کاهش خطر بلایا نیز برنامه توسعه ملل متحد همکاری نزدیکی با دولت دارد تا سیستم هایی برپا شود تا اثر بلایای طبیعی بر توسعه را بکاهند. اقدامات برنامه توسعه سازمان ملل ظرفیت‌های کشوری مدیریت و هماهنگی خطر بلایا را تقویت می‌کند.

برنامه‌ توسعه ملل متحد تسهیلات جهانی محیط زیست موسوم به برنامه کمک هزینه‌های کوچک را اجرا می‌کند. این برنامه بر چند زمینه تمرکز داشته و برای حفظ محیط زیست جهان از طریق اقدام و مشارکت محلی تلاش می‌کند.

هم اکنون سند کشوری پنج ساله بر اساس سند همکاری‌های توسعه‌ای ملل متحد در دست تهیه است. سند همکاری توسعه‌ای ملل متحد 2021 ـ 2017 بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است. اولویت‌های این همکاری محیط زیست، سلامت، اقتصاد مقاومتی و کنترل و کاهش موادمخدر است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی

کد خبر: 743412

وب گردی

وب گردی