حجت الاسلام پناهیان:  مردم سالاری دینی در ایران بسیاری ازمعایب دموکراسی راکنترل کرده است

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان گفت: مردم سالاری دینی در ایران بسیاری از معایب و ضررهای دمکراسی را کنترل کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با موضوع محاسن و معایب دموکراسی افزود: اندیشمندان درمورد دموکراسی در طول تاریخ معایب و محاسن بسیاری گفته اند و دراین مورد هم تجربه های تلخ و شیرینی وجود دارد .
وی خاطرنشان کرد: اما در تاریخ بیشتر به معایب دموکراسی پرداخته شده است ، علامه طباطبایی حدود یک صد سال پیش مطالبی در زمینه مردم سالاری بیان کردند که صدق کلام وی بعد از گذشت یک قرن روشن شده است .
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌هایی که دموکراسی برای مردم جهان داشته به وسیله مردم سالاری دینی کنترل شده به طوری که علامه طباطبائی در بیان معایب دموکراسی معتقد است نظام‌های دموکراتیک باعث می‌شوند بر نظام‌ها و ملت‌های مظلوم زورگویی کنند چراکه مبنای دموکراسی چیزی جز منافع مادی نیست لذا ،اگر منافع این کشورها اقتضا کند کشورهای مظلوم و ضعیف تحت سلطه واقع شده و غارت می‌شوند.
پناهیان همچنین گفت: نقد دموکراسی به معنای نقد مردم سالاری دینی نیست بنابراین میان نظام مردم سالاری دینی و دموکراسی به معنی غربی کلمه تفاوت بسیاری وجود دارد ،لذا با ساختارهای قانونی و قید اسلامی مردم سالاری آسیب‌های دموکراسی از بین رفته است.
وی ادامه داد: باید دانست کشورهای غربی چگونه با موضوع دموکراسی برخورد می‌کنند، بر این اساس می‌توان به نظریه افلاطون اشاره کرد چراکه وی یکی از ایرادهای مستقیم دموکراسی را این گونه می‌داند که سرنوشت جامعه را بازیچه هوس توده مردم می‌کند و توده مردم در امور سیاسی از داوری درستی برخوردار نیستند.
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: به باور افلاطون توده مردم از مباحث اقتصادی و فرهنگی کشور اطلاعی ندارند و اغلب از روی تعصب و احساسات خود داوری می‌کنند لذا هر چند آنها نیت درستی داشته باشند نمی‌توانند اندیشه قابل قبولی ارائه دهند.
پناهیان تاکید کرد: آمار بسیاری پیرامون نقد دموکراسی در بیان اندیشمندان غرب وجود دارد که از این میان می‌توان به دیدگاه کانت اشاره کرد که معتقد است بدترین نوع دیکتاتوری دموکراسی بوده و از نگاه وی دیکتاتوری از دموکراسی مجزا نمی‌شود. همچنین می‌توان به دیدگاه اشپینگلر فیلسوف آلمانی اشاره کرد که معتقد است با تعمیم حق رأی به افراد در انتخابات معنای اولیه خود را از دست می‌دهد چراکه مردم گرفتار چنگال قدرت‌های جدید یعنی رهبران احزاب خواهند بود.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: رهبران احزاب با به کارگیری همه دستگاه‌های تبلیغاتی اراده خود را بر مردم تحمیل می‌کنند، دموکراسی به این معنا است که مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند اما باید به طور صحیح مردم را در سرنوشت خود حاکم کرد.
وی گفت : کشوری همچون آمریکا، انگلیس و فرانسه داعیه دموکراسی دارند اما دموکراسی هر یک از آنها با دیگری متفاوت است در عین حال از انواع و اقسام دموکراسی مستقیم یا پارلمانی برخوردار هستند، به طوری که برخی تفکر لیبرالی – دموکراسی دارند و به آزادی و قانون توجه دارند.
پناهیان اظهار کرد: متاسفانه برخی اندیشمندان کشورمان عوامانه چشم خود را بر روی معنای دموکراسی می‌بندند و مشخص نیست به کدام قسم از دموکراسی توجه دارند و ندانسته شعاری را مطرح می‌کنند.
پناهیان خاطرنشان کرد: در نظام دیکتاتوری حاکم و فرد ظالم روی پرده آشکارا فعالیت می‌کنند اما در دموکراسی ظالمان پشت پرده پنهان می‌شوند و به صورت پنهانی نفوذ و ظلم می‌کنند لذا فرد مشخصی در این نظام وجود ندارد همچنین افکار عمومی توسط فرد ظالم منحرف می‌شود و مردم وادار می‌شوند به فرد خاصی رأی دهند.
وی افزود : جنبش وال استریت آمریکا به این دلیل با شکست روبرو شد که فرد خاطی آشکارا مشخص نبود، بی تردید اگر جوامع غربی از دیکتاتوری آشکار برخوردار بودند تاکنون دیکتاتورهای آنها ساقط شده بودند، اما در حال حاضر این کشورها دچار دیکتاتوری پنهان هستند بزرگترین دلیل این نظریه آن است که بیش از صدها سال همواره صهیونیست‌ها حاکم بودند زیرا مردم به هر کس رای می‌دهند بازی به نفع کارترها تمام می‌شود.
پناهیان تاکید کرد:اندیشمندان غربی معتقدند در دموکراسی اشرافی‌گری مدرن دموکراسی چیزی جز پادشاهی مدرن نیست همچنین آنها معتقدند مردم در جریان انتخابات فریب می‌خورند و قدرت‌ها با توسل بر عوام فریبی آرای مردم را به سوی خود جلب می‌کنند این وضعیت در کشورهایی که دموکراسی حزبی در آن جریان دارد به صورت سازمان‌مند انجام می‌شود بطوری که تنها دو حزب در کشوری فعالیت‌ دارد و مردم به ناچار پس از انتخاب یک حزب به حزب دیگر پناه می‌برند.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در واقع دموکراسی امروز در غرب نه تنها دیکتاتوری پنهان بلکه دیکتاتوری با دوام است اما می‌توان محاسن آن را اینگونه دانست که مردم باید بتوانند هشیارانه احساس مسئولیت کنند و فریب رسانه‌ها باندهای قدرت را نخورند لذا مردم در این نوع دموکراسی از رسانه‌ها و احزاب ضربه می‌خورند، تا آگاه و بصیر شوند پس از بیداری از خواب غفلت اجازه نمی دهند دموکراسی توسط قدرت‌ها اداره شود.
وی افزود: اگر در جامعه دموکراتیک اجازه رشد به مردم داده شود محاسن دموکراسی بر معایب آن غلبه پیدا می‌کندو معتقدیم در نظام مردم سالاری دینی امکان رشد مردم به واسطه قوانین و ساختارها در جامعه‌ای دموکراتیک فراهم می‌شود.
پناهیان گفت: تصور می‌کنیم امر ولایت با ابزاری همچون شورای نگهبان اجازه بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد و این موضوع تفاوت دموکراسی و نظام مردم سالاری دینی است که در کشورهای غربی به چشم نمی‌خورد.

**انتخابات باید براساس شایستگی‌ها صورت گیرد نه عوام‌فریبی
پناهیان در بخش دیگری از سخنانش گفت : آنچه موجب شد در مدت دو هفته مردمی که منتظر امام حسین (ع) بودند تبدیل به قاتلان وی شوند و طرفداران امام نیز ساکت بمانند، شایعه حمله لشکریان یزید بود یعنی مردم را از جنگ ترساندند در حالی که یزید لشکری برای جنگ با عراقی‌ها نداشت.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از معایب دموکراسی مردم باید آنقدر هوشمند باشند و از احزاب فریب نخورند تا به خودشان بیایند و نگذارند آرای انتخابات از سوی قدرت‌ها تعیین شود ولی در مردم‌سالاری دینی جلوی فریبکاری‌ها گرفته می‌شود.
پناهیان ادامه داد: حسن دموکراسی رشد مردم و عیب آن فریب مردم است ولی باید ببینیم ساختارهای حکومتی اجازه رشد به مردم را می‌دهند یا خیر، اگر اینگونه باشد و مردم اجازه رشد داشته باشند ،محاسن دموکراسی بر معایب آن غلبه می‌کند، در مردم‌سالاری دینی برخی قوانین سبب جلوگیری از فریب مردم می‌شود.

**ولایت امری است که با نظارت عالیه با ابزاری مانند شورای نگهبان اجازه بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین اظهار کرد:امر ولایت امری است که با نظارت عالیه با ابزاری مانند شورای نگهبان اجازه بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد که این مسئله در کشورهای غربی وجود ندارد.
وی تاکید کرد:مردم در جامعه دموکراتیک ممکن است اشتباه کنند ولی نباید از یک اشتباه به یک اشتباه دیگر بیفتند و قوانین جامعه ما تا حدی به این سمت حرکت کرده است به طور مثال اجازه استفاده از ثروت در تبلیغات داده نمی‌شود ،البته در تبلیغات از پول استفاده می‌شود و برخی قوانین به هیچ وجه عملیاتی نمی‌شود و مردم نمی‌دانند چه کسی به کاندیدا کمک می‌کند و مشخص نمی‌شود پول‌ها از کجا می‌آید.
پناهیان گفت : نکته دیگری که در قوانین ما وجود دارد تشخیص صلاحیت‌هاست که از سوی فقها صورت می‌گیرد و مطمئن‌تر از قوانین غرب است، نکته بعد نیز این است که یک فصل‌الخطاب وجود دارد که اگر برخی بازیگردانان بخواهند خلاف کنند، از تخلف آنها جلوگیری می‌شود مانند آنچه در سال 88 رخ داد و رهبری حکیم جمهوری اسلامی جلوی سنت باطله‌ای را گرفتند که در غیر این صورت همین رئیس جمهوری کنونی ما نیز انتخاب نمی‌شود.

**نقش ولایت در کنترل جامعه به سمت مردم‌سالاری حقیقی نقشی اساسی است
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران تاکید کرد: بنابراین نقش ولایت در کنترل جامعه به سمت مردم‌سالاری حقیقی نقشی اساسی است.
پناهیان خاطرنشان کرد: برخی ساختارها در جامعه ما محاسن دموکراسی را افزایش داده است به طور مثال در جوامع غربی آرا به سمت صهیونیست‌هاست در حالی که مردم با صهیونیست‌ها ضدیت دارند ولی این فریب، یک دیکتاتوری آشکار است که در جامعه‌ای به واسطه قوانین و هوشیاری مردم هیچ وقت قدرت‌های سلطه در جهان نمی‌توانند حرف اول را در دموکراسی ما بزنند.
وی افزود: آنها جنبش‌های رنگی را پیش‌بینی کردند که هرج و مرج مدنی ایجاد می‌کنند تا دموکراسی از قوانین خود کوتاه بیایند و تسلیم شود که این وضعیت نیز در جامعه ما کنترل شده است ولی قوانین تا حدودی می‌تواند جلوی آسیب‌های دموکراسی را بگیرد و از آن به بعد برعهده مردم است.
استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از منکراتی که در جامعه ما به معروف تبدیل شده و باید علیه این منکر فریاد بزنیم، وضع مطبوعات است که مطبوعات حزبی در جامعه به شدت زشتی پراکنده می‌کند و گناهشان از بی‌حجابی‌ها و مشروب خواری ها بیشتر است، زمانی که روزنامه‌ای به تحریک افکار عمومی می‌پردازد کدام دادگاه جلوی آن را می‌گیرد؟
پناهیان اضافه کرد: روزنامه‌ها در کشور ما آزاد هستند که با تهمت، بدی افراد مقابل جناح خود را بیان می‌کنند ولی باید از این آلودگی شدیدا جلوگیری شود زیرا این مسائل عین خباثت است که روزنامه‌ها خوبی فرد مقابل خود را بیان نکنند. بنابراین مردم نباید فریب این روش‌ها را بخورند، مردم نباید جناحی قضاوت کنند.
وی ادامه داد: برخی سیاستگذاران ما نیز تا حد نامطلوبی از ادب سیاسی برخوردار نیستند، مناظره چه حقیقتی جز قدرت تیکه‌پرانی را بیان می‌کند؟ داوری در زمین مناظره نیست که اگر بداخلاقی شد مناظره را قطع کند، بنابراین کار به قضاوت‌های غیرصحیح کشیده می‌شود و در این زمان فقط می‌توان از مردم تقاضا کرد که هوشیار باشند و براساس بررسی‌های دقیق و آگاه انتخاب کنند.
پناهیان ادامه داد: در حال حاضر برخی با بازی مظلوم‌نمایی و برخی با بازی افشاگری می‌توانند رای بیاورند که هر دو غلط است و ما گاهی انتخابات‌مان دستخوش این بازی‌ها می‌شود، باید هر کسی که بهترین برنامه را دارد رای بیاورد، اینکه نام برخی ورزشکاران و هنرمندان محبوب را بیاورند عوام‌فریبی است، انتخابات باید براساس شایستگی‌ها صورت گیرد.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی تا حدودی با قوانین از آسیب‌های دموکراسی پیشگیری کرده است، گفت: مردم باید بدانند که عرصه سیاست عرصه پیچیده‌ای است، من به عنوان یک طلبه از صدا و سیما تقاضا می‌کنم که به عرصه‌های اخلاقی بیشتر بپردازند و اجازه ندهند که با سکوت‌شان منکرها به معروف و حتی معروف‌ها به منکر تبدیل شود.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که نمی‌توان عرصه سیاست را به حراف‌ها سپرد، اظهار کرد : صدا و سیما می‌تواند از این کار جلوگیری کند، قراردادی که امروز منعقد می‌شود و با تغییر دولت نیز نمی‌توان آن را تغییر داد، چه پدری از مردم درمی‌آورد؟ جلوگیری از پیشرفت کشور حداقل آسیب‌های دموکراسی است، زیرا مردم درگیر منازعات سیاسی می‌شوند و این منازعات سبب می‌شود که کشور پیشرفت نکند.
پناهیان گفت : روسای برخی صنایع با انتخابات تغییر می‌کند یعنی این صنایع سیاسی هستند و اتفاقا پیشرفتی هم ندارند، بی‌ثباتی که دموکراسی بداخلاق فراهم می‌کند، به جامعه آسیب می‌زند و نباید اجازه داد غوغاسالارها و جوسازها به میدان بیایند و میدان را از دست مردم بگیرند.
به گزارش ایرنا، وی با بیان این که مهمترین آسیب‌های دموکراسی با هوشیاری مردم قابل جلوگیری است، اظهار کرد:صدا و سیما باید جلوی فضاسازی را بگیرد و اگر کسی خواست با لودگی و تیکه‌پرانی و تحریک عواطف مردم رای‌آوری کند، صدا و سیما باید جلوی او بایستد.
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران افزود: گاهی در جامعه رای دادن‌ها اینگونه است یعنی فرد می‌بیند که خودش رای نمی‌آورد بنابراین از فرد دیگری یک 'لولو' می‌سازد تا آن فرد نیز رای نیاورد و این اتفاق افتاده است؛ به طوری که پس از دولت سازندگی، مردم را ترساندند و دولت اصلاحات روی کار آمد که همان روش را ادامه داد، اینها فریب‌هایی است که در جامعه اتفاق افتاده است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر مردم از ضرری می‌ترسند، باید آن ضرر حقیقی باشدو اگر مردم از کسی طرفداری می‌کنند باید این طرفداری واقعی باشد، مردم هر کجا که اقدام به عمل صحیح و روشن‌بینانه کنند تمام خلاء‌ها پر می‌شود و امیدواریم مردم ما همواره مردمی باشند که لایق ظهور حضرت ولی‌عصر (ع) هستند.
پناهیان اعلام کرد: بالاترین جنایات را انجام دادند که انتخابات ما بی‌حرمت شود ولی انتخابات هیچ تکانی نخورد و حتی آن افرادی که می‌خواستند انتخابات را زیر سئوال ببرند حال التماس می‌کنند که در انتخابات شرکت کنند و این مسئله به دلیل بصیرت و روشنگری مردم ما بوده است.

دریافت کننده: راضیه فراهانی/ تاییدکننده : سرلک

کد خبر: 743628

وب گردی

وب گردی