نگاهی به توسعه صادرات و تبادل فناوری در سالی که گذشت

ارزیابی میزان آمادگی صادراتی شرکت‌ها، آموزش و مشاوره در خصوص فرآیندهای بازرگانی و صادراتی، حمایت از ایجاد ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، حمایت از ساخت قالب و طراحی صنعتی محصولات دانش‌‏بنیان، اخذ گواهینامه‌ها ومجوزهای بین المللی، برگزاری پاویون ملی‌ محصولات دانش‌بنیان ایران در نمایشگاه‌های خارجی و حمایت از اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری بخشی از فعالیت‌های کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری در سال 95 است.

به گزارش ایسکانیوز، مالک سعیدی، مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری درباره اقدامات کریدور در سالی که گذشت، اظهار کرد: تسهیل در زمینه‌های صادرات محصولات دانش‌بنیان، تبادل فناوری و توسعه بازار از جمله برنامه‌های جدی معاونت امور بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با ایجاد کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری در سال ۹۳ شکل منسجم‌تری به خود گرفته است. در واقع کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، صادرات محصولات با فناوری بالا را تسهیل می‌بخشد.

وی ادامه داد: ارائه خدمات مشاوره و آموزش، تهیه ابزارهای تبلیغاتی، اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی و حضور در نمایشگاه‌های معتبر خارجی با حمایت‌های مالی، بخشی از این خدمات است که از طریق کارگزاران توسعه صادرات کریدور (شرکت‌های خدماتی متخصص در هر حوزه) ارائه می‌شود.

برخی اقدامات کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری در سالی که گذشت

سعیدی درباره برخی از خدماتی که توسط کریدور صادرات در سال گذشته ارائه شد، گفت: ارزیابی میزان آمادگی صادراتی شرکت‌ها، آموزش و مشاوره در خصوص فرآیندهای بازرگانی و صادراتی مانند نقل و انتقالات ارزی، حمایت از ایجاد ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، حمایت از ساخت قالب و طراحی صنعتی محصولات دانش‌‏بنیان، اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی، حمایت از جذب نیروی متخصص بازرگانی، حمایت از حضور مستقل شرکت‌ها در نمایشگاه‌های خارجی، برگزاری پاویون ملی‌ محصولات دانش‌بنیان ایران در نمایشگاه‌های خارجی و حمایت از اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری بخشی از فعالیت‌های کریدور در سال 95 است.

حمایت از خدمات تبادل فناوری

وی یکی از تغییرات مهم ایجاد شده سال گذشته در حمایت های کریدور صادرات را حمایت از خدمات تبادل فناوری دانست و اظهار کرد: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تقویت تولیدات خود و همچنین استفاده از فناوری‌های به‌روز دنیا نیاز به خدمات تبادل فناوری دارند، در این خصوص با توجه به سطح توانمندی و نوع نیاز شرکت متقاضی و میزان پیشرفته‌بودن فناوری، حمایت‌ها در دو سطح مقدماتی و جامع ارائه می‌شود.

ارزیابی آمادگی صادرات

سعیدی خاطرنشان کرد: در سال 95، تمامی شرکت‌های دانش‌بنیانی که تمایل به استفاده از خدمات حمایتی کریدور صادرات را داشتند، باید از نظر میزان آمادگی صادرات مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند، این خدمت که تحت عنوان ERA نام گرفت، مشخص می‌کند که شرکت متقاضی توانایی دریافت چه خدمات و حمایت‌هایی را از کریدور خواهد داشت. در واقع به کمک این ارزیابی، شرکت‌ها در رده‌های برتر صادراتی، توانمند صادراتی، دارای پتانسیل و نیز عدم احراز شرایط صادراتی طبقه‌بندی می‌شوند. این ارزیابی‌ها در سال 96 نیز با جدیت انجام خواهد شد.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی

وی با بیان این‌که در زمینه برگزاری پاویون‌های نمایشگاهی بین‌المللی، چندین پاویون موفق در سال 95 توسط کریدور توسعه صادرات برگزار شد، گفت: نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی عرب‌لب امارات، نمایشگاه تجهیزات پزشکی مدیکا آلمان، نمایشگاه دریایی SMM آلمان، نمایشگاه نفت و گاز ادیپک ابوظبی، نمایشگاه کامپوزیت روسیه عناوین برخی از نمایشگاه‌هایی است که شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در آن شرکت کردند.

سعیدی تصریح کرد: همچنین در سال 96 نیز برنامه‌ریزی دقیقی شده است تا حضور در این نمایشگاه‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد و از شرکت‌هایی حمایت شود که در سال‌های گذشته به موجب حضور در این نمایشگاه‌ها به دستاوردهای خوبی همچون قرارداد، تفاهم‌نامه یا ایجاد نمایندگی رسیده باشند.

رقابت با محصولات خارجی

سعیدی یکی از ضعف‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ورود به بازارهای بین‌المللی را فقدان طراحی صنعتی حرفه‌ای محصولات و نیز ضعف وب‌سایت‌های آنها دانست و اظهار کرد: در سال 95 سعی شد تا با حمایت از این دو مقوله، شرکت‌های دانش‌بنیان در رقابت با محصولات خارجی مشابه به موفقیت برسند. به عنوان مثال، در سال 95 در اعزام شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایشگاه هفته سلامت روسیه سعی شد تا همراه این شرکت‌ها متخصصین طراحی صنعتی نیز اعزام شوند. هدف از این کار الگوبرداری شرکت‌ها از طراحی‌های نوین محصولات و نیز جلوگیری از کپی‌برداری از طرح‌های موجود در بازارهای بین‌المللی بود.

حمایت از اعزام هیات‌های تجاری به نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی

سعیدی با بیان اینکه یکی از حمایت‌های موفق و جذاب کریدور صادرات حمایت از اعزام هیات‌های تجاری به نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی است، تصریح کرد: در سال گذشته تعدادی از این اعزام‌ها مورد حمایت کریدور صادرات همچون نمایشگاه دارویی CPHI اسپانیا، نمایشگاه هفته سلامت روسیه، نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته CHTF چین مورد حمایت واقع شد که هدف از این برنامه‌ها رصد فناوری‌های ارائه شده در نمایشگاه و برگزاری جلسات و نشست‌های B2B با شرکت‌های معتبر و صاحب فناوری حاضر در این نمایشگاه‌ها بود.

اعزام 40 شرکت دانش‌بنیان به اتریش و مجارستان

وی همچنین درباره اعزام 40 شرکت دانش‌بنیان به اتریش و مجارستان گفت: این شرکت‌ها در حوزه‌های فناوری نانو، فناوری زیستی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، گیاهان دارویی و انرژی‌های تجدیدپذیر فعال هستند. در این سفر جلسات متعدد و متنوعی با شرکت‌های اتریشی و مجار برگزار شود. به عنوان نمونه در کشور اتریش توانستیم نزدیک به 80 شرکت اتریشی را در جلسات دو نفره با شرکت‌های ایرانی اعزام شده رو در رو کنیم که حاصل این جلسات چندین تفاهم‌نامه، قرارداد و MoU بوده است. این اعزام که می‌توان گفت برای اولین بار با این تعداد شرکت دانش‌بنیان و این گستردگی در دو کشور اروپایی برگزار شد و خروجی‌های بسیار مطلوبی نیز داشت، مطمئناً نمونه های آن، در سال 96 نیز تکرار خواهد شد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 743420

وب گردی

وب گردی