آبی که درمان می کند

چشمه‌های آبگرم سرعین، که با دما و خواص و ویژگی‌های درمانی ویژه خود از دل زمین به‌صورت طبیعی می‌جوشند، برای بهبود بیماری‌هایی چون دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید هستند.

به گزارش ایسکانیوز،آبگرم‌های طبیعی استان اردبیل شهرت جهانی دارند. همه‌ساله هزاران گردشگر برای درمان دردهای مختلف ــ از رماتیسم گرفته تا بیماری‌های پوستی ــ به این مراکز گردشگری‌درمانی سفر می کنند. آب‌های معدنی و طبیعی مناطق مختلف اردبیل، خصوصاً در شهر سرعین، از جمله جاذبه‌های گردشگری سلامت است که در سال‌های اخیر توجه گردشگران را جلب کرده است.

همچنین بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در میدان عالی‌قاپوی اردبیل و مرکز شهر قرار گرفته است. این مجموعه از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، هنر در گذر زمان ویژگی اصلی آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که آن را دیدنی می‌کند این است که در آن ده‌ها اثر بدیع در رشته‌های مختلف هنری در یک مجموعه گرد آمده است. ازجمله این آثار هنری می‌توان به عالی‌ترین نوع کاشی‌کاری معرق، مقرنس و گچ‌بُری کتیبه‌های زیبا و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی (میرعماد، میرقوام‌الدین، محمداسماعیل و...) منبت‌های ارزنده، نقره‌کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ‌بری اشاره کرد.

در این منطقه تاریخی چند موزه تخصصی هم وجود دارد: موزه تخصصی باستان‌شناسی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ‌صفی و موزه چینی‌ها یا چینی‌خانه از بخش‌های مختلف این مکان تاریخی است. قطعاً دیدار از این مجموعه برای علاقه‌مندان به گردشگری هنری و تاریخی می‌تواند ساعات خوشی رقم بزند.

ساوالان، آتش‌فشان خاموش اما دیدنی

سبلان، پس از دماوند، معروف‌ترین کوه آتش‌فشانی خاموش ایران است. همین موقعیت طبیعی موجب شده این کوه برای بسیاری از گردشگران و کوه‌نوردان مقصد مهمی محسوب شود. قله سبلان سومین قله بلند ایران است. دهانه آتش‌فشانی قیفی‌شکل این کوه بعد از آنکه فعالیت‌های آتش‌فشانی آن هزاران سال قبل خاموش شده به‌صورت دریاچه‌ای بسیار زیبا درآمده است. البته اطراف این دریاچه همواره در طول سال پوشیده از یخ و برف است. ساوالان کلمه‌ای ترکی است به‌معنی «آبگیر»، و وجه تسمیه‌اش برف‌های دائمی و چشمه‌های جاری آن است. وجود کاسه بزرگ در قله سبلان به‌دلیل آتش‌فشان، دریاچه‌ای پدید آورده که هر صعودکننده‌ای و گردشگری را سر ذوق می‌آورد.

آبگرم، درمان هر دردی

سرعین در 25 کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. این شهر به‌دلیل وجود چشمه‌های آبگرمش شهرت بسیاری پیدا کرده و هر سال، خصوصاً در ایام نوروز، بسیاری از گردشگران برای استفاده از این آبگرم به سرعین می‌روند و از خواص درمانی آن بهره می‌گیرند.

چشمه‌های آبگرم سرعین، که با دما و خواص و ویژگی‌های درمانی ویژه خود از دل زمین به‌صورت طبیعی می‌جوشند، برای بهبود بیماری‌هایی چون دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید هستند.

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی

کد خبر: 743639

وب گردی

وب گردی