آگاهی عمومی، موثر در کاهش تلفات جاده‌ای

معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: کمپین ایمنی و سلامت موجب افزایش آگاهی عمومی و کاهش آمار تلفات جاده‌ای شده است.

به گزارش ایسکانیوز، سعید بابایی در حاشیه بازدید از پایگاه‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی استان همدان، اظهار کرد: جوانان جمعیت هلال احمر استان همدان با توجه به شرایط نامناسب جوی، آماده هستند تا به هموطنانمان خدمت‌رسانی کنند به طوریکه با وجود افزایش ترافیک و مسافرت‌ها و وضعیت بد آب و هوایی در سالجاری، آمار تلفات از هزار به حدود 700 نفر کاهش یافته و کمپین ایمنی و سلامت موجب افزایش آگاهی عمومی و کاهش آمار تلفات جاده‌ای شده است.

وی درباره تأثیر اجرای طرح فضای دوستدار کودک در ایمنی و سلامت مسافران نوروزی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: این ایده حدود پنج سال گذشته مطرح شد و هر ساله به عنوان یک الگوی ثابت پیگیری شد.

وی میزان استقبال از این طرح را بنا بر میزان ظرفیت و توانایی واحدهای مختلف و توجه والدین در سایر مناطق متفاوت ارزیابی کرد و افزود: جوانان جمعیت هلال احمر این توانایی را دارند که در هر حالتی آموزش‌های لازم را به کودکان انتقال دهند و با توجه به انتخاب فضاهای مناسب و بازنگری که در سال‌های اجرای این طرح صورت گرفته، طرح کارکرد خوبی داشته است.

معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، طرح فضای دوستدار کودک را مطلوب دانست و ادامه داد: این ایده خوبی بوده که کمتر توسط نهادهای مختلف اجرا شده است.

وی اجرای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی را دارای جنبه‌های مختلف دانست و بیان کرد: با طیف وسیعی از مسافران روبرو هستیم که ممکن است عده‌ای از مسافران بنا به انگیزه‌های متفاوتی به پایگاه‌های ایمنی و سلامت مراجعه کنند بنابراین ما موظفیم در همان ثانیه‌های کوتاه به افراد مراجعه‌کننده اطلاعات و آموزش‌های لازم را انتقال دهیم.

بابایی تلفات جاده‌ای و آمار وحشتناکی که سالانه بیش از 30 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است را مطرح کرد و گفت: با اینکه این آمار کاهش یافته و به 17 هزار نفر رسیده اما باز هم نگران‌کننده است و جا دارد با تمام توان خود در این موضوع ورود کرده و در کاهش این آمار کمک کنیم.

وی عامل انسانی را مهمترین عامل بروز این پدیده اعلام کرد و یادآور شد: عواملی مانند ایمنی خودروها و جاده‌ها و اطلاع‌رسانی درباره ایمنی راه‌ها و آب و هوا حلقه‌هایی هستند که در کنار هم قرار می‌گیرند تا بتوانیم آمار تلفات جاده‌ای را به زیر هزار نفر در سال برسانیم.

معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر درباره تأثیر اجرای این طرح نیز خاطرنشان کرد: در مورد اینکه اجرای این طرح تا چه میزان توانسته در کاهش تلفات جاده‌ای موثر باشد، لازم است یک گروه پژوهشی و نظرسنجی این کار را به صورت علمی و دقیق انجام دهد.

بابایی با اشاره به افزایش ترافیک و مسافرت‌ها و وضعیت بد آب و هوایی در سالجاری اظهار کرد: آمار تلفات از هزار به حدود 700 نفر کاهش یافته که تنها فاکتوری که نسبت به سال‌های پیش اضافه شده بود همین کمپین ایمنی و سلامت بوده که موجب افزایش آگاهی عمومی و توقف در ایستگاه‌های بین‌راهی برای استراحت و استفاده از خدمات ارائه شده در کشور شده و همین موضوع باعث کاهش آمار تلفات جاده‌ای شده است.

وی در مورد اجرای طرح بهرفت نیز عنوان کرد: این طرح که امسال اجرا شده مبانی خوبی دارد و پس از پایان سفرهای نوروزی و بررسی گزارش‌های سایر استان‌ها باید در مورد ارزیابی این طرح اظهارنظر کنیم.

بابایی کانون غنچه‌های هلال را نیز با فعالیت 10 ساله دارای نقش موثری اعلام کرد و گفت: به علت ویژگی آموزشی و پرورشی در سنین پایین، تأثیر این کانون بیشتر است و ما هرقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، کم است و با تمرکز بخش عمده توانایی‌هایمان روی آموزش کودکان و نوجوانان، به طور قطع میزان بهره‌وری که در سال‌های آینده خواهیم داشت، افزایش چشمگیری دارد.

معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به بازدید از پایگاه‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی استان همدان در روزهای اول تعطیلات نوروز اظهار کرد: جوانان جمعیت هلال احمر استان همدان با توجه به شرایط نامناسب جوی، محیط مناسبی را فراهم کرده بودند و کاملا مشخص است که آنها چه در فضاهای سربسته و چه در شرایط برف و وزش باد آماده هستند تا به هموطنانمان خدمت‌رسانی کنند.

بابایی با تأکید به فرمایش رئیس جمهور درباره نشان هلال احمر و حضور جوانان این جمعیت در جاده که موجب آرامش مردم و مسافران خواهد بود، بیان کرد: آرامش مسافران موجب ایمنی و به سلامت رسیدن مسافران به مقصدشان خواهد بود.

وی در ادامه از مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان، معاون امور جوانان، سایر مسئولان، داوطلبان و جوانان حاضر در طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با تلاش این افراد امسال شاهد کاهش آمار کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای باشیم.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی

کد خبر: 743620

وب گردی

وب گردی