معرفی سینما بالتیک در جشنواره جهانی فجر

جشنواره جهانی فیلم فجر با ۷ فیلم، سینمای بالتیک را معرفی می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستادخبری جشنواره، امسال در بخش سینمای بالتیک، ۷ فیلم از سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی به نمایش درخواهد آمد.

کامیار محسنین از مشاوران انتخاب فیلم جشنواره جهانی درباره این بخش گفت: در جشنواره جهانی سال گذشته فیلم‌هایی از حوزه بالتیک حضور داشتند و یک فیلم از لتونی هم جایزه گرفت که خبر از شکل‌گیری سینمایی نوپا و خوش تکنیک میداد که توجه کارشناسان جشنواره را به خود جلب کرد. همچنین با نظر دبیر جشنواره جهانی چند سالی است، فیلم‌های این حوزه را با حضور در جشنواره شب‌های سیاه تالین زیر نظر داریم و فیلمهای خوب و البته متفاوتی دیدیم و احساس کردیم می‌شود سینمای این‌منطقه که کمتر هم شناخته شده، در جشنواره خودمان معرفی کنیم.

به گفته‌ی او؛ زبان سینمایی متفاوت و نگاه تازه آنان به تاریخ، از جمله ویژگی‌های این فیلم‌ها بود که نظر ما را جلب کرد و یکی از بخشهای جنبی جشنواره به مرور سینمای بالتیک اختصاص یافت. جالب اینکه پس از تصمیم ما حداقل سه جشنواره معتبر دنیا از جمله لوکارنو هم در تصمیمی مشابه بخش مرور سینمای بالتیک خواهند داشت.

محسنین اضافه کرد: در همان جشنواره تالین مذاکرات را انجام دادیم و تفاهم‌نامه امضا کردیم و نتایج مثبتی هم گرفتیم.

او درباره فیلمهای انتخاب شده گفت: سعی کردیم فیلم‌ها را با دو گرایش انتخاب کنیم؛ نخست فیلم‌هایی که نگاه متفاوتی به تاریخ دارند و دوم فیلم‌هایی که جامعه معاصرشان را تصویر کرده‌اند. ما در این بخش ۳۸ فیلم دیدیم و از میان آنها ۷ فیلم انتخاب کردیم. سه فیلم از لتونی، یک فیلم از لیتوانی، دو فیلم از استونی و یک فیلم محصول مشترک لتونی و لیتوانی هفت فیلمی هستند که در جشنواره به نمایش در می آیند و یکی از این فیلم‌ها در بخش مسابقه بین الملل نیز حضور دارد. همچنین هیاتی از سینماگران و منتقدان این سه کشور در جشنواره حضور خواهند داشت.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۸ تا ۲۱ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

دریافت کننده:محمد بهتری راد

503

کد خبر: 743647

وب گردی

وب گردی