اتحادیه عرب: نتانیاهو فضای صلح فلسطین را مسموم کرده است

'احمد ابوالغیط' دبیرکل اتحادیه عرب در واکنش به اقدام کابینه رژیم صهیونیستی برای ساخت شهرک جدید گفت: نتانیاهو فضای صلح با فلسطین و طرح تشکیل دو کشور مستقل را مسموم کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ابوالغیط با اشاره به این که تصمیم اخیر کابینه رژیم صهیونیستی بیانگر منویات واقعی اسرائیل در قبال فلسطینی ها و سازش مسالمت آمیز است، تاکید کرد: نخست وزیر اسرائیل در تلاش است تا مانع از آغاز روند سیاسی برپایه تشکیل دو کشور مستقل شود.
دبیرکل اتحادیه عرب با اشاره به این که اقدام اسرائیل برای ساخت شهرک های جدید به وضوح نشان می دهد که این رژیم یک شریک واقعی در برپایی صلح نیست، افزود: این دولت اسیر گروه های افراطی موافق شهرک سازی صهیونیستی است و نتانیاهو طرح آنها را به صورت کامل اجرا می کند.
وزیر امورخارجه پیشین مصر افزود: برای نخست وزیر اسرائیل تنها رضایت این گروه های افراطی اهمیت دارد، گروهی که هیچ اعتقادی به حق ملت فلسطین برای تشکیل یک دولت مستقل ندارند و همواره در تلاش هستند تا با افزایش شمار شهرک های اسرائیلی چشم انداز تحقق تشکیل دو کشور مستقل در آینده را از بین ببرند.
دبیرکل اتحادیه عرب با بیان این که ساخت شهرک سازی به صورت گسترده و سرطانی در کرانه باختری و بخش شرقی بیت المقدس ادامه دارد، افزود: اما تصمیم اسرائیل برای ساخت شهرک های جدید که طی 20 سال گذشته، اولین بار است که صورت می گیرد، نادیده گرفتن اجماع جهانی را نشان می دهد و در واقع در برابر اراده جامعه جهانی به صورت واضح ایستاده است.
در همین حال کشورهای عربی در بیست و هشتمین اجلاس سران اتحادیه عرب که دو روز پیش کار خود را در أمان اردن به پایان برد، همبستگی کامل خود با فلسطین و حق مشروع آنها در تشکیل دولت مستقل در مرزهای 1967 به مرکزیت قدس شریف را اعلام کردند.
راه حل موسوم به تشکیل 2 کشور پس از شکست اعراب در جنگ سال 1967با رژیم صهیونیستی مطرح شد و مبتنی بر تشکیل 2 کشور فلسطین و 'اسرائیل' در کنار یکدیگر است. قطعنامه 242 شورای امنیت سازمان ملل متحد در نوامبر 1967، راه حل تشکیل 2 دولت را ساختاری حقوقی داد.
از سوی دیگر، درحالی که دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با آمریکا بر سر محدودیت های احتمالی درباره فعالیت های شهرک سازی گفت وگو می کند، کابینه اسرائیل پنجشنبه شب، با اجماع طرح احداث یک شهرک جدید در «امیک شیلو» در کرانه باختری را تصویب کرد.
بر اساس اعلام رسانه های خبری، این نخستین بار از سال 1999 است که یک شهرک صهیونیست نشین در کرانه باختری ساخته می شود.
هم اکنون 400 هزار شهرک نشین صهیونیست و دو میلیون و 800 هزار فلسطینی در کرانه باختری زندگی می کنند و 200 هزار صهیونیست دیگر نیز ساکن بخش شرقی شهر اشغال شده بیت‏المقدس هستند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 743697

وب گردی

وب گردی