چشم اقتصاد کشور به بورس کالا برای رهایی از رکود

مدیر عامل کارگزاری باهنر گفت: عرضه محصولات شرکت های تولیدی از طریق بورس کالا می تواند نقش تعیین کننده ای در رهایی اقتصاد راکد کشور به سوی یک اقتصاد پر رونق داشته باشد.

محمود حسینی پور در گفت و گو با ایسکانیوز عملکرد بورس کالا در سال 95 را اینگونه ارزیابی کرد: بورس کالا درسالی که گذشت با پبشرفت قابل ملاحظه ای همراه بود که بخشی از این پیشرفت به دلیل ورود ابزارهای جدید مالی و نیز معامله کالاهای ماده 33 بهره وری کشاورزی به خصوص جو و ذرت بوده است.

وی با بیان به اینکه تغییر سبک معاملات ماده 33 از سپرده کالایی به بازار فیزیکی به عنوان دومین اقدام شایسته بورس کالا تلقی می شود، افزود: این امر علاوه بر اینکه باعث کاهش ریسک فعالیت کارگزاران شد، افزایش در آمد آنها را هم با خود به همراه داشت.

حسینی پور به عرضه گوشت قرمز و شکر که طی چندین مرحله در بورس کالا انجام شد، تاکید کرد و گفت: عرضه چنین محصولاتی در بورس کالا باعث وسعت بخشیدن به این بورس شد همچنین عرضه و معامله گندم صادراتی در بورس کالا از جایگاه مناسبی برخوردار شده است.

به گفته مدیر عامل کارگزاری باهنر، طی روزهای پایانی سال گذشته تالار پسته و زعفران در بورس کالا راه اندازی شد که این اقدام مدیران بورس کالا در راستای رونق بخشیدن معاملات بورس قابل تحسین است.

وی با اشاره به قراردادهای سلف موازی در بورس کالا گفت: این اوراق به دلیل تامین مالی بلند مدت صنایع و نیاز بخش های مختلف کشاورزی با استقبال زیادی روبرو شد.

حسینی پور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا بورس کالا تا کنون قادر به ایفای نقش خود بوده است، گفت: فعالیت بورس کالای ایران در مقایسه با سایر بورس های کالای جهان که چند دهه از شروع فعالیت آنها میگذرد با وجود موانع قانونی، اجرایی و محدودیت های جهانی اقدامات خود را با موفقیت انجام داده و در صورت بهبود شرایط جهانی به طور حتم در آینده شاهد پیشرفت قابل ملاحظه بورس کالای ایران خواهیم بود.

مدیر عامل کارگزاری باهنر به بسترهای قانونی که زمینه ساز قیمت گذاری شفاف و مناسب در کالاها و از بین رفتن رانت و فساد است اشاره و بیان کرد: این امر نیازمند همت ملی با الهام گیری از سیاست های اقتصاد مقاومتی همراه با وضع مقررات اجرایی مناسب نظیر الزام کلیه شرکت های تولیدی در تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی و عرضه محصولات خود از طریق بورس های کالا و انرژی است که در این برهه حساس می تواند نقش تعیین کننده ای در رهایی اقتصاد راکد کشور به سوی یک اقتصاد پر رونق داشته باشد.

وی گفت: وضع قوانین و مقررات جهت ورود کلیه بازیگران اقتصاد کشور(تولید کنندگان،مصرف کنندگان ،تجار) به بازار قانونمند، شفاف و عاری از گونه رانت، بورس کالای ایران می تواند زمینه ساز رونق بورس کالای ایران باشد.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 743543

وب گردی

وب گردی